Peter, misschien is het een idee om
en zo voort.
Ik heb helaas slechte ervaring met het initieren van draadjes waarin ik wel even uitleg hoe het zit, vooral als dat wat haaks staat op een wijd verbreide mening.
Dit wordt kennelijk dikwijls als negatief ervaren met de daarop volgende soms bizarre reacties.
(maar ga svp niet mee in het zogenaamde Bernoulli verhaal: Bernoulli draait zich iedere keer weer om in zijn graf dat zijn theorie zo verhaspeld wordt)
Wat betreft de uitleg over lift: er zijn eigenlijk een paar variaties.
Er is een populaire uitleg over lift te vinden die weliswaar versimpeld is, maar wel in de basis correct.
Graaf je dieper dan wordt een en ander wel complexer en en wanneer serieus bestudeerd zeer interessant maar van een hoog abstractie niveau.
Helaas is in de loop der tijd een incorecte, maar populaire theorie ontstaan, uit respect voor Bernoulli door mij niet de Bernoulli maar de ongelijke pad theorie genoemd, die kennelijk makkelijker te pruimen is en steeds maar herhaald en gerecycled wordt; zoals helaas ook het schoolteleviesie filmpje weer laat zien.
Het spijtige is dat daaruit weer doorgeconcludeerd wordt zodat er dikwijls een hele redenatiebrij ontstaat die eigenlijk niet meer te ontrafelen is.
Dat ik niet zo'n zin heb om dit weer uit te leggen is omdat het:
a) allemaal op internet te vinden is als je maar critisch zoekt.( false en correct lift theory, kijk eens bij de NASA bijvoorbeeld)
b) als ik zelf een draadje start, ik sommige reacties wel weer kan uittekenen en het best wel wat werk is met tekeningetjes en zo.
c) ik wil best reageren en argumenteren op een draadje, maar dan vanuit ''the other end of the stick'': ik heb al gesugereerd hoe zo'n draadje zou kunnen starten.
d) in een ver verleden, toen ik nog jong en naief was heb ik nog wel eens geschreven naar het blad van de kNVvL, de wetenschapsquiz, en nog zo wat maar men kiest liever om te denken dat ik de dorpsgek ben dan om een toelichting te vragen.
zie ook de reacties van de topic starter van dit draadje:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bernoullis-coandas-and-newtons-threesome.248672/#post-3815319: wel parmantig een verhaaltje in elkaar draaien maar verder....?
Belangrijke vraagstukken met veel misverstanden en de moeite waard om in te verdiepen:
Grondsnelheid versus luchtsnelheid, eigenlijk verplichte kost: heel goed draadje van Richard Branderhorst:
https://www.modelbouwforum.nl/threa...snelheid-ofwel-de-invloed-van-de-wind.137246/
Hoe ontstaat lift nu echt.
De (non) invloed van een hoog of laag zwaartepunt , het hoogdekker versus laagdekker stabiliteits probleem. sideslip
Thermiek en hoe reageert een model op thermiek. de zin of onzin van vlakke cirkels draaien.
Wat zijn nu eigenlijk ''vliegeigenschappen'' en waarom vliegen sommige schaalmodellen zo slecht dat het weer bijna leuk wordt.