Doe voorzichtig. Een goed 2014 toegewenst

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 31 dec 2013.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Gisteren bij mijn ouders geweest. Zoontje van 6 mocht voor het eerst opblijven en stond om 12 uur ook buiten met zijn sterretjes en knalerwten. Totdat één of andere dronken aardbei het leuk vond om een stuk vuurwerk af te steken dat zo hard knalde dat bij mijn ouders de potjes met pillen uit de vensterbank vielen. Kostte zeker een kwartier om hem weer tot bedaren te brengen. Hele oud-en-nieuw verkloot. Die kl**tzak mag blij zijn dat ik niet gezien heb wie het was.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De meesten zijn dronken op die tijd. En als jij je 6 jarige zoontje dan buiten zet om 12.00 uur is het niet vreemd dat hij bang wordt.
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Tsja.... Juist om 0:00 gaat het meeste en vaak zwaarste vuurwerk de lucht in. Toen ik zo oud was bleef ik ook op, maar stond ik wel veilig binnen vanachter het raam te kijken. Deden mijn ouders ook met voorbedachte rade.

    Moet ik er wel bij zeggen dat onze straat doodlopend was en er op dat moment alleen buren en bekenden op straat vuurwerk stonden af te steken, de meesten allemaal ouders. Dat scheelt. Dus de kans op vreemde dronken dropjes met (te) zwaar vuurwerk was klein.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Mijn zoon is vaker buiten geweest om 12 uur en vindt vuurwerk prachtig. Hij stond dan ook keurig op het tuinpad bij de voordeur te genieten van het -legale- vuurwerk wat op het pleintje voor het huis van mijn ouders werd afgestoken. Totdat die l*l het nodig vond om een bom van het formaat handgranaat o.i.d. te moeten afsteken. Moet ik mijn zoon binnen opsluiten vanwege dergelijke idioten met het IQ van een amoebe die zich niet weten te gedragen?
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je daarmee zit, kun je aangifte doen toch ? De hond van onze buren kreeg een hartaanval na zo`n dreun , en het gegil van het dier vergeet ik nooit meer
     
  6. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Welke risico's heb ik dan genomen waardoor anderen ongevraagd risico's/gevaar lopen ?
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Als je ziet wat voor filmpjes er op bijvoorbeeld Dumpert verschijnen van ameubes met zwaar illegaal vuurwerk en daarmee gemeente eigendom vernielen, putdeksels in een woonwijk 30 de hoogte injagen om maar eens wat te noemen dan zou je dat bijna gaan doen ja... En juist die mensen blazen zichzelf weer niet op... Spijtig. Waarschijnlijk hetzelfde slag volk dat hulpverleners aanvalt.
     
  8. naabje

    naabje

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    73
    Vuurwerk is vuurwerk jongens. Je kan vuurwerk niet met handgranaten vergelijken. Vuurwerk is ook geen bom zoals ze ook wel zeggen.

    Als je vuurwerk veilig afsteekt kan er vrij weinig gebeuren. Maar helaas zijn er altijd stomme idioten bij die toch moeten stunten met vuurwerk. Maar als zulke mensen iets overkomt, daar heb ik geen medelijden mee hoor.

    Vuurwerk kan je hier ook niet verbieden aangezien er dan alleen maar nog meer illegaal het land in word gesmokkeld.

    Maarja, nog een gelukkig 2014 toegewenst!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    @Rhelie: dan moet je wel weten tegen wie je aangifte moet doen.
    @naabje: "Vuurwerk heeft kracht handgranaat" - NOS Nieuws
    En verbieden kun je het prima. Ten eerste zal een algemeen verbod al een hoop mensen weerhouden. Dan is het een kwestie van een paar vjaar streng optreden tegen de nu veel kleinere en goed herkenbare groep overtreders. Helaas moet dan de grote groep welwillenden weer eens bloeden voor een veel kleinere groep randdebielen...
     
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    tja hier is iemand overleden die keek in de loop van een mortier pijp
    men wist een tijd niet wie t was maar wel dat ie 51 jaar was vreemd hoor
    ik heb niks afgestoken en heb al mn 10 worstenvingertjes nog
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is niet alleen het vuurwerk maar alle slooppartijen er omheen ook.
    Daarnaast bloeden de helft van de slachtoffers door andermans stommiteit.
    Ik zeg een straat verbod rond oud en nieuw lekker vroeg je mandje in dan kan Je weer lekker fris het nieuwe jaar beginnen.
    Degene die nu het hardste roepen dat et vuurwerk moet blijven klagen vaak ook het hardste over de dure ziektekosten en de hoge kosten voor een verzekering.
    Een deel is aan deze paar uur gekte te wijten, los van het immateriële leed.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  12. naabje

    naabje

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    73

    Vuurwerk heeft geen kracht van een handgranaat..
    Misschien ken je wel het zware vuurwerk, maar de naam zegt het al "Big Boy" is een zwaar stuk vuurwerk met 100 gram flashkruid.

    Nou hier het bewijs dat het duidelijk geen hand granaat is.
    q_aWWw-tUHk[/media] Boy Profi VUURWERK! DUS GEEN HANDGRANAAT! - YouTube

    en hier wat info over de knaller.
    Xtremerides: Big Boy Profi
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Legaal vuurwerk niet, maar illegaal vuurwerk of zaken die mensen zelf in elkaar knutselen soms zeker wel.
    Blijf maar dromen dat het allemaal niet zo'n vaart loopt.....
     
  14. naabje

    naabje

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    73
    Kijk nou hebben we het, zelf vuurwerk in elkaar knutselen.
    Dat is nou juist levens gevaarlijk en moet je nooit aan beginnen.

    Maar ik kan je verzekeren, illegaal vuurwerk met een CE keurmerk is gewoon goed en veilig vuurwerk.

    Na mijn mening is het nog veiliger dan nederlands vuurwerk, als je in nederland een pak rotjes koopt, hoe zien die er uit? heel goedkoop, slecht afgewerkt en een hele korte lont.

    Als je nou een pak rotjes in bijvoorbeeld belgie koopt, dat ziet er veel mooier afgewerkt uit en heeft een vele langere lont.


    Maar helaas weten veel mensen zich niet aan de beschrijving te houden van het product.

    Aansteken met gestrekt arm, nooit uit hand aansteken en nooit met je hoofd boven het vuurwerk hangen. als je je daar aan houd kan er vrij weinig gebeuren.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Zelfs de mortieren zullen een CE keurmerk hebben. Maar ik kan mij voorstellen dat iemand de fout maakt om zo`n snellont aan te steken met alle gevolgen van dien.
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dan hebben we het over professioneel vuurwerk dat niet door een amateur mag worden gebruikt, even kwalijk dus.
    Verder leveren ze uit China nog wel modelbouw spullen zonder CE keurmerk, dacht je dat ze voor vuurwerk een uitzondering maken?

    En al die mooie verhalen hoe het allemaal veilig kan? Dat is nou het verschil tussen theorie en praktijk. Één dode, paar zwaargewonden, hoeveel ogen ook al weer, en hoeveel banden of gedeelten daarvan?

    Autorijders hebben (normaal gesproken) ook een rijbewijs, en toch rijden ze met bosjes tegen elkaar of andere belemmeringen aan.
     
  17. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld

    Dan hebben we het gewoon over consument vuurwerk. Netjes met afsteek instructie en in verpakking. Spul wordt onder andere in italie gewoon verkocht aan de consument. Wij noemen het " bommen" of "handgranaten" omdat we het niet gewend zijn in NL. Op zich wel goed dat dit niet verkocht wordt hier aangezien baldadigheids gehalte vrij hoog is bij sommigen.

    CE zegt eigenlijk niks bij vuurwerk. vuurwerk wat hier in nederland op de markt komt wordt speciaal gekeurt om te kijken of het geschikt is voor de markt. Zoals wij dit jaar weer een aantal potten hadden In bestelling die dus later weer afgekeurt waren omdat ze te veel kruit bevatte.
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dus het is geen professioneel vuurwerk omdat er instructies op staan? Wat een kul!!!
    Kijken of lezen jullie dan niet verder, of zo selectief dat je dingen die je niet aanstaan niet weet?
    Waar komen dan de dode en vele gewonden van? Een rotje met een kort lontje, schei toch uit!!
    In Vlaardingen blies iemand met een stuk "vuurwerk" een betonnen vuilcontainer op, met een gillende keukenmeid zeker?
     
  19. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Het is geen professioneel vuurwerk, omdat het niet gemaakt is voor professioneel gebruik!! Het is gemaakt met als doel dat iemand zonder enige kennis het af kan steken!! Dat dit in NL niet is toegestaan is wat anders.

    Het onderscheid tussen professioneel en commercieel vuurwerk zit hem in het feit dat er andere soorten of meerdere lonten aan zitten die gelijk af gaan bij het aansteken.

    Waarom er doden vallen? Omdat die mensen zich NIET aan de afsteek instructie houden. Men steekt het aan en gooit dan weg of gaat er lekker met het hoofd boven staan hangen!, ja daarom vallen er doden.

    Dit ligt echt NIET aan het vuurwerk maar puur aan de persoon!
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Droom maar lekker verder.......
     

Deel Deze Pagina