Dornier DO-28A twin . . . sleper (bouwproject)

ja inderdaad , gaat lekker nu , met dit weer (en vrije dagen)

effe kijken hoe het allemaal samen eruit ziet.

24033894-2EB4-4E51-B6B0-B9CE6311741F.jpeg
1ABE4224-83D3-4C6E-97F4-84BF1AA643F5.jpeg
 
Zie dit nu pas.

Mooi!

In de jaren '70 was er een Duitser die grote polyester rompen voor de Do 27 aanboodt

Zelfde familie?


jan.
 
@jan, Zou kunnen , geen idee ( deze is van air-fly ) uit Duitsland.
Ondertussen de eerste crash achter de rug
De vleugel viel tijdens het schuren van de bouw tafel
Morgen verder.

486320DA-7899-4F87-BDE9-DB69F72ACEAD.jpeg
3E860FBD-FA46-4416-B5A3-5481631F09B5.jpeg
 
Blijft een bijzondere kist Eric, jammer van de schade maar dat valt gelukkig te repareren
Ik blijf je vorderingen volgen

Groeten, Ralf
 
Ondertussen lekker verder gebouwd.
De vleugels zijn ongeveer klaar voor de afwerking met glas mat.
De vleugel tips ( voor het originele ( dunnere) profiel) zijn gelukkig toch te gebruiken.

De achterlijkst van het kielvlak is er ook in gelijmd.incl de voorziening voor de Robert pin scharnieren.
De aansturing van het richtingsroer, staartwiel en beide hoogte roeren zijn ook voor 90% klaar.
(Note: op de foto was een tijdelijk setup om uitslag van de roeren te checken)

instelhoeken : stabilo 0 graden, hoofd vleugel 2 graden , hulp vleugel 1 graad en wil de motoren ongeveer -3 graden ( down) zetten, ( de linker motor 0 graden side thrust en de rechte motor 2 A3 graden ) en het zwaarte punt op 22% ( na de eerder ervaringen van Arjen)

Volgende uitdaging , de hulp vleugel met motoren dempers , maar vooral het landingsgestel is een uitdaging voor mij.
21A42DE8-02AB-479E-B167-A1955EACB94B.jpeg
F66BFA01-F213-446C-B827-C921FC0AA6CB.jpeg
E91CCF22-8DBB-4085-9279-D7FFA9D3456F.jpeg
4BF9CA39-5F3D-411F-BB69-7152DBC76F96.jpeg
6F5327E9-8B89-4372-BD7B-166EACF579D0.jpeg
 
Vandaag effe spannend doet hij het of doet hij het niet, nou hij deed het 3,5 vlucht.
laatste landing te langzaam , overtrokken , toestel kwam met een radslag tot stilstand .
Blij dat hij nog niet afgewerkt was, nu dus de schade repareren en dan verder afwerken.
Helaas hier geen filmpje van de radslag, wel van de eerste en tweede vlucht.

 
Gefeliciteerd met de eerste vluchten .
Je kon goed aan het vliegbeeld zien wie de piloot was.
Hopelijk is de schade snel te herstellen.

Ton
 
Schade valt gezien de “ klapper” (radslag) nog erg goed mee
( hoogteroer, richtingsroer hebben diverse breuken en ook diverse barsten/scheuren in de polyester Romp, mogelijk ook een as van een motor krom( beide Biela props waren gebroken))
 
Hey Arjan,
Na uw ervaring het CG stuk verder naar voren ( zoals berekend van uit de echte)
De down thrust had ik op ongeveer -3 graden maar dat zou nog meer down mogen. Of wat down mixen met het gas.
Ik had bij de eerst vluchten iets meer dan 500 gr lood in de neus na dat eruit gehaald te hebben vloog hij nog goed maar was kritischer met het landen, ( dat was heel duidelijk bij de laatste landings Poging )
Bij het zwarte puntje (onder de 19cm ) had ik het zwaarte punt.

DFBCC0E3-4D09-402D-85D5-1565BD282B5E.jpeg
 
Power genoeg op 9:40min! Zo te zien vliegt hij redelijk goedmoedig. Jammer van de radslag maar dat is inderdaad testen. Dé reden waarom ik ook altijd zo snel mogelijk in grondverf en minder attributen ga vliegen, scheelt een bak werk voor later!

Gefeliciteerd! :thumbsup:
 
@Gerald Rutten , thanks !!
Ja , sinds ik met (semi) schaalmodellen bezig ben doe ik dat ook eerst proberen, en dat pas afwerken , kan een hoop (extra) werk schelen.
ps jij bent ook zeer een pracht model aan het maken. :wave( "goeie":frustie: herinneringen aan de Binckhorstlaan:jan: )
 
Hi Eric zou je wat foto's willen plaatsen van de aandrijving? Ben erg benieuwd naar je setup met de ZG45’s en de gebruikte dempers.
Wat weegt je kist nu vliegklaar?

Groeten Ralf
 
Dank voor het plaatsen van de foto's Eric!
Magneetontsteking, easystart, haakse aanzuigbocht met trechter, 20x10” prop en een mooi formaat demper.
Wellicht ook een goede setup voor mijn Fokker FVIII (vandaar mijn extra interesse :yes:)
Weet jij toevallig of de standaard dempers goed te gebruiken zijn of zijn ze te luid?

Hopelijk zijn je assen niet gebogen.
Sterkte met de reparatie van je kist :thumbsup:

Groeten en dank, Ralf
 
Back
Top