Domp en zijwaartsstelling.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door WillydeWoofer, 20 sep 2020.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Veel meer dan een paar graden is er doorgaans hierover niet te vinden.
    Hoe zit dat nou precies? Of is het niet belangrijk? Zijn er andere factoren die een rol spelen?

    Op dit moment maak ik een motorsteun bestaande uit 4 ronde stukjes hout, waar een gat in komt.
    Daar gaat een lange bout doorheen.

    Tot op heden werkte ik met 1, 2 en 3 revetjes om verschil aan te brengen. In wezen geldt hier al dezelfde
    vraag. Het lijkt me echter handig, om de 4 rolletjes meteen in de goede lengte te maken.
    De gewenste lengte is circa 30mm. Hoe lang moet elk rolletje precies worden?

    Voor alle volledigheid: de motor is een AXI 4120, het toestel een Wot Trainer.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.801
    Locatie:
    Hilversum
    Het voordeel van ringen of zoiets is dat je later nog wat kan finetunen door ringen erbij of eraf te doen.
    Het verbaast mij overigens wel eens dat er niet vaker gebruik wordt gemaakt van de trimmogelijkheden van de zender om domp en zijwaartsstelling te vervangen door elevator en aileron uitslag, afhankelijk van de draaisnelheid van de motor. Zelf wel aan gedacht maar ik ben daarvoor niet handig genoeg met de programmering.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zou het niet beter zijn om dat mechanisch in te stellen, dan via de zender. Ook vanwege de stroomlijn? Als ik wartaal uitsla, gewoon zeggen.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.801
    Locatie:
    Hilversum
    De zender kan de correctie stuuruitslag meesturen alleen als de motor loopt.
    Ah ik denk in zwevers, dit gaat over een Wot... ja dan waarsch. beter om domp en zijwaartsstelling te gebruiken.
     
  5. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.443
    Locatie:
    Noord Brabant
    Op de tekening zal ongetwijfeld de domping en zijwaartstelling zijn aangegeven.
    Wat is het probleem, dat is toch uit te rekenen?
    Als je dat niet beheerste, het is echt geen schande, blijf dan mooi bij de revetjes.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Maar wat is het antwoord op de vraag? In de handleiding staat niets.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.443
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het motorschot staat al in ongeveer de juiste hoek.
    Je hebt 4 even lange busjes nodig.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is handig.
    De buisjes maak ik zelf.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.363
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ja en nee.

    Ailerons worden meestal niet aangeblazen door de prop.
    Het gevolg daarvan is dat de werking van de offset pas merkbaar wordt bij verhoogde snelheid, en dat duurt meestal even.
    In de tussentijd heeft de motor -via romp en staartvlakken al invloed op de koers gehad.

    Op richting en hoogte werkt het meestal wel goed, behalve als je de motor op een pylon hebt staan zoals bij zwevers met hulpmotor.
    Een zwever met een motor in de neus beschouw ik als motorkist, maar dan met uitstekende zweefeigenschappen....:D
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.696
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We hebben het hier samen zitten doen.
    De kist vloog kaarsrecht met die ringetjes aan de boven en linkerkant.
    Dus gewoon weer zo doen.

    En in de US hadden ze een tijdje de neiging om geen domp en zijwaartstelling te gebruiken maar mee te mixen in de zender.
    Ik ben zelf altijd tegen dingen meemixen omdat je rare effecten kan krijgen, ook bij electrozwevers.
    Zijwaartstelling zou je weg kunnen mixen met richtingroer maar als je dan snelheid hebt dan werkt het windvaaneffect van het kielvlak wel om hem rechtdoor te laten vliegen.
    Als jij dan nog steeds die mix naar links erin hebt staan gaat ie krabbend of scheef door de lucht.
    Motordomp ook, heb ik ook hele vreemde dingen mee gezien, accu leeg vlak bij de grond, nog even de motor aan, die er niet meer is, en knal, de kist de grond in omdat down nog wel steeds meegemixt stond.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2020
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je zou het met sinus en cosinus uit kunnen rekenen.
     
  12. freekt

    freekt

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.146
    Locatie:
    Den Haag
    En de tangens niet te vergeten
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.363
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    De stelling van Piet Apegras? :rolleyes::D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.456
    Locatie:
    Hell
    Als het dan toch (zo af en toe) over de basis gaat.

    Die domping en zijwaartsstelling is alleen maar bedoeld om je kist zoveel mogelijk rechtdoor te laten vliegen als je meer of minder gas geeft.

    Neem even in gedachte een simpel vleugel profiel met een bolle bovenzijde en een vlakke onderzijde.
    De vleugel krijgt lift omdat de lucht langs de bolle bovenzijde een langere weg moet afleggen dan de lucht aan de onderzijde.
    Deze lucht moet zich sneller bewegen (om aan de achterzijde gelijk aan te kunnen komen met de lucht van de onderzijde van de vleugel).
    Daardoor ontstaat er een onderdruk aan de bovenzijde van de vleugel.
    Hier mooi uitgelegd: https://schooltv.nl/video/wie-was-daniel-bernoulli-de-wet-van-bernoulli/

    Heb je een toestel waarbij deze onderzijde van de vleugel in dezelfde lijn is als de as van de motor, dan gaat het toestel klimmen als je meer "gas" geeft. Of dalen als je minder....
    In zo'n geval zou je dus als je meer gas geeft, sneller wilt en niet wil klimmen, "down" moeten sturen.
    Of .. de motor een paar graden naar beneden moeten richten om dit te compenseren.

    Niet voor niets wordt er gezegd dat; je de hoogte regelt met het gas en de snelheid met het hoogte roer.

    Met de invalshoek van de aanstromende lucht valt er natuurlijk ook heel erg veel te spelen.
    Denk maar aan je hand uit het raam te steken van een rijdende auto ( da's wel een mix van "geprofileerde" onderdruk en geforceerde overdruk).
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De geodriehoek er maar eens bij gehaald. Drie graden uitgezet.
    Daar kwam een verkanting 3mm uit. Dat zijn in dit geval 4 revetten.

    Staande voor het vliegtuig wordt het;
    Rechts boven 4 revetten.
    Links boven 3 revetten.
    Rechts onder 3 revetten.
    Links onder 0 revetten.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.363
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Kijk dan wel uit voor die fie... Nee, laat maar....
    Als ik jou was zou ik gewoon ringetjes nemen...:D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat klopt, maar ik weet niet hoeveel revetten waar en hoe dik ze waren.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Die ligt al achterin de auto :D.
     
    freekt vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik begrijp het een beetje.
     
  20. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.456
    Locatie:
    Hell
    Maar dat begrijpen, en handvaardigheid, is wel waar vliegen over gaat.
    Ik zou zeggen; gooi in de groep wat je nog niet begrijpt.

    Er is hier meer kennis dan jij en ik ooit zullen begrijpen :koud:
     

Deel Deze Pagina