De machine van de Dockyard(DY) heeft een "open" schaar, voor uitleg zie bijgevoegd bestand; Schaar met uitleg.
Bij een open schaar kruisen zich de stangen nergens.
Dit in tegenstelling tot een "gesloten" schaar, waarbij de stangen zich kruisen, zie onder
Dit zijn constructief verschillende soorten van bediening van de schaar.
In mijn machine gebruik ik een bakschuif zonder lappen.
De afstelling van de bakschuif zonder lappen is, dat deze 90° voorloopt op de krukstand.
Het afstellen van de Stephenson schaar is nu als volgt.
De schaar in de stand "vooruit", excentriek zetten op 90°, hoogste stand, vervolgens de stand van de krukas op 0° maar nu zonder voorloophoek, de schuif heeft geen lappen, maar wel een hoekverschuiving door de verschuiving de schaar voor omkeren van de beweging.
Dit herhalen in de stand "achteruit".
Door de voorloophoeken, moeten de excentrieken onderling verstelbaar zijn, hierdoor haal je één van de grootste problemen van de schaar weg.
Met Duitse modelbouwers voer ik ook deze discussie, waarop een antwoord kwam met tekening
Hierop is duidelijk te zien, dat het aangrijppunt van de trekstang, dikke rode cirkel buiten de schaar moet liggen.
Hierdoor is de verstelling/verschuiving van het schuifblokje kleiner, zie ook mijn eerdere foto's met een grote verschuiving.
Terug naar de huidige machine van de DY, bij deze staat het rode draaipunt ook buiten de schaar.
Onderstaand de machine onder stoom met de schaar in de achteruit stand.
Te zien is, dat de trekstangen ver naar achter gaan naar het draaipunt in de schaar.
Samengevat: afstellen is niet moeilijk, maar de onderlinge verstelling van de excentrieken voor de voorloophoek is een probleem.
Stoom is leuk. Henk
.