Domp en zijwaartsstelling.

WillydeWoofer

Forum veteraan
Veel meer dan een paar graden is er doorgaans hierover niet te vinden.
Hoe zit dat nou precies? Of is het niet belangrijk? Zijn er andere factoren die een rol spelen?

Op dit moment maak ik een motorsteun bestaande uit 4 ronde stukjes hout, waar een gat in komt.
Daar gaat een lange bout doorheen.

Tot op heden werkte ik met 1, 2 en 3 revetjes om verschil aan te brengen. In wezen geldt hier al dezelfde
vraag. Het lijkt me echter handig, om de 4 rolletjes meteen in de goede lengte te maken.
De gewenste lengte is circa 30mm. Hoe lang moet elk rolletje precies worden?

Voor alle volledigheid: de motor is een AXI 4120, het toestel een Wot Trainer.
 
Het voordeel van ringen of zoiets is dat je later nog wat kan finetunen door ringen erbij of eraf te doen.
Het verbaast mij overigens wel eens dat er niet vaker gebruik wordt gemaakt van de trimmogelijkheden van de zender om domp en zijwaartsstelling te vervangen door elevator en aileron uitslag, afhankelijk van de draaisnelheid van de motor. Zelf wel aan gedacht maar ik ben daarvoor niet handig genoeg met de programmering.
 
Het voordeel van ringen of zoiets is dat je later nog wat kan finetunen door ringen erbij of eraf te doen.
Het verbaast mij overigens wel eens dat er niet vaker gebruik wordt gemaakt van de trimmogelijkheden van de zender om domp en zijwaartsstelling te vervangen door elevator en aileron uitslag, afhankelijk van de draaisnelheid van de motor. Zelf wel aan gedacht maar ik ben daarvoor niet handig genoeg met de programmering.

Zou het niet beter zijn om dat mechanisch in te stellen, dan via de zender. Ook vanwege de stroomlijn? Als ik wartaal uitsla, gewoon zeggen.
 
De zender kan de correctie stuuruitslag meesturen alleen als de motor loopt.
Ah ik denk in zwevers, dit gaat over een Wot... ja dan waarsch. beter om domp en zijwaartsstelling te gebruiken.
 
Tot op heden werkte ik met 1, 2 en 3 revetjes om verschil aan te brengen. In wezen geldt hier al dezelfde
vraag. Het lijkt me echter handig, om de 4 rolletjes meteen in de goede lengte te maken.
De gewenste lengte is circa 30mm. Hoe lang moet elk rolletje precies worden?
Op de tekening zal ongetwijfeld de domping en zijwaartstelling zijn aangegeven.
Wat is het probleem, dat is toch uit te rekenen?
Als je dat niet beheerste, het is echt geen schande, blijf dan mooi bij de revetjes.
 
Op de tekening zal ongetwijfeld de domping en zijwaartstelling zijn aangegeven.
Wat is het probleem, dat is toch uit te rekenen?
Als je dat niet beheerste, het is echt geen schande, blijf dan mooi bij de revetjes.

Maar wat is het antwoord op de vraag? In de handleiding staat niets.
 
Het voordeel van ringen of zoiets is dat je later nog wat kan finetunen door ringen erbij of eraf te doen.
Het verbaast mij overigens wel eens dat er niet vaker gebruik wordt gemaakt van de trimmogelijkheden van de zender om domp en zijwaartsstelling te vervangen door elevator en aileron uitslag, afhankelijk van de draaisnelheid van de motor. Zelf wel aan gedacht maar ik ben daarvoor niet handig genoeg met de programmering.
Ja en nee.

Ailerons worden meestal niet aangeblazen door de prop.
Het gevolg daarvan is dat de werking van de offset pas merkbaar wordt bij verhoogde snelheid, en dat duurt meestal even.
In de tussentijd heeft de motor -via romp en staartvlakken al invloed op de koers gehad.

Op richting en hoogte werkt het meestal wel goed, behalve als je de motor op een pylon hebt staan zoals bij zwevers met hulpmotor.
Een zwever met een motor in de neus beschouw ik als motorkist, maar dan met uitstekende zweefeigenschappen....:D
 
We hebben het hier samen zitten doen.
De kist vloog kaarsrecht met die ringetjes aan de boven en linkerkant.
Dus gewoon weer zo doen.

En in de US hadden ze een tijdje de neiging om geen domp en zijwaartstelling te gebruiken maar mee te mixen in de zender.
Ik ben zelf altijd tegen dingen meemixen omdat je rare effecten kan krijgen, ook bij electrozwevers.
Zijwaartstelling zou je weg kunnen mixen met richtingroer maar als je dan snelheid hebt dan werkt het windvaaneffect van het kielvlak wel om hem rechtdoor te laten vliegen.
Als jij dan nog steeds die mix naar links erin hebt staan gaat ie krabbend of scheef door de lucht.
Motordomp ook, heb ik ook hele vreemde dingen mee gezien, accu leeg vlak bij de grond, nog even de motor aan, die er niet meer is, en knal, de kist de grond in omdat down nog wel steeds meegemixt stond.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Als het dan toch (zo af en toe) over de basis gaat.

Die domping en zijwaartsstelling is alleen maar bedoeld om je kist zoveel mogelijk rechtdoor te laten vliegen als je meer of minder gas geeft.

Neem even in gedachte een simpel vleugel profiel met een bolle bovenzijde en een vlakke onderzijde.
De vleugel krijgt lift omdat de lucht langs de bolle bovenzijde een langere weg moet afleggen dan de lucht aan de onderzijde.
Deze lucht moet zich sneller bewegen (om aan de achterzijde gelijk aan te kunnen komen met de lucht van de onderzijde van de vleugel).
Daardoor ontstaat er een onderdruk aan de bovenzijde van de vleugel.
Hier mooi uitgelegd: https://schooltv.nl/video/wie-was-daniel-bernoulli-de-wet-van-bernoulli/

Heb je een toestel waarbij deze onderzijde van de vleugel in dezelfde lijn is als de as van de motor, dan gaat het toestel klimmen als je meer "gas" geeft. Of dalen als je minder....
In zo'n geval zou je dus als je meer gas geeft, sneller wilt en niet wil klimmen, "down" moeten sturen.
Of .. de motor een paar graden naar beneden moeten richten om dit te compenseren.

Niet voor niets wordt er gezegd dat; je de hoogte regelt met het gas en de snelheid met het hoogte roer.

Met de invalshoek van de aanstromende lucht valt er natuurlijk ook heel erg veel te spelen.
Denk maar aan je hand uit het raam te steken van een rijdende auto ( da's wel een mix van "geprofileerde" onderdruk en geforceerde overdruk).
 
De geodriehoek er maar eens bij gehaald. Drie graden uitgezet.
Daar kwam een verkanting 3mm uit. Dat zijn in dit geval 4 revetten.

Staande voor het vliegtuig wordt het;
Rechts boven 4 revetten.
Links boven 3 revetten.
Rechts onder 3 revetten.
Links onder 0 revetten.
 
Denk maar aan je hand uit het raam te steken van een rijdende auto ( da's wel een mix van "geprofileerde" onderdruk en geforceerde overdruk).
Kijk dan wel uit voor die fie... Nee, laat maar....
De geodriehoek er maar eens bij gehaald. Drie graden uitgezet.
Daar kwam een verkanting 3mm uit. Dat zijn in dit geval 4 revetten.
Staande voor het vliegtuig wordt het;
Rechts boven 4 revetten.
Links boven 3 revetten.
Rechts onder 3 revetten.
Links onder 0 revetten.
Als ik jou was zou ik gewoon ringetjes nemen...:D
 
We hebben het hier samen zitten doen.
De kist vloog kaarsrecht met die ringetjes aan de boven en linkerkant.
Dus gewoon weer zo doen.

En in de US hadden ze een tijdje de neiging om geen domp en zijwaartstelling te gebruiken maar mee te mixen in de zender.
Ik ben zelf altijd tegen dingen meemixen omdat je rare effecten kan krijgen, ook bij electrozwevers.
Zijwaartstelling zou je weg kunnen mixen met richtingroer maar als je dan snelheid hebt dan werkt het windvaaneffect van het kielvlak wel om hem rechtdoor te laten vliegen.
Als jij dan nog steeds die mix naar links erin hebt staan gaat ie krabbend of scheef door de lucht.
Motordomp ook, heb ik ook hele vreemde dingen mee gezien, accu leeg vlak bij de grond, nog even de motor aan, die er niet meer is, en knal, de kist de grond in omdat down nog wel steeds meegemixt stond.

GJ

Dat klopt, maar ik weet niet hoeveel revetten waar en hoe dik ze waren.
 
Als het dan toch (zo af en toe) over de basis gaat.

Die domping en zijwaartsstelling is alleen maar bedoeld om je kist zoveel mogelijk rechtdoor te laten vliegen als je meer of minder gas geeft.

Neem even in gedachte een simpel vleugel profiel met een bolle bovenzijde en een vlakke onderzijde.
De vleugel krijgt lift omdat de lucht langs de bolle bovenzijde een langere weg moet afleggen dan de lucht aan de onderzijde.
Deze lucht moet zich sneller bewegen (om aan de achterzijde gelijk aan te kunnen komen met de lucht van de onderzijde van de vleugel).
Daardoor ontstaat er een onderdruk aan de bovenzijde van de vleugel.
Hier mooi uitgelegd: https://schooltv.nl/video/wie-was-daniel-bernoulli-de-wet-van-bernoulli/

Heb je een toestel waarbij deze onderzijde van de vleugel in dezelfde lijn is als de as van de motor, dan gaat het toestel klimmen als je meer "gas" geeft. Of dalen als je minder....
In zo'n geval zou je dus als je meer gas geeft, sneller wilt en niet wil klimmen, "down" moeten sturen.
Of .. de motor een paar graden naar beneden moeten richten om dit te compenseren.

Niet voor niets wordt er gezegd dat; je de hoogte regelt met het gas en de snelheid met het hoogte roer.

Met de invalshoek van de aanstromende lucht valt er natuurlijk ook heel erg veel te spelen.
Denk maar aan je hand uit het raam te steken van een rijdende auto ( da's wel een mix van "geprofileerde" onderdruk en geforceerde overdruk).

Ik begrijp het een beetje.
 
Maar dat begrijpen, en handvaardigheid, is wel waar vliegen over gaat.
Ik zou zeggen; gooi in de groep wat je nog niet begrijpt.

Er is hier meer kennis dan jij en ik ooit zullen begrijpen :koud:
 
Back
Top