Dockyard V stoommachine.

Vandaag heb ik het naaldventieltje gemaakt.
bovenkant eruit..
Tip:
Maak je afsluitdopje van staal.
Mocht het dopje vallen, kan je met een magneet op een antenne (weet niet hoe het heet) dat dopje pakken,
zonder tangen en zonder je vingers te hoeven branden aan alles dat warm is tijdens de vaart.
 
Zo'n magneet heb ik, makkelijk als je moertjes in het schip laat vallen.
Onderstaand een foto van de machinekamer.
SAM_3317verkleind.jpg


De witte geïsoleerde leidingen zijn de stoomleidingen.
Op de onderstaande foto de plaats van het schroefje.
SAM_3765verkleind.jpg


Als je het schroefje los hebt, dan moet je toch met je vingers tussen de stoomleidingen.
De machinekamer is een beetje vol.
Bedankt voor het meedenken. Groet. Henk
 
De rapportage van de nieuwe stoommachine heeft even stilgelegen.
Dit betreft niet de bouw.
Inmiddels zijn de trekstangen van de Stephenson schaar en ook de verstelling gemaakt.
Onderstaand de foto bij de schaar stand van vol vooruit, voeding boven de zuiger.
SAM_3933verkleind.jpg

Onderstaand de schaar stand bij voeding onder de zuiger.

SAM_3936verkleind.jpg


Zoals te zien is de verstelling van de schaar niet gelijkmatig.
In de ene stand staat deze schuiner, dan in de andere staand.
Wel gefotografeerd, in de bovenste stand van het excentriek.
Stoom is leuk, maar niet zonder problemen.
Henk
 
Zo'n magneet heb ik, makkelijk als je moertjes in het schip laat vallen.
Onderstaand een foto van de machinekamer.
Bekijk bijlage 476466

De witte geïsoleerde leidingen zijn de stoomleidingen.
Op de onderstaande foto de plaats van het schroefje.
Bekijk bijlage 476467

Als je het schroefje los hebt, dan moet je toch met je vingers tussen de stoomleidingen.
De machinekamer is een beetje vol.
Bedankt voor het meedenken. Groet. Henk
Leuk modelletje van een mijnwagentje heb je daar op je boekenrek staan. :thumbsup:
 
In bericht #363, is de trekstang te zien voor de bediening van de Stephenson schaar.
Deze had ik provisorisch gemonteerd met standaard M2 kolomschroeven met volle draad.
Vandaag heb ik de eerste twee pasbouten M2 x 20mm gemaakt, SLW 3mm.
SAM_3938verkleind.jpg

De bout heeft een borst over 10,2mm en een schroefdraad over 9,8mm.
De overmaat lengte van de borst, 0,2mm, zorgt ervoor, dat bij vastdraaien de trekstang niet op de schaar verklemt, hiernaast nog een borgmoer, zie bovenkant foto.
Alles stijfvast, geborgd, en weer demontabel.
Bij een stoommachine moet je bouwen op onderhoud.
Henk.
 
Vandaag heb ik de laatste van de 71 delen van de Stephenson schaar gemaakt en alles netjes gemonteerd.
Op de onderstaande foto de schaar in vol achteruit
SAM_3945 (2)verkleind.jpg

Op de foto staat een rode lijn, de radius tussen het draaipunt en het aangrijppunt van de gaffel van de stoomschuifstang.
Onderstaand de foto na verdraaien van de krukas.
SAM_3946 (2) verkleind.jpg


Nu is duidelijk te zien, dat de gaffel van de stoomschuifstang verschoven is.
Achteraf logisch, maar dat heb ik destijds niet kunnen bedenken.
Het doel was: geen hoogte slag op de trekstang, wat gelukt is.
Resultaat: Project mislukt, opnieuw een andere schaar maken.
Stoom is leuk, maar niet eenvoudig.
Groet . Henk
 
Een andere schaar gaat het niet oplossen.
De twee excentriek stangen eerst even lang regelen , zal je al wel gedaan hebben. De schaar in de middenstand zetten.
Bij het ronddraaien in deze positie moet de schuif de poorten nog juist gesloten houden ( de lap van je schuif ) Regelen doe je dat met de stang van de bakschuif.
Lukt dit niet is er een fout met de excentrieken , te groot of verkeerde positie op krukas of verkeerde afmetingen van de bakschuif.
Nu zal in vooruit en achteruit de bewegingen van de schaar symmetrisch zijn .
Bij scharen van dit type ( bevestiging onderaan i.p.v. op de uiteinden zoals bij een stoomloc ) krijg je grote kantelingen van die schaar en bijgevolg is het effect en ook de fout dat de twee excentrieken op elkaar hebben heel groot.
 
De stangen zijn even lang en bij verdraaien van de krukas is de verplaatsing in hoogte van het draaipunt, midden van de schaar, minimaal, verwaarloosbaar.
Het probleem is het vaste punt van de trekstang. Op de foto kun je zien, dat door boog van de radius er een verschuiving optreedt.
Bij mijn vorige machine zit het vaste punt aan de buiten kant van de schaar, zie mijn vorige machine : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-5#post-3867521
De fout is de straal van de cirkel waarop de trekstang aangrijpt.
Bij deze machine heeft door het vast punt buiten de schaar, een grote cirkel, grotere afstand vanuit het midden van de schaar, geeft een kleine verschuiving van het schuifstang lagerblokje.
Door de kleine verschuiving, bijna gelijke eindstanden in de sleuf van de schaar, kon ik de oude machine goed afstellen.
Rest nog de vraag waarom anders?
Bij de oude machine gaan de trekstangen als een schapestaart op en neer en ik wilde min of meer stilstaande trekstangen.
Helaas gaf het oplossen van het ene probleem een groter probleem.
Zonder fouten verkrijg je geen ervaring.
Henk
 
Laatst bewerkt:
Bij het draaien van de krukas met de schaar in de middenstand MOET de bakschuif de afstand bewegen over de afstand dat de schuif langer is dan de inlaatpoorten.
Die beweging komt niet alleen doordat de excentrieken niet op 180° tegenover elkaar staan , maar ook omdat de stangen de ene halve omwenteling recht staan en de volgende halve omwenteling gekruist.
Staan de stangen geen 180° verkeerd gemonteerd dan krijg je inderdaad bijna geen beweging? Ik kan het op de foto's niet duidelijk zien.
Een Stephenson is lastig , er zitten sowieso altijd fouten in .
 
De machine van de Dockyard(DY) heeft een "open" schaar, voor uitleg zie bijgevoegd bestand; Schaar met uitleg.
Bij een open schaar kruisen zich de stangen nergens.
Dit in tegenstelling tot een "gesloten" schaar, waarbij de stangen zich kruisen, zie onder
Excentrik open schaar verkleind.jpg

Dit zijn constructief verschillende soorten van bediening van de schaar.
In mijn machine gebruik ik een bakschuif zonder lappen.
De afstelling van de bakschuif zonder lappen is, dat deze 90° voorloopt op de krukstand.
Bakschuif zonder lappen verkleind.jpg

Het afstellen van de Stephenson schaar is nu als volgt.
De schaar in de stand "vooruit", excentriek zetten op 90°, hoogste stand, vervolgens de stand van de krukas op 0° maar nu zonder voorloophoek, de schuif heeft geen lappen, maar wel een hoekverschuiving door de verschuiving de schaar voor omkeren van de beweging.
Dit herhalen in de stand "achteruit".
Door de voorloophoeken, moeten de excentrieken onderling verstelbaar zijn, hierdoor haal je één van de grootste problemen van de schaar weg.
Met Duitse modelbouwers voer ik ook deze discussie, waarop een antwoord kwam met tekening
lange und kurze Trekstang.jpg

Hierop is duidelijk te zien, dat het aangrijppunt van de trekstang, dikke rode cirkel buiten de schaar moet liggen.
Hierdoor is de verstelling/verschuiving van het schuifblokje kleiner, zie ook mijn eerdere foto's met een grote verschuiving.
Terug naar de huidige machine van de DY, bij deze staat het rode draaipunt ook buiten de schaar.
Onderstaand de machine onder stoom met de schaar in de achteruit stand.
SAM_1147 (2) verkleind.jpg

Te zien is, dat de trekstangen ver naar achter gaan naar het draaipunt in de schaar.
Samengevat: afstellen is niet moeilijk, maar de onderlinge verstelling van de excentrieken voor de voorloophoek is een probleem.
Stoom is leuk. Henk
.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De stangen kruisen altijd ! Er is alleen een verschil , ofwel kruisen ze met de excentrieken weg van de schaar of naar de schaar gericht. Je kan ze dus op twee manieren monteren.
 
De stangen kruisen altijd ! Er is alleen een verschil , ofwel kruisen ze met de excentrieken weg van de schaar of naar de schaar gericht. Je kan ze dus op twee manieren monteren.

Gaarne meer uitleg,
Hoe kan iets semi- parallel, ""open rods" elkaar kruisen?
Het principe is een parallel, waardoor de benen elkaar niet kunnen kruisen.
Lees mijn laatste bijlage en vooral het bijgevoegde .pdf bestand.
Indien ik het verkeerd heb, dan zie ik je uitleg tegemoet.
Groet. Henk.
 
Henk, in post 369 schrijf je dat de gaffel van de schuifstang verschoven is. Dat is niet correct want de schuifstang gaat alleen recht op en neer. De schaar beweegt tijdens het draaien van de machine wel in horizontale richting en dat is precies de reden waarom ik in post 221 al schreef dat je de uiterste stand van de schaar niet kan gebruiken zonder dat de omzethandle gaat stoten. Als je de schaar zodanig zet dat deze naar beide richtingen kan bewegen zal de omzethandle stil staan.
Groet, Jan.
 
Dirk,
De machine heeft een open schaar.
De nokken, eigenlijk excentrieken draaien niet om de as, maar met de as.
SAM_3953verkleind.jpg


Onderstand de standen per 90° as verdraaiing.
SAM_3952verkleind.jpg
SAM_3949verkleind.jpg
SAM_3950verkleind.jpg
SAM_3951verkleind.jpg
SAM_3952verkleind.jpg


Je ziet, dat de excentriek stangen elkaar nergens kruisen.
Ik hoop, dat je voldoende informatie hebt, zo niet laat van je horen.
Henk.
 
Jan,
Door wat je had geschreven in bericht #221, vroeg ik mij af, waarom of waardoor kan je de verschuiving van de schaar niet optimaler benutten.
Hierop heb ik een discussie gestart met Duitse collega's modelbouwers.
De schaar beweegt zich in horizontale richting niet recht, maar in een boog.
Deze boog bevestigt, dat je de uiterste standen niet kunt gebruiken.
Het schuifblokje bost in de schaaropening tijdens de slag.
Gebruik makend van de eerdere standen van de schaar de onderstaande afbeelding.
In blauw is te zien, de verschuiving, verplaatsing van het schuifblokje en ook het punt, waarover de schaar als een soort wipwap schommelt.
SAM_3952tekst.jpg


In mijn bericht #373 staat een schets, waarin wordt aangegeven hoe je de fout van de schaar kunt minimaliseren.
Dit is een antwoord van Hr, Ekehart-Schröder.
In Wijchen heb ik hem ontmoet, geeft weer aan, dat evenementen belangrijk zijn.
Op zijn schets, staat de oplossing met een grote boog voor vooruit varen met een minimale verschuiving van het schuifblok, bij achteruit, de kleine boog,
Dus dit wetende, zal ik bij achteruit draaien jouw advies opvolgen.
Nu de schaar modificeren.
Stoom is leuk. Henk.
 
Back
Top