Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

prop achter en voor anders? dat voorwiel blijft een gevoelige plek zo te zien..

enne, op de foto is duidelijk te zien dat ie veel mooier klinkt nu! ;)

een beetje minder "toe-spoor" op de hoofdwielen (foto net voor de landing) en het onderste ringtingsroer borgen (lijkt of dat die schanierlijn open staat op een foto), zorgen dat het neus wiel recht blijft bij het intrekken op een foto lijkt het dat hij er gedraaid onderzit.

en het onderste ringtingsroer borgen

Op foto nr. 6 lijkt het of 'ie er bijna afwaait, daarna lijkt het weer beter. :confused:

(Ik denk dat Berto tussendoor even snel geland is om de boel weer aan te drukken. ;))

Maar, we zitten nu wel grapjes te maken; petje af dat 'ie zo snel weer vliegt.

Een welgemeend :thumbsup:!

jan.

Hee Jongens,

allemaal bedankt voor de complimenten en felicitaties.
Wie weet wordt het nog een keertje wat (zal wel niet maar toch ;-) ).

Na de mislukte poging vorige week moest het deze week dus gebeuren en het lukte ook nog.

Op de foto`s is jammer genoeg niet alles te zien wat betreft het vlieggedrag maar ik hoop vanavond rond 10`en de film online te krijgen dan is het nog meer genieten.

Gister verliep alles vrij probleemloss, alles deed het en alles werkte.

Beide motoren startten zonder problemen met gewoon aanslaan, een klein beetje afstellen en de kist moet er maar voor gaan.

Oplijnen volgas en wegwezen, de acceleratie was minder dan verwacht maar na het zien van de foto`s gisteravond weet ik ook meteen waarom.
De hoofdwielen zijn direct al wat naar binnen gedraaid ondanks een vlak kantje op de poten.
Ook zal op het filmpje duidelijk worden dat de neuspoot nog wat langer mag (of de hoofdpoten iets korter).
Tijdens de take off roll zie je namelijk dat het neusje konstant wat gelicht wordt, dat moet er eigenlijk uit.

Het loskomen zelf (waar de wel geborgde onderste richtingsroer waarschijnlijk een tik heeft gekregen) was vrij steil omhoog omdat de hoogteroeren vol down getrimd moesten worden.
Op de film zie je mij dan ook even een golf beweging maken, na het uittrimmen hiervan vloog de kist vrij strak.

Dus wielen in en even voorbij komen jakkeren, ook dan zie je direct al dat het neuswiel niet ingetrokken is.
Dit komt ook door de take off, de gebruikte bout is te slap gebleken waardoor tijdens de take off run het neuswiel verbogen is en deze niet in zijn opening kon klappen en dus blijft uitsteken (net als de hoofdwielen al vallen die minder op).

Naja, hij vliegt dus we gaan meteen maar wat heen en weer jakkeren, de motoren lopen op zich ok maar ze kunnen beter afgesteld worden.
De kist vliegt verder lekker al mag het zwaartepunt iets verder naar voren.

Hoogteroer- en rolroere uitslagen mogen een fraktie minder (al hou ik wel van grote uitslagen).

Na dus wat gescheurd te hebben moest er maar een landing volgen, ik was er redelijk van overtuigd dat ik die landing helemaal zou verprutsen ivm het iets te achterlijke zwaartepunt en het windstille weer.

+ de 4 landingen van versie 1 die allemaal vrij pet waren.

Maar dat viel alleszins mee, ik had de kist mooi op track liggen en ben daar bijna niet meer van afgeweken.
Zonder flaps binnenkomen, op een mooi glijpad en rustig neerzettend.

Ik was helemaal verbaasd daty deze kist dat ook zo kon dat was ik niet gewend.

Echter het terug taxien was een probleem door het neuswiel en de hoofdwielen, dit was mij echter niet opgevallen (dat zie je pas op de foto`s en video later terug) en probeerde de kist dus terug te halen.

Dat ging todat het neuswiel afbrak en de neus zich in de grond boorde.

Maar verder waren Onno en ik helemaal happy :yes:

Zaken die ik nu voor Oss nog even moet doen:
- neuspoot iets verlengen en een stevigere constructie hiervoor maken,
- neusretract bevestiging weer vast zetten (deze is nu licht uitgebroken),
- hoofpoot bevestiging zo maken dat de poten niet meer kunnen verdraaiien,
- achterste tank weer vastzetten, die is los geschoten,
- onderste richtingsroer vastzetten en opnieuw borgen,
- beide motoren beter afstellen,
- zwaartepunt iets naar voren verleggen,
- 3 blad aftoppen en voorop monteren,
- nog 1 of 2 keer ermee zien te vliegen volgende week,
- Op naar Oss.

Moet zaterdag werken dus hoop dan alles gereed te maken :roll:

@Berto.

Ach ja, neuspootjes.
Maar dat is zo gefixt bij jou.
Nu nog effe met een verf rollertje de kist een beetje opfleuren en dan issie 'gereed' genoeg voor Oss.
Komende zondag ben ik pas weer in de gelegenheid om mijn P38 uit te proberen.

Groet Ger.

Hee Ger,

tja die neuspootjes, vooral die lange, hebben heel wat te verduren.

Weet niet of ik uiterlijk er nog aan toe kom om hem op te leuken, bereid jullie maar vast voor op de lelijkst uitziende kist van Oss ;-)

De kist ziet er niet uit op het moment.
Maar dat geluid wat die maakt heerlijk gewoon.
En nu snel maken dat ding en woensdag weer vliegen.

Groeten Onno

Wat een droogkloot, die opmerkingen van Onno :)

t is een beetje afhankelijk van welke kant hij komt, maar soms klinkt het best mooi!

De achterwielen staan echt onwijs scheef met het terugtaxiën... maar dat komt wel weer goed. hou hem in ieder geval heel tot Oss!

Prachtig dat geluid, je hoort heel duidelijk beide 4-takt motoren en daar nog eens overheen het huilen van die achterste prop. Dat wil ik wel eens horen als je echt goed aanduikt. Ik ben bang dat het huilen van die prop dan alles gaat overheersen, en de DB meter zal dat niet echt leuk vinden......

Back