doe het zelf Hovercraft

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door michel pet, 13 okt 2005.

  1. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Vergeet ventilators!
    Neem een goede electromotor en kies daar de best passende prop bij!

    Groeten
     
  2. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ja de vraag is dus, wat wordt je spannings bron..
    hoeveel power kun je dus verbruiken..
    wil je brushless of moet je het eenvoudig en goed koop houden..

    Maar een 4x5 of 4x6 prop met een speed 400 zal je voldoende power geven..

    Bouw dat schuim geval van mark eens na..
    een paar stukken schuim met een vuilnis zak en wat plakband doet het dan al heel leuk..

    [​IMG]

    Benno
     
  3. Sander P.

    Sander P.

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Ik volg dit draadje al een tijdje, en heb besloten ook maar eens wat in elkaar te zetten:)
    nu heb ik dus een setupje, alleen ben ik nog niet zo bekend op dit terrein. Maar gaat dit bij elkaar werken:
    STAUFENBIEL Slow Fly prop 5x4.5
    Graupner Speed 400 6v
    Hier moet dan nog wel een regelaar bij.. Welke kan ik dan het beste kiezen? Liefst een die quartel kan leveren, want daar kom ik waarschijnlijk van de week nog..
    Sander
     
  4. J.G

    J.G

    Lid geworden:
    26 jul 2010
    Berichten:
    247
    @Sander

    Als je daar komt kun je best even je spullen meenemen en vragen welke regelaar je nodig hebt.
    Ik zou er een nemen die veel amp. aankan dan hoef je hem ook niet te koelen.
    En er kan volgens mij best een grotere prop op deze motor, maar misschien past hij niet op jou model...

    J.G
     
  5. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ja een grotere prop misschien.
    Zeker omdat je eigenlijk een grote langzaam draaiende prop wilt hebben op een hoovercraft omdat de snelheid meestal vrij laag is.
    Maar ik weet zo niet hoeveel toeren die motor gaat draaien en op welke spanning je de zaak gaat aansluiten.
    Normaal neem je voor het experiment een handje vol verschillende maat Propjes..
    Die dingen kosten meestal niet veel per stuk..
    En dan meet je de max stroom met een meter en vergelijkt die met de motor gegevens...

    Bv..
    mag de motor max 10 ampere op 12 volt nemen en is die dus 120 watt dan de prop kiezen die bij volgas bijna 10 ampere neemt..
    Is de stroom te klein een grotere prop..
    Is de stroom te hoog een kleinere prop..

    Ik wens je veel suc6 in zwolle..

    Benno
     
  6. hovercraft

    hovercraft

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    71
     
  7. wilbert61b

    wilbert61b

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo mensen,

    Een erg leuke draad met veel bruikbare informatie. Ik ben zelf ook bezig met het bouwen van een hovercraft naar eigen ontwerp en het doen van wat experimentjes daarmee. Ik heb op mijn eigen website www.thupa.nl een kopje - Mijn Hovercraft- staan waar ik een beschrijving geef van de probeersels die ik gemaakt heb (incl foto's en filmpjes). Ik ben al tot een redelijk hoverend exemplaar gekomen en ben nu bezig met de accu en besturing. Helaas werkt de accu op de foto's op mijn website niet (oude rommel) maar een serie nieuwe die ik gekocht heb doet het veel beter. Ik heb voor de ventilatoren echt 12 volt nodig en ik gebruik nu een spanningsstabilisator met 2 2n3055. Dit werkt redelijk als de accu's goed vol zijn, worden ze wat leger dan zakt de spanning naar beneden de 14,8 volt en werken de spanningsstabilisatoren niet goed meer en daar reageren de ventilatoren sterk op. Ik wil eens gaan experimenteren met die pc voedingen voor carpc's, die leveren altijd 12 volt (en 5 en 3 etc) ongeacht de ingangsspanning (tenminste het exemplaar wat ik toevallig nog heb liggen)
    Ik wil nog een esc maken voor zowel de lift als de voorstuwing. Tijdens mijn vakantie heb ik het ding ook eens op gras uitgeprobeerd en een grind wegmaar dat werd echt helemaal niets. Veel te veel lucht die verloren ging uit de rok. Zijn er mensen die al eens een model op ''ongelijke" grond hebben uitgeprobeerd?

    Is er op het forum trouwens een vaste plek voor hovercrafts? Is het nu een boot of een vliegtuig :p

    Ben benieuwd naar tips ed.

    groeten Wilbert
     
  8. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Leuk idee, ben benieuwd als ie klaar is!!

    Hoe houden de ventilators het op de hovercraft? Het is namelijk niet de efficientste manier van aandrijving.

    Hier op t forum helaas nog geen vaste plaats voor hovercrafts, heb het al eens naar de beheerder gemailt, maar daar wordt niet echt op gereageert...

    Groeten
     
  9. wilbert61b

    wilbert61b

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Markjuhh
    Bedankt voor de reactie. De ventilatoren zijn redelijk. Ik verbruik voor de lift ongeveer 3,5 ampere bij 12 volt en dan daat hij op een recht oppervlak netjes hoveren. Ik ben de afgelopen dagen aan het experimenteren geweest met de het plaatsen van plaatjes in de luchtgaten zodat er lucht in de rok komt. Tot mijn verbazing werkt het het best als ik geen plaatjes plaats. Maw het gat in de onderste plaat van mijn body is even groot als de bovenste en er wordt geen "vernauwing" gebruikt voor lucht toevoer naar de rok. De rok wordt dan wel zachter en het geheel instabieler maar hij gaat beter hoveren.
    Voor de voortstuwing ben ik er nog niet echt achter of de ventilatoren voldoende zijn. Mijn afstandsbesturing is nog niet klaar en nu heb ik dus steeds een draad naar mijn craft lopen en die (fysiek) beïnvloed eea stevig.

    Een vraagje aan jou. Ik ben met een scheef oog aan het kijken geweest naar brushless motoren en kom dan kreten tegen als 30A. Betekent dit dat deze motoren 30 ampere trekken? Dat lijkt me heel veel. Wat voor een toerental zou slim zijn? etc etc. Alvast bedankt voor een reactie.
     
  10. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Er zijn idd motoren die dit verbruiken ja :)
    Voor de aandrijving is een laag toerental wel fijn. Een brushless motortje van zo'n 1000kv zal het heel goed doen!
    Voor liftmotoren is een wat hoger toerental meestal makkelijker omdat je niet veel plaats hebt voor een grote prop.

    Groeten

    Edit: plaatje over hoe jouw type rok hoort te werken:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2011
  11. wilbert61b

    wilbert61b

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Nijmegen
    Humm, bedankt dat wordt dus behoorlijk wat vermogen voor mijn accu's. Ik ben inmiddels weer aan het stoeien met de spannings voorziening. Ik heb nu twee series van 4 li-ion cellen met elkaar paralel staan (dus twee "kettingen" van 4 cellen in serie en die weer paralel, ik hoop dat ik mezelf goed uitdruk). Ze zijn via twee zware diodens aan elkaar gekoppeld zodat er geen stroom van de ene rij in de andre kan vloeien. Het zijn 2200 mA cellen. Ik trek op dit moment 6 ampere en dat is dus 3 ampere per "ketting". Ik heb het idee dat ze het er moeilijk mee hebben omdat ze warm worden en er een flinke spanningsval is (plm 0,7 volt per cel) als ik hem aanzet. Weet iemand wat de maximale stroom is die een Li-ion cel van 2200 mah kan leveren? Ik ben even uitgegaan van twee keer de capaciteit, maar klopt dat wel?

    Achter de accu's heb ik nu een M2-ATX (carpc PSU) zitten die een hele mooie en stabiele spanning geeft. Mijn hovercraft doet het hierop prima (alleen nog niet zo lang ;-( )
     
  12. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Lees hier op het forum eens de accu- en laadtechnieken FAQ! Daar vind je een hoop info over accu's en hoe te laden!
    Over jouw gebruikte accu's; Maximale stromen worden meestal door de fabrikant meegegeven omdat hier nogal wat verschil in kan zitten, staat er niets op de accu's zelf of in de handleiding of op de website van de producent?

    Wat betreft de regelaar, ik denk dat je aan zoiets meer hebt, zeker als je de hovercraft ook RC wil maken:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 20A BRUSHED ESC

    Groeten
     
  13. wilbert61b

    wilbert61b

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Nijmegen
    De afgelopen tijd weer flink aan de knutsel / experimenteren geweest. De Li-ion accu's bleken bij lange na niet de benodigde stroom te kunnen leveren. Uiteindelijk gewoon via ebay twee lipo packs gekocht. Die werken prima. Ik begrijp uit de diverse artikelen op internet (en natuurlijk hier op het forum, bedankt voor de tip!) dat er een behoorlijk verschil is tussen de maximale ontlaadstroom van lipo en li-ion. Ik heb er intussen ook weer een andere fan voor de lift in zitten. Een uitgebreider verhaal heb ik met foto's en filmpjes op mijn website (Thupa - mijn hovercraft) gezet.

    Groeten Wilbert

    ps de M2-atx is geen regelaar zoals een esc maar juist een stabilisator/voeding hij maakt exact 12 volt. Ik heb trouwens wel twee van die esc's besteld bij Hobbyking. geen geld!
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2011
  14. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Tijd om dit draadje weer eens naar boven te halen!

    Vanmiddag met de Griffon het ijs opgezocht, Daar doet ie het echt lekker op!
    Ook nog een filmpje geschoten:




    Nogmeer mensen die mer een hovercraft het ijs op gegaan zijn?

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Ik ben het het al een paar dagen van plan maar het komt er niet van. Telt dat ook? :(
     
  16. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Alleen als je er een filmpje van hebt! :D
     
  17. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Meh :sad: :D
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Li-ion cellen zijn niet gemaakt om kortstondig grote stromen te leveren.
    Met een spanningsstabilisator krijg je een stabiele spanning maar wel op het laagste niveau van de accu spanning of nog lager.
    Twee keer de capaciteit betekent nog wel dat je ze over belast.
    De diodes zijn zinloos en geven alleen maar extra spannings verlies.
    Je moet ze alleen in gelijke laadtoestand parallel schakelen.
    Lipos zijn gewoon het meest geschikt en met 850mAh Nanotech zou je al voldoende hebben.;)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__378__85__LiPo_LiFe_NiMH_Battery-Turnigy_nano_2Dtech.html
     
  19. wilbert61b

    wilbert61b

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Nijmegen
    @cdrom_flyer,

    Bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Die Lion accu's kunnen bij lange na niet wat een setje Lipo's kan. inmiddels heb ik die een aantal aangeschaft en dat werkt veel beter.

    De diodens had ik er alleen tussen zitten om te voorkomen dat er stroom van de ene accu in de andere liep.

    tja begonnen met zoiets van : Ik bouw dat met wat ik in de rommeldoos heb liggen. Echter intussen veel geleerd maar ook aangeschaft hi.
     
  20. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het is niet voor niets dat lipos algemeen geaxepteerd zijn als een perfecte stroombron voor modelvliegen.
    Je moet ze alleen streng volgens de voorschriften gebruiken anders gaat het echt fout.;)

    wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

    Ik heb je website doorgelezen en de filmpjes bekeken.
    Wat mij op valt is de keuze voor computerventilatoren.
    Ze presteren nog heel wat maar lijken erg zwaar en dat resulteert in een enorme vraag naar lucht.
    Met borstelloze motoren en een goede prop is volgens mij veel gewicht te besparen.
    Met 100W laat ik een vliegtuig van 350 gram als een raket loodrecht omhoog vliegen.
    Prop heeft een trekkracht van ongeveer 700 gram.
    Ik heb zelf ook even wat in elkaar geknutselt.
    Het geheel weegt ongeveer 100 gram en gaat als een speer met een 10 grams motor maar hindernissen heeft hij moeite mee natuurlijk.;)


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina