Doe voorzichtig. Een goed 2014 toegewenst

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 31 dec 2013.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het heeft wel degelijk verband.
    Als ik naar het percentage explosies door het jaar heen kijk en op oudejaars nacht.
    Zie ik een aardig verschil hoor.

    Dat het wat mij betreft verboden moet worden heeft ook met het milieu aspect te maken.

    Het is voor mij een optelsom.
    Maar als ik foto's van slachtoffers zie snijd me dat door het hart.


    verstuurd met mijn smartphone
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hoort mij niet zeggen dat er géén verband is, ik zeg dat het een VAAG verband is, omdat er ook op andere dagen dingen opgeblazen worden.... Het hele jaar door!

    Maar er is ook een verband tussen de TT van Assen op TV en het aantal motorongelukken de zondag erna.... Ook maar verbieden?

    Ik heb ooit als jochie mijn arm gebroken omdat we de man van 6 miljoen aan het naspelen waren. Daar was geen sprake van een verband: ik WIST wat we aan het doen waren en hoe en waarom ik mijn arm brak.... Ook maar verbieden?

    Laatstelijk was JackAss 3 op TV. Gegarandeerd dat daar iemand een stompzinnig idee aan over gehouden heeft (waar denk je dat Happy Slapping, of de knock-out game bijvoorbeeld vandaan komen?)... Ook maar verbieden?

    Je doet er beter aan je kinderen te beschermen, niet door ze in hun kamertje op te sluiten als er wat engs gebeurt, maar door ze, net als mijn ouwe heer destijds deed voor mij, te wijzen op de gevaren, en ze te leren hoe met zulke situaties om te gaan...
    (en dan bedoel ik NIET dat mijn ouwe pa mij leerde vuurwerk af te steken, maar dat hij mij leerde de situatie goed in te schatten, weg te blijven waar het té gevaarlijk werd, en lol te beleven dáár waar het kon)

    We zullen het wel nooit eens worden, maar van oogkleppen en paniekmaatregelen is de wereld nog nooit ene zak opgeschoten....

    Groet, Bert
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Vuurwerk is net als drank, je kunt er enorm veel plezier aan beleven ! Maar je kunt er ook misbruik van maken. Een beetje harder straffen zal best helpen.
    In Duitsland kijkt men nog op tegen de polizei, hier keer de politie zich steeds meer in een slachtofferrol.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dáár geloof ik dan weer wél in....

    Ik zag vanmiddag een van die MUTSEN uit Veen, die zielig liep te doen dat ze acht uur lang niet bereikbaar was voor haar klanten....

    Mijn ouwe heer zou gezegd hebben: "dan had je daar maar niet moeten zijn!" en verder zijn schouders opgehaald hebben. Want zo was hij dan ook wel weer: als ik er voor koos om in de buurt te zijn van zulke "activiteiten" of de mensen die ze uithaalden, hoefde ik niet op meeleven te rekenen als ik ook in de groep zat die er voor aangesproken werd....

    Waar rook is, is vuur, en als je niet naar rook wilt stinken moet je aan de goede kant van het vuur gaan staan, OF ver uit de buurt blijven.... Simpel genoeg...

    Groet, Bert
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    +1 Bert...
     
  6. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
  7. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hier op dit moment zijn ze bezig met vuurwerk. En geloof me, dat zijn niet de astronautjes van weleer.

    En het klopt Bert, ik zou van mijn vader ook nog eens op mijn lazer gekregen hebben. Alles heeft grenzen maar zolang iedereen het verantwoordelijk houdt kan het echt leuk zijn, een feest zoals het is bedoeld. Verbieden heeft geen zin, de eikels waar je nu last van hebt zijn er straks gewoon nog steeds en hebben ook het illegale spul gewoon nog.

    Oudjaarsdag voor mijn deur een groepje jongens van 13-17 flink aan het afsteken. De buurman twee huizen verderop liep al te klagen dat ze nu maar even verder op moesten gaan spelen. Ach, de jeugd wordt ook steeds verder beperkt en in de zin van de wet deden ze niks fout. Echter zat er vuurwerk bij wat wel fout was. En dan gewoon in de straat tussen de huizen....

    Tot er een klappertje de put voor mijn deur in ging en het water er zeker 6 meter uit omhoog kwam, rotzooi over de auto van mijn vrouw. Martin is op zo'n moment erg duidelijk ;)

    2 minuten later waren ze opgehoepeld :rolling:
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    @Bert, mooi verwoordt !! Die meiden hadden gewoon pech, en als ik hun was, zou ik daar niet over miepen. De politie geeft gewoon een duidelijk signaal af, en ze mogen blij zijn dat het niet verder uit de hand is gelopen. Zij hebben dit te danken aan die eikels die zich tegen de politie keerden.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Wilbert, je snapt nog steeds niet wat ik je aan je verstand probeer te brengen:
    Ik sta liever tussen mensen die op een verantwoorde wijze met carbid bezig zijn dan tussen een stel mensen wat links en rechts om hen heen vuurwerk van zich af sodemieteren.

    Hoe het bij ons gaat?
    Er zijn een paar simpele regels waar iedereen zich een te houden heeft:
    1 Geen drank als je met het schieten te maken hebt
    2 Geen mensen vóór de carbidbussen als ze geladen zijn
    3 Slechts één man laadt de carbidbussen
    4 Slechts één man vuurt af
    5 Bij een weigeraar gaat er niemand de ballen halen tot het sein "veilig" is gegeven door de leiding
    6 Eén man houdt algemeen toezicht op het schieten en heeft de leiding.

    Onder die voorwaarden hou je het veilig voor iedereen die wil komen kijken.
    En verhip... Het is nog gezellig ook.
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Wat een beetje discipline al niet doet. :)

    +1
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat zou veel ellende voorkomen idd.
    Ik wil dat in het nieuwe jaar op vlieg gebied ook gaan doen.
    Je wordt soms wat makkelijker, als het dan bijna mis gaat is het, oef dat moet anders.
    Dus bij het beoefenen van mijn hobby wil ik meer discipline hebben.


    verstuurd met mijn smartphone
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2014
  12. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam

    Dus t is de schuld van Den haag ??
    Of mankeert er iets aan Den haag dan ??

    Je zit jezelf de hoek in te lul.len hoor mij niet .
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, Ed, je hebt gelijk.

    Als je het hele verhaal nog eens wilt nakijken:
    Gemeentelijke verordening - Wikipedia
    Carbid is toegestaan volgens de wet, echter... er zijn gemeenten waar carbidschieten niet is toegestaan.

    En of er wat aan Den Haag mankeert... Ligt eraan wat je met "Den Haag" bedoeld... Er zijn meer dan genoeg Nederlanders die niet zo blij zijn met "Den Haag".
     
  14. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Jouw woorden zijn , Tja... Duh Haag... Need I say more?

    Dus in jouw ogen mankeert er schijnbaar iets aan .
    Hier is carbid dus NIET toegestaan , wij hebben jaren ermee plezier gemaakt , op een afgelegen plek , maar toch vond oom agent t niet goed schijnbaar .
    Nooit niks geen gezeik of geweld of gesloop , ook geen auto`s in brand steken of iets van dat soort achterlijk gedrag , wat in mijn ogen ook pure onzin is .
    Dus plezier en verder niets , maar nee , helaas .
     
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Inderdaad, ik denk dat Roel ook bedoelt dat het logisch is dat in een stad waar oudejaarsnacht 69 auto's in de fik zijn gestoken het logisch is dat dingen als carbid schieten, waar een hoop discipline bij komt kijken, niet toegestaan kan worden.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  16. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    En jij denkt dat dit op het platteland zonder enig toezicht er ook zo aan toe gaat?
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    a) ik woon op het "platteland";
    b) hoe het er ergens anders aan toegaat, weet ik niet, maar "bij ons" gaat het zo en niet anders.

    Dát is dan ook exact de reden dat ik me hier meer happy bij voel dan bij een stelletje vuurwerk van zich af flikkerende lieden.
    Die je overigens óók "op het platteland" (en dus ook bij ons) tegen kunt komen, en waar ik een paar jaar geleden een "nogal intensieve" aanvaring mee heb gehad.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoek maar op de kaart op waar ik woon, en kom maar eens kijken hoe plat het land hier is.... Als het nog platter was, was de aarde ter plaatse hol in plaats van bol...

    En kom gerust ook kijken met oud en nieuw hoe het carbidschieten er hier aan toegaat...
    Dat zal op kleine details verschillen met wat Roel zegt. Hoofdzakelijk dat er iemand van de lokale vrijwillige brandweer aanwezig is, en er een veiligheidshek tussen publiek en bussen staat...

    Groet, Bert
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    En dat iedereen een pot bier in de hand heeft, ofwel achter de hand heeft.
    (niks mis mee trouwens) hoort erbij
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    En nu de mannen die er direct mee geconfronteerd worden:

     

Deel Deze Pagina