Dornier DO-28A twin . . . sleper (bouwproject)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jetpropdlx, 27 feb 2006.

  1. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    :confused::confused::confused:
    Dat wordt nog al een projectje dan.
    Ik wil komende winter de DO klaar hebben dan kan hij volgend seizoen de lucht in.
     
  2. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    een beetje lood in de neus

    Vandaag even het zwaarte punt van de DO28 uitgewogen.....
    Wat een tegenvaller, er moet ongeveer 2 kg lood in de neus.
    Wat nu? de 4 servo's uit de staart halen, of toch maar 2kg gewicht toevoegen. Totaal gewicht komt dan ongeveer op 18 kg. (incl lood)
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Arjan,
    Wat wordt de vleugel belasting met die 18 kg?
    Neem spanwijdte X koorde, alleen van de vleugel.
     
  4. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    span =3.2 meter - romp breedte =30 cm
    koorde = 36 cm
    173 gr /dm2
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2011
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    [FONT=&quot]Flying Sites - R/C Aero Portal - DOWNLOADS - WING LOADING CALCULATOR[/FONT]

    Mijn ST komt op 124 gram/dm2

    Ik denk dat je met die 170+ wel kunt vliegen, maar dat een lage naderings snelheid niet mogelijk is (werking kleppen heeft hier echter wel invloed op)

    Een aantal Wilgas die ik ken komen rond de 110

    Ik ben geen voorstander van servo's met lange kabels, zeker niet op de hoogteroeren, maar in dit geval zou ik voor de minst slechte optie gaan en de servo's naar voren zetten en een closed loop systeem maken. Dat gaat je zeker een kg minder lood opleveren.
    Kijk verder naar ieder grammetje wat je achter kunt wegnemen, overweeg het stab te herbouwen in een lichtere versie, misschien wel met ribben.
    Als je er niet mee gaat slepen kan dat prima.
    Idem met je richtingsroer.
    Tja, dat is een fikse tegenvaller.... maar beter nu actie ondernemen als na de testvlucht het gevoel hebben van: hád ik maar......

    Ik heb je ook nog een mail gestuurd.
     
  6. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Dank je Richard, ik ga eens kijken waar ik in de staart allemaal kan snijden.
    Het stabilo inclusief 3 servo's is nu 750 gram
    Het staart wiel inclusief servo met de stalen bevestigingsplaat moet ook lichter kunnen.
    Misschien gaten in richtingsroer maken.
     
  7. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hey Arjan,

    dat is schrikken :shock:
    Ik denk dat ik tzt een ribben stabilo ga maken als ik dat zo lees.

    ps ik snap niet dat ze dat ooit met 2 10cc hebben kunnen redden

    Maar fijn te zien dat jij dit jaar er nog mee gaat vliegen.

    die van mij ligt nog effe stil ;) ben bezig met een andere (sleper :rolleyes:)

    groetjes
     
  8. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Zo, vanavond de motoren eens laten lopen.
    750 toeren verschil op max rpm :(
    Taxien gaat perfect, reageert goed op richting. En meer als genoeg vermogen, hij versnelt enorm als het gas er op gaat.
    Dus morgen maar eens uitzoeken waar dit verschil in toerental vandaan komt.
     
  9. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Probleem opgelost.
    1 ontsteking is niet 100%, andere er op gezet en alles goed nu :D
    Makkelijk als je wat op voorraad hebt.
     
  10. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    mooi dat het nu goed samen werkt ;)
     
  11. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    mooi dat je het zo snel gevonden hebt.
    op naar de MAIDEN :yes:
     
  12. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Effe snel: hopelijk is dit wat je moet hebben
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Dank je eric,

    35mm op een koorde van 105 = 1/3 van de koorde.
    Dat valt gelukkig mee, ik was even bang dat het verder voor lag ivm de ondervleugel. Dat betekend dat er geen lood meer in de neus hoeft :D
     
  14. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Kijk Arjan, dat geeft de burger moed!
     
  15. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Vandaag dan toch maar de eerste vlucht gewaagd.....
    En het is niet goed afgelopen :( kist was staartlastig. bij volgas erg gevoelig op hoogteroer. Gas terug genomen en toen werd het beter tot de onstekingsaccu van de steun loskwam en 1 motor stopte.:rolleyes:
    Aanvliegen richting landingsbaan, toch maar een beetje flaps want ik zit wel erg hoog. nou dat had ik beter niet kunnen doen . De neus komt in de wind snelheid weg en direct stall. Met een grote knal vertikaal in het aardappelen veld.
    Romp aan gruselementen voor de rest op het eerste oog geen schade.
    Weer een mooi winter project erbij.;)
     
  16. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    zonde man... zonde :(
     
  17. ceppodo

    ceppodo Guest

    Jammer.Maar gelukkig zie ivm je winterproject er nog wat positiefs in
     
  18. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Zo is het ,positief bijven :D
     
  19. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    AAIi, dat is idd slecht nieuws.
    Heb je wel een paar rondtjes kunnen vliegen voor de motor stopte ??
    Hoe was de rest van de vliegeigenschappen voor zover als je die hebt kunnen beoordelen.
     
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Arjan
    Jammer. Had je geen informatie over de ligging van het zpt?

    Je opm van het tegen de wind in draaien begrijp ik alleen niet, windrichting heeft niets maar dan ook niets met stallsnelheid/gedrag van doen.

    Sportief dat je gelijk weer een herbouw denkt..petje af.
     

Deel Deze Pagina