Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door eagter, 30 mei 2013.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat heb ik inderdaad ook overwogen. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat ze her en der reststukken gebruikten om niet al te veel verlies te hebben. Dus heb ik ze toch maar een verband gegeven. Staks zal er toch niet veel meer van te zien zijn als spriet en nagelbalken e.d. toegevoegd zijn
     
  2. Germt

    Germt Guest

    Dat is inderdaad zeer aannemelijk:D

    Germt
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Erik, ik volg je verslag al van het begin en vind het mooi om te zien hoe je alles uitpuzzelt. Ziet er gaaf uit, mijn complimenten!!
     
  4. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt Piet. Er valt nog wel het een en ander te verbeteren, maar ik ben al tevreden met de vooruitgang en het puzzelen vind ik ook een leuk onderdeel. Kost wel wat meer geduld. Maar het levert ook wat op ga ik maar van uit. Ik ben jouw bouw (en eigenlijk iedere update die ik zie) ook aan het volgen. Er staan weer een aantal mooie modellen in de steigers.
     
  5. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    De eerste (en lastigste) waterloopgangen zitten op hun plek. De ronding wil ik nog iets bijwerken, maar daar moet ik nog een afgerond schuurstokje voor in elkaar flanzen.

    [​IMG]

    Kopse naadjes in de beplanking lijkt weg te vallen, maar dat is denk ik een camera correctie omdat ik een beetje bewoog.
     
  6. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Dat is 'n mooie waterloop geworden Erik, super mooi gedaan.
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt Dick. Er zitten nog wel wat verbeterpuntjes in, maar het viel me niet tegen. Vanaf volgende week 4 weken vakantie. Dan kan ik eens wat meer vooruitgang gaan boeken.
     
  8. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Gisteren de betimmering rond de roosters gemaakt zodat ik met de beplanking verder kan. Bij de kit zit ook een lading kogels. Maar ik heb het idee dat die aan de kleine kant zijn. Op tekening liggen ze netjes op een rij. Ik kan er een zig-zag patroon mee maken. De loop even bekeken en die strookt meer met de kogelbakken. Dus ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een beter passend kogeltje.

    [​IMG]

    Ik heb net de schaarstokken met diagonale las gemaakt. Op de foto zijn ze nog niet op hun plaats gelijmd. Ik wil eerst de tussenstrook beplanken zodat ik er strak tegen aan kan sluiten. Let niet op de beplanking die er al ligt. Dat is alleen maar een onderlaag om de bovenkant zichtlaag gelijk met de schaarstokken te krijgen.
    De las van de schaarstukken was eigenlijk iets te goed gelukt. Als je de plankjes tegen elkaar plaatste was de las nauwelijks meer zichtbaar. Dus heb ik er een vellingkantje in geveild. Die ga ik ook nog even "breeuwen" met een potlood.
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Gaat het helemaal worden lijkt het Erik:cool:
    Mijn kogels waren ook te klein, ik heb een hagelpatroon weten los te peuteren van een jager, die voldoen beter.
    Dus als je een jager kent..
    Of de fietsenmaker voor kogeltjes uit een oude fietsas.

    Germt
     
  10. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    laat wel de jager de kogel demonteren, zij weten wat ze doen.
     
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb weer wat meters kunnen maken. Het duurde wat langer dan gehoopt omdat ik eerst de latjes van 5 terug naar 4 mm moest schaven. De zaagtafel gaf een te grof resultaat met die dunne latjes. Fijnere tand staat op de lijst voor de volgende bestelling.

    [​IMG]

    Ik ben nu aangekomen bij de waterloopgangen. Dat wordt de volgende uitdaging. Op papier is het geen probleem, maar de praktijk wil wel eens anders uitpakken. Overige roosters moet ik ook nog maken. Maar ik doe het zaag- en schuurwerk op zolder vanwege het zaagsel en daar is het me nu wat te warm. En het raamwerk ervoor zit los tussen de planken geklemd dus dat zou geen problemen op moeten leveren.

    Erik
     
  12. Germt

    Germt Guest

    Héél netjes hoor Erik, kan niet anders zeggen dat je netjes en opgeruimd werkt, en daar ben ik een groot voorstander van:thumbsup:

    Germt
     
  13. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat is met vlagen. Af en toe is het een georganiseerde chaos. :oops:

    Ruggesteun voor de watergang ligt nu te drogen. Maar voordat ik verder kan moets ik de positie van de spiegaten nog bepalen. Ik wil er per zijde 2 toepassen. In de buurt van het laagste punt natuurlijk, maar wel rekening houdend met andere onderdelen die tegen de wand komen. En recht onder een geschutspoort leek me ook niet handig. Ook de vorm is nog een aandachtspunt.

    [​IMG] [​IMG]

    2 t/m 5 waren gangbare varianten uit die tijd. Materiaal was messing, koper of lood. Ik herinnerde me dat ik nog een verzameling popnagels heb liggen en die leken me een aardig uitgangspunt.

    [​IMG]

    Onderdeks proefstukje dus daar zie je later niets meer van. De flens is nu 4,5mm met een gat van ca. 1,5mm. Ik wil proberen de flens te verjongen of vierkant te maken en het gat misschien iets uitboren. Mocht dat er niet uit zien, dan kan ik nog een rechthoekige variant proberen te maken. Ik heb nog een plaatje aluminium liggen. Maar ik denk dat de ronde een beter resultaat gaat geven. Ik kan in ieder geval verder met de watergang.
     
  14. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Toch maar al vast even geprobeerd.

    [​IMG]
     
  15. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ziet er strak uit. :cool:

    Vind vierkant mooier dan rond, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur ;)
     
  16. Germt

    Germt Guest

    Vierkant, en die is qua schaal ook beter passend:D

    Germt
     
  17. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ik zie liever houten uitsteeksel,maar dat is ieder zijn smaak
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zou ook voor de vierkanten gaan. Omdat die zoals Germt al schrijft qua schaal beter passen, ze zijn iets kleiner.
     
  19. Stp

    Stp

    Lid geworden:
    28 mei 2013
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Vlaams Brabant, Lubbeek
    Schitterend! Heb het net even doorlezen.
    Als ik ooit zo mooi kan bouwen zou ik geweldig blij zijn!

    Dit moet ik blijven volgen om wat bij te leren alleen al. Prachtig...
     
  20. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ziet er strak uit zo maar ik zou ook voor hout gaan en ze iets verder uit laten steken.
     

Deel Deze Pagina