Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door eagter, 30 mei 2013.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb vandaag niet heel veel kunnen doen. Ik moest eerst een toilet tegelen (schaal 1:1, halfsteens verband) En nog geen uitsluitsel over de houtsoort voor het dek. Dus nog een poging ondernomen om een rooster te maken. Deze keer met meer succes. Ik had nog wat ijzerzaagblaadjes liggen. En twee tegen elkaar gaf precies de goede zaagbreedte voor de inkepingen. De onderlatten op dubbelzijdige tape tegen elkaar gezet om te voorkomen. Printje erover voor de uitlijning en wat extra zaagbladen zodat ik niet te diep kon gaan.

    [​IMG]

    Het viel helemaal niet tegen. Dubbele zaagblad raakte niet verstopt en bleef op z'n plek. Wel een verkrampte hand na een tijdje pielen.
    Vervolgens de bovenlatten erop gelijmd.

    [​IMG]

    En toen aan het schuren geslagen. Uitsteeksels eraf en bovenkant bovenlatten teruggeschuurd tot bovenkant onderlatten.

    Bovenkant

    [​IMG]

    Onderkant

    [​IMG]

    Fotokwaliteit valt me wat tegen. Ik ben in ieder geval tevreden met het resultaat. Helaas was dit de kleinste van de 4 dus ik kan er nog even tegenaan.

    Erik
     
  2. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Nog even voor Germt om te kijken of ik mijn huiswerk goed heb gedaan ;)

    [​IMG]

    Vanaf de schaarstok met 2/5 begonnen van rechts naar links. Ik heb het daana wel iets verschoven. De plank bij linker pijl werd ongeveer vierkant. Alles wat naar rechts verschoven zodat de planken bij de pijlen een gelijke maat hebben. De 5/5 is dus wat korter dan een volle plank, maar het systeem blijft gehandhaafd.
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Feilloos Erik:D
    Ik zou het peroonlijk zo laten hoor:cool:
    Nu wil ik natuurlijk niet zeuren of zo, maar als je straks de breeuwnaden aanbrengt, let dan goed op de schaal!
    Breeuwnaden worden heel snel te dik als je verf of stift gebruikt, doordat dat spul in de kopse kanten kan trekken.

    Germt
     
  4. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Wat betreft het dek is de knoop doorgehakt. Het wordt vergrijsd linden. Kopse kantjes zal ik testen Germt. Dat stoorde me bij de Leida ook. Latjes besteld en meteen een zaagtafel. Kleinste latjes waren 5mm breed en ik heb 4mm nodig. Leek me een goed excuus om de zaagtafel aan te schaffen.
    Ondertussen ben ik begonnen aan de eerste beplanking. Daar zag ik een beetje tegenop. De handleiding zegt er weinig over en op tekening is het een wit vlak.
    Volgens de doorsnede zou de eerste beplanking tegen de kielplank moeten stoppen en de tweede doorlopen over de kiel waarbij de laatste 6 mmm met fineer wordt afgewerkt als uiteindelijke kiel. Het leek me lastig de zandstrook netjes tegen de kielplank te krijgen, zeer op de plekken waar de 2 laag mooi door moet lopen.
    In plaats daarvan heb ik de beplanken voor beginners handleiding gevold en een sponning in de kielplank gemaakt waar de eerst planklaag netjes in valt.
    Ik vreesde dat het een heel karwei zou worden, maar dat viel mee. Ik had de boeglijn en kiellijn gelukkig al op de kielplank gezet als extra controle voor de spanten. Die ben ik weg gaan steken. Kiellijn in dikte eerste beplanking en de boelijn met de toog van de spanten mee en zo naar elkaar toegewerkt.

    [​IMG]

    Eerste zandstrook heeft nu een goede aanslag en ik heb een uitganspunt om de verdeling op te meten.

    [​IMG]

    Tweede strook dryfit om te kijken of overgan naar spanten lekker loopt.

    [​IMG]

    De plank die ter hoogte van dek komt had ik reeds liggen en is nu ook in positie gelijmd. Met deze twee grenzen kon ik de verdeling gaan bepalen. Bij de Leida had ik me aan de tekening gehouden en de regel dat je niet meer dan een halve plankdikte mag verjongen. Maar met name bij de boeg moest ik de boel forceren waardoor de plankjes vertand tegen elkaar stonden. Dat kon ik wel wegschuren, maar ik had me toen voorgenomen de plank zoveel mogelijk zijn natuurlijke vorm te laten behouden. Zeker bij de eerste laag omdat die de vorm van het schip bepaalt en je er later niets meer van ziet.
    In totaal heb ik 18 stroken nodig. Ik heb de spanten opgemeten en die door 18 gedeeld om een uitgangspunt te hebben. Vervolgens Een 5 voud hiervan afgetekend op de spanten aan kiel en dekzijde en nog eentje halverwege. Daar buig ik mijn eerste plankjes die als het ware fungeren als centen. Ben bij de breedste spanten begonnen met vaszetten en van daaruit naar voren en achteren gewerkt. Een beetje buiging heb ik geaccepteerd als ik dicht bij het streepje zat, maar als het te fors werd, dan de plank zijn eigen weg laten volgen. De eerste twee zitten er nu op.

    [​IMG]

    Het is al vrij duidelijk dat de kielzijde redelijk strak loopt. Daar zal ik niet al te veel moeten doen. Aan dekzijde de te verwachten verjonging en daartussen zullen instekers moeten komen. Er komt nog een derde cent en dan ga ik nogmaals opmeten per spant wat ik moet verjongen en wat ik op moet vullen. En heb ik een beetje een idee wat me bij de tweede laag te wachten staat.

    Erik
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2013
  5. Germt

    Germt Guest

    nou, ik heb het al wel gzien, we hoeven jou niks meer uit te leggen geloof ik;)

    Germt
     
  6. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Valt wel mee hoor. Ik zal nog genoeg struikelblokken tegenkomen en tips zijn altijd welkom. Voornaamste les van eerste model was dat ik wat meer geduld moet hebben en me verdiepen in het onderdeel waar ik aan ga werken voordat ik het uitvoer. Voordeel is wel dat ik nu een beetje weet wat voor problemen ik kan verwachten en gerichte vragen kan stellen aan de bouwmeesters hier.
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Nogmaals vanaf de boeg met alle centen nu toegevoegd.

    [​IMG]

    En spiegelzijde

    [​IMG]

    Nu kunnen ze mooi een nachtje drogen. Morgen aftekenen. Daar ga ik maar even een andere kleur pen voor gebruiken om verwarring te voorkomen. Ik ga ook andere punaises halen. Die met een dopje lijken me toch prettiger. Met deze ben ik af en toe bang dat de kop in m'n duim schiet in plaats van de punt in het hout. Ze komen af en toe wat los van het ringetje als ik door moet duwen. Maar goed. Het begint in ieder geval op een schip te lijken.
     
  8. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    De centen zijn inmiddels afgetekend en verwijderd. Maten tussen de streepjes weer opgemeten en gedeeld door het aantal planken die er komen om een indicatie te krijgen hoeveel ze verjongd cq uitgevuld moeten worden. Meteen de symmetrie gecontroleerd. Die was aan stuurboord en bakboord al aardig gelijk.

    Daarna de eerste twee gangen vanaf de kiel op de juiste plaats wat verjongd en deze liggen nu op de spanten te drogen.

    [​IMG]

    Ik denk dat ik vanaf morgen vanaf kiel en dek naar het midden toe ga werken. Dan kan ik 4 i.p.v. 2 plankjes per dag doen. Dan kan ik ook vanaf twee kanten corrigeren mocht dit nodig zijn. Ik ga er vanuit dat ik toch met een passtrookje moet eindigen. De grootste maat over het spant gemeten was al iets meer dan 18 plank dikten en bij het afschuinen van de plankjes om over de bolling van de spanten een mooie aansluiting te krijgen zal de maat wat meer verjongen dan dat ik bij het holle deel terugwin. Dat wijst zich vanzelf wel uit. Misschien toch een paar dagen extra rekenen om te zorgen dat ik eindig in de zone waar ik instekers moet gaan gebruiken. Dan kan ik daar alles mee oplossen.

    Erik
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Goed bezig Erik :yes:
    Met deze werkmethode kán het niet fout gaan;)

    Germt
     
  10. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Zo te zien heb ik morgen de nieuwe binnen. Kan ik er tijdens het weekend eens mee gaan stoeien. Ik heb weer een paar gangen toegevoegd. Het gaat traag, maar gestaag. Eerst een latje op de goede breedte maken, dan een uurtje laten weken. Op de spanten laten drogen. Dat gaat met dit weer vrij snel en dan lijmen maar. Zoals gezegd werk ik naar het midden doen dus kan ik 4 latjes per dag plaatsen. De vorm begint al zichtbaar te worden.
    Het enige waar ik mee afwijk is het schuin vijlen van de lange kopse kanten om naden te voorkomen. Volgens de beginners handleiding zou dat an de kant moeten gebeuren waar de plank verjong is. Dit was ik de eerste keer vergeten dus heb ik met een 3-hoekig vijltje langs de spanten de schuinte gevijld aan de kant die niet verjongd is. Omdat ik dan goed de boog van de spanten kan volgen doe ik de rest ook maar zo.

    De vorm begint zichtbaar te worden.

    [​IMG]

    Tussendoor even een proefstukje gemaakt met dekplanken om het schuren versus schrapen in beeld te brengen. Maar laat ik nou net 2 houtsoorten hebben die geen vervuiling hebben bij het schuren.

    [​IMG]

    Links het meegeleverde hout. Rechts lindenhout. De breeuwnaden heb ik met een merkstift gedaan. Links ook de kopse kanten. Rechts heb ik een 4B potlood voor de kopse kant gebruikt tegen het intrekken (waar de andere houtsoort meer last van heeft.) Dat bevalt me ook wel. Ik ga dus gewoon schuren omdat ik dat wat makkelijker vond gaan dan het schrapen en voor de breeuwnaden gebruik ik de merkstift B4 potlood combinatie.
    Nu nog een testje met vergrijzing en spijkers suggereren. Die laatste vind ik nogal snel overheersend overkomen. Ik ga nog even zoeken naar iets fijns (misschien schroeien met hete naald) maar ik denk dat ik ze gewoon achterwege laat. Als ik een foto van het dek van de Batavia bekijk zie ik ze ook nauwelijks.

    Erik
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Nou, ik zou moeilijk kunnen kiezen hoor, vindt de beide proefstukjes erg mooi:cool:

    Germt
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi werk Erik! Gr. Piet
     
  13. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik kan het denk ik wel raden. Dat soort dingen wil mij ook nog wel eens overkomen dus bedankt voor de tip. Ik heb de nieuwe inmiddels binnen en ben weer helemaal blij. Ik ga denk ik wel een zaagblad met kleinere vertanding bestellen. Voor fineer ziet de huidige er wat grof uit.

    [​IMG]

    Ook nog wat met vergrijzen bezig geweest. Bovenste helft met B4 potlood ingekleurd en uitgewreven. Daarna wat opgeschuurd. Het blijft wat ongelijkmatig en vlekkerig. Het onderste deel heeft ook een lichte vergrijzing. Dat is denk ik wat vervuiling door het schuren van de breeuwnaden. Wat matte transparante vernis er overheen en ik ben eigenlijk wel tevreden met resultaat rechts onder. En nog niet eens omdat het minder werk is. ;) Links vind ik ook nog steeds een aardige kleur. Die kan ik misschien ergens anders terug laten komen.
    Ik kan in ieder geval weer met het dek aan de slag terwijl de latjes voor de huidlaag liggen te weken.
     
  14. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Weer wat plankjes erbij. Door het toegevoegde dek kon ik geen klemmetjes op de planken onderling zetten. Maar zo lukt het ook.

    [​IMG]
     
  15. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Bij de Kombuis heb ik ook alleen maar goede ervaringen.

    @ Nu nog een testje met vergrijzing en spijkers suggereren. Die laatste vind ik nogal snel overheersend overkomen. Ik ga nog even zoeken naar iets fijns (misschien schroeien met hete naald) maar ik denk dat ik ze gewoon achterwege laat. Als ik een foto van het dek van de Batavia bekijk zie ik ze ook nauwelijks.

    Als je deklatten 4 mm zijn zou ik de spijkers gewoon achterwege laten, je geeft et zelf al aan, het gaat dan te druk worden en met 'n naald zie je ze weer niet genoeg.
    Bij latten van 5 mm gewoon doen.
    Bij het WvH zijn de deklatten ook 4 mm en daarom vervang ik deze alleen voor de bovenste dekken door latten van 5 mm.
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    [​IMG] Erik, je kan spijkers op je dek ook suggereren met een potlood, door puntjes te zetten. Omdat gewone spijkertjes al snel te groot zijn. Ik heb ff gezocht naar een foto als voorbeeld, hier is het wel goed te zien. De naden zijn ook met potlood gedaan. Gr. Piet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt weer voor de informatie. Ik ging er van uit dat de planken op iedere dekbalk werd gespijkerd en niet alleen op de einden. 4-planks systeem bij mij zou suggereren dat er om de 1/5 planklengte een spijker of twee zal zitten. Bij mij kom ik dan om de 28mm op een rij spijkers en dat leek me nogal druk worden.
     
  18. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Toch moet het wel Erik anders liggen de planken over de volle lengte helemaal los en vandaar dat de spijkers zeker niet te opzichtig moeten zijn op deze schaal.
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Inderdaad. Dit geeft zu Mondfeld in Historische Scheepsmodellen:

    [​IMG]

    Maar ik zou dit zeker ook te opzichtig vinden. Dus weglaten of alleen de uiteinden lijkt mij verdedigbaar.

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ik weet niet hoe lang de planken zijn maar ik zou er zeer zeker 'n paar tussen de uiteinden bij maken, zeg om de 6 cm of zo al was het maar voor het gezicht.
    Zo was het ook niet en met 'n paar rijen ertussen valt het minder op.
     

Deel Deze Pagina