doe het zelf Hovercraft

Denk niet dat het een probleem is als je die niet hebt. Het is een gesloten systeem, alles vult zich toch wel met lucht en de overdruk verdwijnt verder naar de onderkant.

hallo
hier even de beloofde foto´s
het is niet de mooiste onderkant die je ooit hebt gezien maarja.
het materiaal is 5 mm balsa.
lengte 40cm breedte 20 cm :P
foto484wt.jpg

foto493fj.jpg

foto500rs.jpg

ik heb de lift duct gewoon uit stukjes balsa gesneden en op elkaar gelijmt.
moet nu ff wachten tot me props binnen komen.
ik heb 2 motoren.
een klein motortje uit een vliegtuig van 300 gram en een motor uit een heli een speed 400 ofzo
welke kan ik het best voor lift gebruiken?
want met mijn vorige model had ik die vliegtuig motor en die kwam aardig vooruit.
is het echt nodig om een speed 400 als lift te gebruiken?[/img]

Dat had je toch allemaal wel even netjes op maat en symetrisch kunnen maken? Zo zonde van je materiaal op deze manier. Haal in ieder geval maar even de kitspuit overal langs zodat je een mooi gesloten systeem krijgt.

Ik zie ook dat je een volledige cirkel uit de bodemplaat hebt gehaald, dat gaat niet werken op deze manier. Zo komt er nooit voldoende lucht in je bag, daar zal je dus nog een paar rechte kantjes in moeten zetten, kijk maar naar mijn foto's een paar posts geleden.

Euhh heb je wel het hele draadje doorgenomen? Er staan diverse foto's van mij in waar je je inspiratie vanaf kan halen.

hover1.jpg

Kijk eens naar mijn bodemplaat, daar zitten een aantal rechte stukken in om de lucht naar de bag te geleiden. Doe je dit niet zal je bag niet voldoende opgeblazen worden en alle lucht onder de hovercraft gaan en onder de bag door verdwijnen.

gertjuh doe zelf even wat moeite, vergelijk jouw bodemplaat met die van mij en zoek de verschillen....

Zoals ik al zei wat rechte stukken in de bodemplaat plaatsen als luchthappers voor de bag. En de boel even goed afkitten want het is 1 grote gatenkaas.

hoe bedoel je hem nou?
ik snap je echt niet.
bedoel je soms dat ik een extra gat in de lift duct moet maken ofzo?

Ben ik nu zo onduidelijk of jij een beetje traag van begrip?

Nou mijn laatste poging:
hover2.jpg

De rechte stukken in de bodem heb je nodig om lucht in je bag te geleiden, anders komt er teveel lucht onder je hovercraft en te weinig in de bag.

ik ben onduidelijk jij ook wel
en ik ben een beetje traag van begrip volgens mij

dus ik ga nu het gat wat verkleinen met rechte stukken.
mijn doorsnee van de bodem gat is nu 9 cm hoeveel raad je me aan te maken?>

De luchthappertjes hoeven echt niet groot te zijn, een 0.5 tot 1 centimeter is al voldoende. Natuurlijk wel zorgen dat de tips van je prop eroverheen draaien. Maar nodig heb je ze wel, de lucht komt niet vanzelf in de luchkanalen naar je bag. De overdruk die je hebt kiest de weg van de minste weerstand, en dat is vanaf onder de bodem onder je bag langs de open lucht in. Vandaar dat je moet zorgen dat er ook wat lucht in de bag terrecht komt.

en trouwens het maakt mij niet uit hoeveel ik moet gebruiken van balsa ik heb hier 10 platen van 100 cm bij 10 cm ligge :P

mijn "gatenkaas" is geschuurt en dichtgelijmt.
ik heb ook die onderste gat tussen stukjes tussen gezet zodat het wat dunner word. er zit nu nog 6 cm tussen en ik ga zo ff testen met een rok van een soort vliegerspul :P

edit: moet eerst ff me props ontvangen :evil:

amstel, misschien nog een beetje late reactie, maar de onderkant mag echt wel helemaal rond zijn hoor. wanneer de liftmotor niet aanstaat vult eerst de rok zich met lucht, daarna gaat de overige lucht onder de hovercraft. Mijn griffon heeft ook gewoon een gat aan de onderkant evengroot als de bovenkant en werkt perfect. :)

he oscar ik kan niet op msn!
me pa heeft de laptop laten staan op zijn werk en daar kan alleen msn op.
op deze pc lukt dat niet.
en ik heb me motortjes en props binnen!
spreek je morgen middag weer

Ik heb beide manieren getest en zonder luchthappers was er aanzienlijk meer wrijving met de grond dan met. De rok werd simpelweg niet ver genoeg gevuld om mooi rond te gaan staan en het contact met de grond dus teveel was. Natuurlijk zal het wel werken maar je zal meer energie verbruiken en je rokken zullen sneller slijten.

Na een eerste testrun een paar weken geleden van zeker een half uur is er geen spoortje op de vuilniszak rok te zien, nog geen krasje. Dat was bij de eerste modellen wel anders, daar kan elke 2 á 3 dagen een nieuwe rok op ;)

hoe haal je hem er dan af?
met een tangetje?
en hoelang boven een maxchine lichtje ( of hoe je het ook schrijft) verhitten?

doet de jouwe het nu goed dan>?

Back