Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Berto zei:
Die persoon maakt ook een motor in het midden van de romp net als de echte.

Mhhhhh wie weet voor in de toekomst :roll:

Waarom toekomst :?: Je hebt er nog eentje in back-up staan Berto, hij is nog niet verkocht :D

Teus

Zou een headertank niet kunnen helpen? Het idee is dan dus:

grote tank in romp ergens --> perry pomp --> header tankje dichtbij motor --> motor.

Op die manier houdt je een 'mondvoorraad' brandstof dicht bij de motor, dus als de pomp het een keer niet aankan, heb je niet direct een probleem.. of dat ook zo zou werken met een in principe gesloten vat als een headertank, durf ik niet te zeggen.. was zomaar een ingeving..

@ Teus,

tja, we willen alleen graag van die tweede af, we hebben genoeg modellen die we nog vliegend moeten zien te krijgen (en er komen er steeds nog bij :oops: ).
Daarnaast is de 2de niet voorzien voor een intrekbaar landingsgestel en dan zou er dus heel veel extra werk verzet moeten worden wat ik liever steek in andere modellen om die weer vliegend te krijgen.

Ach wie weet in de toekomst een keer een midden motor.

@ Hezik,

een header tank zou zeker een optie kunnen zijn als de brandstoftoevoer niet toereikend is.

Eerst gaan we het eens op de aanvoudige manier proberen, werkt dit niet dan niet vliegen en een ander oplossing verzinnen (cq. perry pomp en/of header tank en/of andere motor :) ).

Even wat eenvoudigs :-)

De ontvangerakku bevestigingsplaat net boven het ingestrokken neuswiel:
do40.jpg

en de ontvanger plaat net achter de servo`s hieronder komt ook de luchtfles klem te liggen:
do41.jpg

En weer een probleem :-(
Maar dat wordt ook weer opgelost :-)

Wat is het probleem? de OSmax FS120 die ik heb is voorzien van een brandstof pomp, dit houdt in dat de tank voorzien moet zijn van een ventilatieopening.
Dit ging bij mijn Stinson Reliant mis totdat ik erachter kwam dat die ventielatie opening het probleem was.

2de probleem is dan ook direct de vulling voor het mooie moet ik vullen op de invoerleiding om voortijdig verzuipen en dus verspilling van brandstof te voorkomen.
Maar door de weinige ruimte komt dat zowiezo achter het brandschot uit, maar op de romp, mhhhh niet echt mooi die pijpjes op de romp dus hoe gaan we dat weg werken :roll:

JA ik heb het, links (en rechts) zitten de uitlaten EN links zit een luchthapper :banana:
Laat ik nou nog wat uitlaten en iets in de trant van een luchthapper hebben liggen ;-)

Onder de luchthapper komt de ventilatiepijp.
Onder een verwijderbare uitlaat komt de vulaansluiting.

Zo komt het er dan uit te zien (motorkap zit er los op voordat jullie beginnen te mauwen ;-) ):
do42.jpg

do43.jpg

En zo moet het gaan worden, het voorste pijpje wordt met een slangetje verbonden aan de motor.
Het achterste pijpje aan de tank.

Door nu het slangetje los te halen kan ik via de achterste aansluiting de tank vullen, hier overheen komen dan de uitlaaten.
do44.jpg

Dit is de rechterzijde.

Onder de uitlaten aan de linkerzijde komt dus niks, in de luchthapper aan die zijde zit straks de ventilatiepijp.

En het ventilatiebuisje gemonteerd:
do45.jpg

Met de luchthapper er overheen:
do46.jpg

Kan de afvoerbrandstofslang er precies nog op :-)

En even de props op de motortjes gehangen:
do48.jpg

do49.jpg

Beide props zullen waarschijnlijk iets ingekort worden om de motoren niet teveel te belasten.
OS geeft voor de 20cc een 14x7 of 15x8 3-blads op is nu een 16x8,
en voor een 91`er geven ze 12x8 3-blads op en dat is nu een 14x7.

eeemmhhh, voilgens mij zit die achterste verkeerdom, maar dat wist je natuurlijk wel al.

Tja, gisteravond kwamen we na 12`en pas thuis van het vliegen :D , ff snel de propjes op de motoren geschoven en een fotootje gemaakt.

Toen ik de foto`s vanochten uploade zag ik het ook pas :lol:

Gister heeft Onno uit zijn voorraad een 500cc voortank en 300cc achtertank meegenomen dus die kunnen we ook gaan inbouwen.

Ik heb ook al besloten dat mocht de achtermotor niet voldoende meewerken ik hem eraf sloop en de OS 15cc 4-takt die nu op mijn Stinson Reliant zit te monteren, op de Stinson zet ik dan zolang wel de OS 20cc 4-takt die ik nog heb liggen :-)

De maiden nadert :banana:

Ik heb een 2-blads spinner even verbouwd tot 3-blads, is niet alles en de achterzijde is eigenlijk te kort dus tzt maar eens naar een andere spinner kijken, voor nu zal het wel even werken.
Ik heb de motor nu ook wat meer zijstelling gegeven aan de motorkap zie je dat ie niet helemaal goed zat.
do50.jpg

do51.jpg

De uitlaten en inlaat zit.
Onder de verwijderbare linkeruitlaat op de foto zit de vulaansluiting, de inlaat rechts op de foto herbergt de ventilatiepijp en brandstof overflow.
do52.jpg

Zo net de voortank gemonteerd, nog even de voormotor erop en deze zijde zou klaar moeten zijn :-)

Eens kijken of ik vandaag of morgen nog toekom aan de achtertank.

En misschien heel misschien als ik daarna het zwaartepunt acceptable en vliegwaardig krijg dat we donderdag avond een maiden gaan uitvoeren als alles betrouwbaar is........... (en de achtermotor mee wil werken)

De voorzijde is maidenklaar, tank is gemonteerd en aangesloten, motor zit op zijn plek:
do53.jpg

Op naar de achterzijde :-)

Nu het einde bijna nadert even het model in elkaar gestoken:
do54.jpg

Ook meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt om het model te balanceren.
Ik ben toch van de 22c uit gegaan, de vleugelvoorrand heeft een redelijke pijlstelling terwijl de achterrand recht is, het lijkt erop dat die 22cm dan goed is (gaan we nog wel even berekenen :wink: ).

Met lege tanks en het zwaartepunt op 22cm moet er 552 gram in de neus, het modelgewicht is dan als volgt:
neus wiel : 850 gram
recht.wiel: 3990 gram
linker.wiel: 3985 gram

Het totaal huidig vlieggewicht is 8825 gram
Dit is gewogen met een lege 500cc tank voorin en een 300cc lege tank achterin.
Hoe het zwaartepunt met een volle tank uitkomt moet ik even bekijken ik vrees dat het zwaartepunt dan te ver naar achteren verschuift dus waarschijnlijk moet er dan nog iets gewicht in de neus bij om dit acceptabel te maken.

Daar komt nog een 25 gram in de staart bij wat zo`n 50 gram in de neus is dus totaal nog 75 gram erbij komen we uit op:

totaal maiden vlieggewicht: 8900 gram (eventueel max. 9000 gram)
hierbij is de vleugelbelasting: 126,6 gr/dm2 (128 gr/dm2 bij 9000 gram)

Mhhh als het allemaal mee zit kunnen we waarschijnlijk donderdag een maiden maken :banana:

Back