Doe voorzichtig. Een goed 2014 toegewenst

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 31 dec 2013.

  1. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Wat is dit nou?

    Jij wou zeggen dat dit vuurwerk vanzelf de vuilnisbak in wandelt?
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Wat Ad wil zeggen is, dat je dergelijk vuurwerk in Nederland als particulier niet in bezit mag hebben. DAt er misschien landen zijn waar het wel mag doet niet ter zake. In de VS mag ook jan en alleman een vuurwapen kopen. Mag hier ook niet (en terecht)
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat ben ik met je eens, het probleem is echter dat veel (jonge) mensen niet in staat zijn de risico's goed in te schatten. ik heb er deze week met mijn 15-jarige zoon een hele discussie over gehad. Hij gebruikte exact dezelfde argumenten als wat ik hier steeds langs hoor komen (CE, overal in Europa legaal, betere lont, enz)
    En die argumenten zijn allemaal correct. Daar ga ik ook niet tegenin.

    Mijn zoon wil piloot worden en ik probeer hem na te laten denken over het feit dat ALS er iets mis gaat en hij zijn handen , ogen of oren beschadigd hij de rest van zijn leven kan blijven dromen van dat mooie beroep.....

    Is een mooie harde knal van legaal of illegaal vuurwerk dat waard? Is dat het risico wat je wilt nemen? Ik weet wel dat ik het risico niet meer neem, terwijl ik dat toen ik jonger was vaak wel deed. En dat deed ik omdat ik de risico's niet goed inschatte.
    Op de motor 200 rijden op een snelweg is ook niet gevaarlijk. Mijn motor kan dat prima aan. Maar als het mis gaat ben ik dood. En of het mis gaat heb ik zelf absoluut niet in de hand.
    Met vuurwerk is dat niet anders.
     
  4. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Het gaat om het feit wat wel en niet professioneel vuurwerk is. Al het illegale vuurwerk over 1 kam scheren is pure bullshit.

    @ arjan,

    Idd, de tegenwoordige straffen zijn zo hoog tegen illegaal vuurwerk dat het risico het niet meer waard is. Legaal vuurwerk wordt ook met het jaar zwaarder. Mocht er vroeger maar 200 Gr kruit in een pot zitten, tegenwoordig mag dit al 500 Gr. zijn. Legaal vuurwerk wordt daarom ook steeds spectaculairder en loont het de moeite haast niet meer om illegaal te kopen.

    Illegale klappers zullen natuurlijk wel altijd blijven maar goed, daar kun je alleen maar op hopen dat men die gewoon normaal afsteekt en nergens in/tussen duwt en dan afsteekt.

    Wat wel vreemd is aan de Nederlandse wetgeving is dat Carbidschieten wel gedoogd wordt terwijl dit VELE malen meer risico en geluidsoverlast met zich mee brengt als illegale knallers. Zo is er ook dit jaar weer een jongen uit de buurt met ernstig hoofdletsel naan naar het ziekenhuis gebracht. (deksel tegen hoofd gekregen)


    Maar goed, Ergernissen begrijp ik wel want je schrikt je helemaal kapot als ongemerkt zon ding in de buurt afgaat :lol:.

    Ik kan die klappers wel waarderen zolang het veilig gebeurt.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nou stort je die stierendrek volgens mij over je zelf heen. Eerst ontken je het bestaan van professioneel vuurwetk, later kom je daar weer op terug.

    Stukje over Cobra 6:

    Ui Italië, zal wel een CE merk op staan:confused:.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    "Jongens" liggen op de Grebbeberg. Netjes in de rij. Maar dat terzijde.

    Dit soort "vuurwerk" kun je uitstekend met een handgranaat vergelijken hoor. De aanvalshandgranaat nr 17 geeft ongeveer hetzelfde effect: een zware dreun en brisant effect. Het enige wat aan die "Big Boy" ontbreekt is een gietijzeren omhulsel met geprefabriceerde breuklijnen en dan heb je ongeveer net zoiets als de verdedigingshandgranaat. Oh ja... En een betrouwbare ontsteker natuurlijk.

    En die CE-markering? Bij Conrad kun je CE-stickertjes op rollen van 1.000 stuks kopen...

    Die hapsnurker die zo nodig wil "bewijzen" dat die Big Boy zo veilig is en de overheid hier in Nederland uit allemaal mietjes bestaat... Nog nooit in een "echt" oorlogsgebied geweest waarschijnlijk.

    Als voormalig beroeps- en momenteel reservemilitair heb ik 36 jaar ervaring met wapens, waaronder handgranaten en springstof.
    Ik zie hier de meest grote nonsens voorbijkomen, voornamelijk van de mensen die alle regels m.b.t. vuurwerk nog even willen oprekken of helemaal verwijderd willen zien.


    Gedoogd? Dus het zou verboden zijn, maar wordt oogluikend toegestaan. Dát zeg je. Onzin.
    Carbidschieten is gewoon toegestaan, gedurende dezelfde tijd als "gewoon" vuurwerk. Wéér iemand die iets roept zonder zich in de materie te verdiepen.

    De knal van Carbid kan harder zijn, maar heeft een véél lagere frequentie en is dus minder schadelijk voor je oortjes. Buskruit en/of seinpoeder knalt sneller dan Acetyleen. Bovendien is de knal van Acetyleen opgesloten in de (melk-)bus en kan de drukgolf maar twee kanten uit: door de voorzijde, al dan niet afgesloten door een bal of deksel; en een heel klein beetje door het zundgat.

    En met carbidschieten is het exact hetzelfde als met ander vuurwerk:
    niet het carbid is gevaarlijk, niet het acetyleen, maar de wijze waarop er met het spul wordt omgegaan.

    Elk jaar op Oudejaarsdag om 14:00 organiseert de "Herensoos" in ons dorp het carbidschieten.
    Ik ben daar lid van en stond de eerste keer (5 jaar geleden) redelijk argwanend te kijken hoe dat allemaal in z'n werk ging.
    Die argwaan is nu weg; ik sta honderd keer liever daar bij dan dat ik tussen de met vuurwerk gooiende menigte sta.
     
  7. naabje

    naabje

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    73
    Zou een granaat niet een muurtje opblazen?
     
  8. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Naabje
    "Vuurwerk is vuurwerk" dat is wel erg makkelijk het hoofdbestanddeel is toch een vorm van explosieven en in handen van een malloot levensgevaarlijk voor zichzelf maar ook voor omstanders.
     
  9. naabje

    naabje

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    73
    Vuurwerk is nou eenmaal een risicio die je zelf neemt, wel of geen vuurwerk.. doden en gewonden vallen er altijd. ook zonder vuurwerk.

    Stel je voor, je fietst in de stad, en je word aangereden door een auto uit de zijstraat, dat doe je ook niet zelf maar een ander.

    Het leven brengt nou eenmaal risico's met zich mee.
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Een waarheid als een koe.

    Zelf risico's lopen is iemands recht. Maar door je risicovolle gedrag anderen in gevaar brengen is op zijn minst een overtreding wat kan overgaan in een misdrijf.
    Daar hebben we wetten voor om dat soort risico gedrag (dronken achter stuur, vuurwerk naar iemands hoofd gooien, noem maar op) tegen te gaan.
     
  11. naabje

    naabje

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    73
    Maar ongelukken kunnen ook gebeuren als je nuchter ben?
    Ongeluk zit in een kleine hoek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  12. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Meneer Roel , ik kan je verzekeren dat carbid schieten hier NIET is toegestaan , dus niet gaan praten alsof je alles weet hè .
     
  13. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Gewoon toegestaan nog krommer dan ik dacht dus :lol:.

    Echt, je verbied hard knal vuurwerk waar een normale lont aan zit en je verbied ook het zelf produceren van vuurwerk. Carbidschieten is dan opeens wel weer toegestaan :confused:. Dan overschrijd je volgens mij beide punten die hier boven staan?

    En dan vindt je carbidschieten minder gevaarlijk, hmmm.

    Ik ontstaan van prof. vuurwerk ontkennen?

    Ik zeg dat iligaal vuurwerk uit 2 soorten bestaat.

    - Buitenlands consumenten vuurwerk
    - het spul voor de shows met snelont etc.

    De 1e is gewoon veilig MITS je maar aan die instructie houdt. Ga je die dingen in prullenbakken en weet ik wat doen krijg je idd het effect van een handgranaat. Gewoon normaal afsteken, niks aan de hand.


    Prof. vuurwerk gewoon links laten liggen, heb je niet veel aan mits je de spullen hebt om het af te steken.

    Dat is wat ik duidelijk wil maken meer niet,

    Maar goed, kvind het allemaal best, vuurwerk haters zul je altijd blijven houden. Haat je vuurwerk? Sluit je dan aan bij deze meneer: www.arnobonte.nl
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2014
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away

    Carbidschieten met een melkbus is meestal verboden. Maar in sommige gemeenten is het tijdens oud en nieuw toegestaan.


    Gemeentelijke regels voor carbidschieten

    Wat in uw woonplaats precies mag en niet mag, waar en wanneer, staat in een algemene plaatselijke verordening (APV). Die kunt u bij uw gemeente inzien, onder meer via de gemeentelijke website. In zo’n APV kan bijvoorbeeld staan dat carbidschieten alleen tijdens oudejaarsnacht is toegestaan, en dan buiten de bebouwde kom.

    Algemene regels voor carbid

    Carbid is geen vuurwerk en dus ook niet onder de landelijke regels voor vuurwerk. Maar carbid moet wel een etiket hebben met waar op moet staan dat het gaat om een licht ontvlambare stof. Verder moet het etiket vermelden dat carbid buiten het bereik van kinderen moet worden gehouden en dat de verpakking droog moet blijven.


    BRON: Welke regels zijn er voor carbidschieten? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
     
  15. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nee. Een handgranaat kan, in tegenstelling tot wat je op de meeste films en in stripverhalen ziet, geen muur opblazen. (Of het moet wel een héél slordig muurtje zijn...)

    Klopt. En daarom is het best wel aardig dat sommige risico's aan banden worden gelegd. Da's namelijk om de burger te beschermen... Een van de taken van de overheid.

    Eddie, beste kerel, ik dacht al, waar blijf je?
    Tja... Duh Haag... Need I say more?


    Dank je wel Arjan.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    De meesten hangen dan al aan de bel bij letselschade advocaten (die meestal trouwens al staan te dringen op de stoep) om te kijken of er niet iemand aansprakelijk gesteld kan worden. Het liefst de overheid natuurlijk, die kunnen wel betalen.

    Groet,

    Ad
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is best erg ja, moet je je kind muntjes te eten geven :(
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind het verband zo vaag: Dit voorkom je niet door vuurwerk te verbieden, want iedere mongool die weet wat ANFO is, kan 365 dagen per jaar nog veel heftigere explosieven in elkaar brouwen in zijn schuurtje...
    Plofkraken met genoeg slagkracht om gevels in te laten storten, zijn ook bijna aan de orde van de dag.... verbieden we dan pinautomaten?

    Ondanks dat, (nogmaals) dit héél erg is voor het slachtoffer, heeft het weinig tot niks met vuurwerk te maken, en alles met hufterige opvoeding door lamlendige ouders... Doe dáár wat aan, en de wereld word een betere plek. Verbied vuurwerk, en we hebben er WEER een stompzinnig, niet effectief en door onderbuikgevoelens ingegeven nauwelijks te handhaven kut-regeltje bij....

    Daarnaast vind ik je een-na-laatste zin nogal volkomen nergens op slaan: Niemand vind "dat dat niet geeft" en niemand vind "dat dat er bij hoort"....
    Net zo min als dat er ook maar IEMAND is die vind dat er in het verkeer dagelijks minimaal twee doden MOETEN vallen "omdat dat nu eenmaal zo hoort"....

    Dus sorry, ik ben het nog steeds niet met je eens, ook al ben ik absoluut geen voorstander of liefhebber van vuurwerk (denk dat ik al in geen 20 jaar vuurwerk gekocht heb....).

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina