Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

@ Alexzzz,

ik zal dat eens in de gaten houden, kan altijd nog de standaard quicklinks monteren dan hoef ik nu even niet nieuwe roerhevels te plaatsen...........


@ Danny,

zie een paar posts terug:
Wat moet er nog echt gebeuren:
- luchtschakelaar, luchtfles, en servo een plekje geven,
- beide motoren defintief monteren,
- beide motoraansturingen installeren,
- plekje voor de ontvanger en ont. akku zoeken,
- alle buitenkabels vastzetten,
- alles in de zender instellen,
- zwaartepunt bepalen en wat lood in de neus stoppen,
- INVLIEGEN.......................
;-)
 
Deze Pfeil is wel een lastige kist voor op de bouwplank.
Normaal heb je al last met het op de rug leggen van een model op de bouwplank ivm het kielvlak maar daar kom ik met de meeste modellen wel mee weg met de steun die ik heb voor het bouwen.

Maar deze kist kun je ook geeneens normaal op zijn buik leggen omdat er ook een kielvlak onderop zit, vervoer is dan dus ook een crime.
En door de grote van het model is de huidige steun gewoonweg te laag :-(

Dus voor het bouwen maar vooral voor straks het vervoer en de opbouw op het veld net maar even een passende steun gemaakt speciaal voor de Pfeil:
do36.jpg

Vanavond nog even een bescherming aanbrengen en dan meteen maar eens testen ;-)
 
En het model past op de standaard:
do37.jpg


Verder lijkt het luchtsysteem lekvrij te zijn.

Gisteravond alles opgepompt voor de video, vanochtend nog 3x gecycled en net vanavond ging die nog net in en uit.
Ziet er dus goed uit en betrouwbaar, even kijken wat ie doet met de motoren aan maar ik ben tevreden.
 
Dank je Roytjuh,

daarstraks bij 2B in Bussum geweest voor wat Stabilit en een Pusher propbestelling.
Dat schijnt nogal niet mee te vallen.

Dus zelf maar even aan het googlen geweest en nu wil het dat Master Airscrew 3 blads levert in Pusher :banana:

BEn zelf nooit weggeweest van Master Airsrew maar in het kader van "schaal" gaan we deze denk ik maar eens proberen :-)
 
Berto zei:
BEn zelf nooit weggeweest van Master Airsrew maar in het kader van "schaal" gaan we deze denk ik maar eens proberen :-)

Njah, ik ben er in geen enkel kader van gecharmeerd, maar misschien dat het met kleine 3-blads props wel meevalt, je moet toch wat he....

Grt.
 
master airscrew ziet er schaal uit maar daar is alles me gezegd...
heb er zelf een op mijn harvard en er komt er nog een op mijn focke wulf...
de tips buigen gewoon een halve centimeter naar voren bij het gas geven 8O
 
Danny Mulders zei:
de tips buigen gewoon een halve centimeter naar voren bij het gas geven 8O

Moet je eens een 22*10 proberen, die had ik een keer op een 62cc zitten, je weet niet wat je ziet...... 8O :D

Grt.
 
sjonge jonge waar halen jullie al die vrije hobby uurtjes toch vandaan allemaal zeg ;)

dit word weer apart, dit zie je niet veel.
 
Danny zei:
de tips buigen gewoon een halve centimeter naar voren bij het gas geven
Dat is dus ook hetgene wat mij tegen staat.

Ik kan natuurlijk voor een stevige 3-blads op de neus gaan en een slappere M. Airscrew op de staart.


Gerard zei:
dit word weer apart, dit zie je niet veel.
Daarom, past precies in ons straatje ;-)
 
en ik haal m'n klauwen er ook steeds aan open ook, aan die master airscrew, de achterkant van de prop is echt ongelofelijk scherp, je zou er bijna mee kunnen scheren :lol:

ze buigen egr door, maar ik heb er verder nog geen problemen mee gehad eerlijk gezegd, ze hebben menig neuslanding overleeft....
 
Daar hebben de APC`s ook "last" van.

Nou weer ff wat geklooid, op zich zijn op de rolroerservo`s na, alle servo`s ingesteld in de zender.
De flaps hebben een maximum uitslag gekregen van 30 graden down.

Moet nog even wat spelen met de gasservo`s als de motoren aangesloten zijn en lopen.
Ik wil gaan proberen om de achtermotor mbv een schakelaar te koppelen aan de voormotor.

De voormotor blijft gewoon altijd reageren op het gas, maar de achter motor wil ik OF mee laten lopen met de voormotor (normale vliegsituatie) OF net boven stationair laten draaien (uitzonderlijke "vlieg"situatie, starten, afzetten en taxien b.v.).

Mhhh, daar nog eens even mee gaan spelen.
 
Lekker bezig hoor 8)

Over die prop: gewoon even een schuurpapiertje over de achterkant halen, scheelt al een helehoop (niet overdrijven natuurlijk, het gaat wel ten koste van de efficientie) Ik zou geloof ik al lang blij zijn als er achter een drieblad pusher op zat, al was ie van het het merk hakkie-takkie uit de oehoe-goeieo jungle 8O

Stefan

PS, wel voor een stevige plaatsen natuurlijk....
 
Nou props zijn besteld bij RC Technics, de hoofdleverancier had nog een 14x7 pusher 3-blads liggen dus die kan met een week hier zijn.
De 16x8 wisten ze nog even niet, en het slechste geval kan dat 2 tot 3 weken duren.

Maar dat is de minst belangrijkste, desnoods vliegen we de kist dan even in met een standaard 2 blads op de neus.

Er is dus weer wat hoop (niet dat ie weg was maar toch ;-) )
 
De achtermotor gemonteerd en voorzien van een gloeiaansluiting voor in de romp:
do38.jpg


Nu hopen dat de motor mee wil werken.
De compressie is vrij laag maar de laatste keer dat de motor draaide deed ie het prima (zie Fournier 4 ook met de motor op z`n kop).

Ga er dus even van uit dat ie nu ook naar behoren werkt :roll:
 
Zo de motor mixer heb ik ook voor elkaar :banana:

ik heb de voormotor op kanaal 1 staan.
de achtermotor op 8.

Ik heb nu kanaal 8 meegemixt met kanaal 1 via een schakelaar A op aan.

Beide kanalen zitten onder een schakelaar B voor het afzetten van beide motoren.

In de normale vliegpositie zullen de servo`s op kanaal 1 en 8 gelijktijdig bewegen.
Bij het afzetten met de schakelaar B zal op stationair ook beide motoren gelijktijdig afslaan.

In de speciale vliegpositie zal de achtermotor naar een vooraf ingesteld toerental gaan bij het uitschakelen van de mixer via schakelaar A, stationair in dit geval.
Als ik nu het gas er een beetje op hou met de schakelaar A op uit en dan schakelaar B overhaal dan zal de achtermotor afslaan en de voormotor iets in toeren zakken (maar blijven lopen).
Als ik nu het gas helemaal dichttrek zal ook de voormotor afslaan.

Voor het starten kan ik nu eerst de achtermotor starten met schakelaar A ingeschakeld, asl de motor eenmaal loopt schakel ik A weer uit en blijft de motor stationair lopen.
Nu kan ik rustig de voormotor starten welke gewoon op gas reageer zonder dat de achtermotor meedoet.

Voor het vliegen schakelaar A aan en beide motoren reageren weer tegelijk.


Kijk nu komen we echt ergens :D
 
Nu al slaap Danny :lol:

Er kan nog even gebouwd worden hoor, de avond is nog lang genoeg :roll:
 
was er ( voor mijn doen) vroeg uit vanmorgen en had een lange dag op school...

maar ik heb wel gebouwd vandaag hoor :wink:
 
Back
Top