Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Telkens weer mail dat er een nieuwe post is, en dan is het weer een dooie mus. :evil:

(Nu ook weer. :P )

:wink:


jan.
 
jan brilman zei:
Telkens weer mail dat er een nieuwe post is, en dan is het weer een dooie mus. :evil:
(Nu ook weer. :P ) :wink:


Dat geldt ook voor mij.


Sorry, Jan :wink:
 
Ik weet hoe het afgelopen is, alleen vertel ik het niet :lol:

Toch leuk he, zo in spanning blijven
 
:celebrate: :thumbsup:

Zag er goed uit Berto,

Is de snelheid een beetje in de hand te houden, hij lijkt me vrij snel te zijn zo op de video :?:

Gr. Teus
 
Waarom heb je 'm niet gemaidend op Rozenburg? Dan heb je in ieder geval een superlange en strakke landingsbaan....

Grt.
 
Ik zal straks even een verhaal en reakties typen, hier nog 19 foto`s van de Pfeil met dank aan Gijs.

do1.jpg

do2.jpg

do3.jpg

do4.jpg

do5.jpg

do6.jpg

do7.jpg

do8.jpg

do9.jpg

do10.jpg

do11.jpg

do12.jpg

do13.jpg

do14.jpg

do15.jpg

do16.jpg

do17.jpg

do18.jpg

do19.jpg
 
Zo dat was me gister m`n daggie wel :D

Om half 6 kwam de kleine me al wekken dus de "wekker" was weer mooi op tijd.
Even de fles geven en toen de Do-335 naar beneden gesjouwd en in de auto geladen.

Op van Weesp naar Hilversum, daar de kar achter de auto geknoopt en om kwart voor acht de snelweg op naar Waalwijk.
9 uur in Waalwijk aangekomen even 5 kannen brandstof gehaald, te lang blijven ouwejeweetwellen en om 10 uur pas richting Rozenburg waar ik om 11 uur aankwam.

Ger, Arvid en Huib waren al met de voorbereidingen bezig en de Corsair had nog niet gevlogen, na weer even geouwejeweetwelt te hebben de Stinson Reliant uit de kar gehaald en vast opgebouwd.
Toen is Huib gaan vliegen, daarna heeft Arvid met volle tevredenheid zijn Corsair re-maidend.

Ik even met de Stinson vliegen (nog bedankt voor de mooie foto`s Ger) op dat mooie groote veld :yes:

Daarna is Ger met z`n turbine kist gaan vliegen die ik nog gefilmd heb (zie BosModelAir video`s).

Arvid is nog een keer wezen vliegen met de Corsair met een iets minder lopende motor maar de oorzaak is gelukkig al bekend.
Ik heb nog een vluchtje gemaakt met de Calmato Sport daar de uitlaatklep van m`n Stinson bleef hangen en heb nog even foto`s gamaakt van de Turbine van Ger in flight.

Nou toen was het al weer 2 uur en ben ik vertrokken naar Ede om daar om 16:00 weer aanwezig te zijn voor de Pfeil maiden (dit is niet op Rozenburg gedaan ondanks het mooie grote veld maar bij een maiden MOET Onno gewoon aanwezig ziijn zeker als het ook zijn kist is).


Eenmaal op de hei was het 1 grote zandevlakte :-( maar met een rustig windje moest het er maar van komen.
Zeker toen de achtermotor die normaal niet wil met 1 tik al liep toen wist ik zeker dat ie moet gaan vliegen.

Na het afstellen van de achtermotor de voormotor gestart maar die liep niet helemaal je van het.
Nu had ik laatst een nog liggende 4-takt plug met brug erop gezet en dat vertrouwde ik niet helemaal.
Dus die eruit en een F plug erin en zie hier het probleem is voorbij en de motor loopt beter :D

Even beide motoren afstellen, mhhhh, daar zit wel veel kracht achter, en stationair instellen.
Het systeem van de motoren mixen werkt ook perfect, eerst de achtermotor starten afstellen met mixer aan. Dan mixer uit, de achtermotor blijft op stationair lopen en de voormotor starten en afstellen.
Dan de mixer weer aan en beide motoren reageren weer tegelijk.

Zo dat werkt laat Onno maar komen.

Onno kwam en we konden bijna direct de lucht in, de plastic deflector van de achtermotor hield het niet lang uit maar die gok hebben we genomen.
Ook draait de achtermotor nog veelste hoge toeren in stationair maar dat moet ook maar even.

Nu is er geen weg meer terug.

Al vasthoudend naar het begin van de baan (eind veld) gelopen (met die 2 motoren en de achtermotor hoog stationair was de kist niet te taxien :-( ) halverwege stopt de voormotor ermee :-(
Doorlopen en aan het begin van de voormotor weer gestart en nog een tikkie afgesteld.

Nou daar gaat ie maar, Onno met de camera in de aanslag, Gijs met het fototoestel een het eind van de baan.

Kist los, volgas en wat remt dat $@&*!*(%!@ zand, zeker met dat te kleine neuswieltje, toch komt de kist op snelheid en ik trek hem van de baan af (op gras zou het veel netter en vlakker gaan).
Hee hij vlieg, op 1 klik rolroertrim na vliegt ie goed, nu die toch vliegt ook de wielen maar in.

Kijk dat zietr er al een stuk beter uit :yes: lekker even doorvliegen en ik moet zeggen de kist vliegt als een eitje, een paar keer mooi voorbij komen en kijken wat die doet.
Dat gaat goed, de achtermotor heeft ook weinig last van de missende deflector dus ondanks dat ie niet 100% toppie loopt (moeten we nog eens goed af stellen) geen problemen.

Nog een keer voorbij en hee, de achtermotor nolt ermee, ok wat doet de kist nu, voormotor lekker gas erop en wat ik theoretisch al zei is in de praktijk nu bewezen, met alleen de voormotor vliegt de kist ook goed.

Het zwaartepunt voelt ook goed aan dus dat laten we zo.

Ok, laten we het lot niet tarten en de kist neer zien te zetten, "gear uit", voor mijn gevoel lockte het neuswiel niet maar dat leek maar zo het gear zelf werkte perfect.
Goed een nette bocht draaien en de hoogte goed zien te houden, geen flaps erin, mocht de kist te snel lijken kan ik die altijd nog gebruiken maar het lijkt goed te gaan.
Mooi, zit goed op hoogte, snelheid ziet er ook goed uit, voormotor uit of aan?, mhh, ik laat hem aan wat ik achteraf niet had moeten doen maar ok.

boven veld, naar de baan, iets trekken, maar dan ook echt iets, daar je bijna vlak moet landen ivm met het onderste kielvlak.

Ziet er goed uit, touchdown, het neuswiel duikt in het zand, blokeert de hele kist en de kist maakt een neusstand.
Veel stof en een spectaculair gezicht.

HIJ DOET HET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Even de schade bekijken maar op een licht verbogen neuspoot na niets aan de hand :thumbsup:

Zo dat was een geslaagde maiden :yes:


Na de kist nagelopen te hebben kwamen we tot de conclusie dat de achtermotor stopte omdat de tank leeg was :lol:
We dachten eerst dat de oorzaak was het ontbreken van de deflector waardoor er teveel druk op de uitlaat kwam meer het was gewoon een tank die leeg was, dit komt door het redelijk lang draaien op de achtermotor tijden de wandel naar het begin van de baan en het hoge stationair.

Daar moeten we dus echt wat aan doen.

Verder die avond weinig zelf gevlogen, wel veel gelest maar mijn dag was allang helemaal goed :D

om half 9 stoppen en spullen opruimen, 9 uur vertrek naar de Mac in Barneveld daarna naar Hilversum om de kar weer op het werk neer te zetten.
En om 11 uur weer lekker thuis bij de vrouw en de kleine :P


Een heerlijk modelvlieg daggie dus kan ik wel zeggen 8)
 
@ Teus,

Dank je.

De snelheid van de kist is lekker, het kan sneller volgens mij maar dat is waarschijnlijk ook een kwestie van alles nog even goed afstellen.

De landingssnelheid viel mij reuze mee, ik had een hogere snelheid verwacht met die 9 kilo maar op final gedroeg de kist zich relaxt met een redelijke lage snelheid.

Met flaps kan de snelheid nog iets meer omlaag maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Ook heb ik geen enkele keer nog het gevoel gehad dat de kist zou wegvallen.

Al met al vondt ik hem zeer goedmoedig vliegen (geldt dus niet voor ons ;-) )


@ Han,

thanks.

Het veld is zeker weer jammer, een tijdje geleden hadden ze er banen in gemaakt en die waren na een paar eregnbuitjes bikkelhard geworden en er kwam hier en daar al weer gras doorheen.

De "slimmerds" hebben nu weer het hele veld omgeploegd en door de droogte van afgelopen tijd is het nu een zandvlakte waar je af en toe zelfs in vast komt te zitten.

Dit hadden ze toen direct moeten doen dat hadden we nu een bikkelhard maar zand en stofvrij veld gehad.

Als je echt heel zuinig op je modellen bent zou je er eigenlijk niet op moeten vliegen.
 
Hé Berto gefeliciteerd met de maiden van de Pfeil :thumbsup: zo'n kist hoort snel te gaan aan z'n vliegprofiel te zien, maar je ziet dat ie ook in het langzame gebied goed te vliegen is, en die landing had niemand beter kunnen doen :wink: :thumbsup:
Nog effe die motoren netter en gelijk op laten draaien en je hebt er een schitterend kissie bij om te showen op Oss, weg komen is geen probleem ondanks het vlieggewicht, het filmpje spreekt voor zich :proost:

Zie je in Oss.
 
Dank je Ger,

We zullen eens kijken waar deze kist in de toekomst toe in staat is :wink:

Jij nog bedankt voor je gastvrijheid en het voorvliegen van je jet, wat overigens een mooi filmpje heeft opgeleverd :lol:

Ik spreek je weer in Oss :D
 
Een ieder nog bedankt voor het medeleven.
2 bladzijdzes vol met aftellen en speculering :D

Nogmaals dank :thumbsup:
 
Mooi hoor. Lijkt wel of je het ook even spannend had. :D

Op die foto's, zie ik daar nu lekkage van het tanken over de romp heen?

In ieder geval een bijzonder vliegtuig met bijzonder geluid. :yes:
 
Hee Arvid,

ik denk dat jij het spannender heb gehad dan mij ;-)

Die lekkage op de romp is vullekkage, blijkbaar zit het vul slangetje hier of daar klem of geknikt, tijdens het vullen schoot de slang eraf en spoot de romp onder.
De tank is daarna gevuld via de carberateur slang wat ook prima werkte.

En een bijzondere kist is het zeker ik hoop hem komende weken wat vaker aan de tand te kunnen voelen zodat we er wat vertrouwder mee zijn.
Maar ik heb zenuwachtigere maidens meegemaakt, het vertrouwen blijkt ook wel uit vrij laag over komen :D
 
Back
Top