Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Als de achtermotor meewerkt en de brandstoftanks en slangen geen probleem opleveren dan gaan jullie in ieder geval een start op video zien (wat er daarna gebeurt is bij ons altijd een verrassing :lol: ).

Vandaag de puntjes voor zover op de I gezet:
- props ingekort op het werk,
- props gemonteerd,
- gasservo`s "op gevoel" afzonderlijk en gekoppeld afgesteld, fijnafstelling gebeurt op het veld,
- rolroerservo`s uitslagen op gevoel ingesteld (voor de zekerheid ook Dual Rate ingesteld met kleinere uitslagen),
- hoogteroerservo`s uitslagen op gevoel ingesteld (voor de zekerheid ook Dual Rate ingesteld met kleinere uitslagen),
- rinchtingsroer servo afgesteld en uitslagen voor het neuswiel iets vergroot,
- flap werking gecontroleerd,
- landingsgestel servo gecontroleerd,
- landingsgestel nog eens op druk gezet en in- en uitgeklapt,
- ontvangerantenne door de romp gevoerd die aan het bovenste kielvlak wordt bevestigd,
- gloeiaansluiting in de romp voor de achtermotor getest en ok bevonden.

Wat moet er nog gebeuren:
- rolroerservo luikjes beter monteren,
- zwaartepunt nog een keer controleren.

Op zich is de kist er dus klaar voor :banana:

Donderdag eerst aanwezig bij Arvids Corsair re-maiden dan op naar Ede en de Pfeil klaar maken zodat als Onno op het veld aanwezig is dat we direct een maiden kunnen maken 8)

Dus alles ziet er voor zover luchtwaardig uit dus over 2 nachies weten we meer :D

De laatste check heeft plaats gevonden.

Het model is nog een keer gewogen, het zwaartepunt ligt nu precies op 22 cm, hiervoor moest nog 178 gram lood in de neus.
Het totaal huidig vlieggewicht is 9003 gram.

Dit is gewogen met lege tanks, als ik nu hier een moment berekening op los laat dan zal met een 500cc gevulde tank voor en 300cc gevulde tank achter het moment op de neus een stuk groter zijn dan zich verhouden als 1,4 : 1 (dus neuslastig)
met volle tanks => 1,4 : 1 (neuslastig)
met halve tanks is het => 1,4 : 1 (neuslastig)
achter tank vol - voorste tank half => 0,7 : 1 (staartlastig, voorkomen!!!!!!!!!!)

Is dus wel iets om op te letten en eigenlijk te noteren, de 20cc in de neus verbruikt wel wat brandstof, een 15cc in de staart wat minder.
Op den duur kan er dus de situatie ontstaan dat de kist staartlastig gaat worden.

Op een 509cc tank geven ze ongeveer 12,5 min motorloop aan voor de 20cc.
stel dat na 8 min 2/3 van de 500cc is verbruikt is nog 166 cc over.
de 15cc verbruikt ook 2/3 in 8min, blijft over 100cc.

Zet ik dit tegen elkaar uit dan krijg je een verhouding van weer => 1,4 : 1 (neuslastig)
Dus met beide motoren op volgas zou het zwaartepunt altijd "veilig" moeten blijven :roll:
De achtermotor mag dus niet teveel op stationair staan momenteel om nadelige zwaartepunt verschuivingen tegen te gaan.

Uitgaande van volle tanks en een soortelijk gewicht van 1kg per liter zou het werkelijke vlieggewicht zijn: 9803 gram 8O

Het neuswiel blijft een kleintje, de kist staat nu dus een beetje op zijn neus wat hoop ik niet te nadelig is maar het toepassen van een groter neuswiel durf ik niet aan, ben bang dat ie blokeert en dan zijn we verder van huis.

We zullen zien wat de kist gaat doen, wat de uitkomst ook is jullie gaan een spannende video tegemoet ;-)

Amai Berto,

Toch wel een fors vlieggewicht als ik het zo bekijk. Ik kijk in ieder geval uit naar de maiden en wat het zal worden dat zien jullie dan wel weer hé.

Stevo

Is het geen optie om beide tanks met elkaar te verbinden via 1 of 2 slangetjes?

Op die manier zul je bij level flight het brandstofniveau in beide tanks gelijktrekken..

@ Stevo,

yep, in het begin van het draadje heb ik wat geruchten gehoord over overgemotoriseerd maar ik geloof dat dat nu wel meevalt ;-)
En we zullen zien wat het gaat worden, 1 start moet in ieder geval wel lukken en verder???? we zullen zien.

@ Hezik,

nop geen optie, de achtertank ligt een stuk hoger dan de voortank met dan gegarandeerd overhevelen van de achterste naar de voorste tank (wet van communicerende vaten).

Een optie in de toekomst is de tank net achter de vleugel te plaatsen zodat er altijd een neuslastig moment (zelfs met voortank leeg en achterset tank vol) maar dan moet er een pomp in.

De uitlaat van de achterste motor is naar voren gericht? lijkt me niet heel effectief
Ja maar met een deflector die opzij is gericht, de uitlaatopening zit dus niet in de vliegwind.

Maar dat zou er dan 1 zijn zonder retracts, is toch een stuk minder mooi :roll:

Berto zei:
Maar dat zou er dan 1 zijn zonder retracts, is toch een stuk minder mooi :roll:
even een stukje uit je advertentie op modelbouwmarkt...

Berto zei:
Dit is natuurlijk voor de rechtgeaarde modelbouwer geen probleem om aan te passen en toch een intrekbaar landingsgestel te monteren (wat eigenlijk hoort op zo`n kist).

:roll:

ach vast wel en anders staat bosmodelair toch wel bekend om de reparaties van datgene wat niet meer reparabel lijkt :P

Jullie zijn te vroeg. Ze zijn nu pas ongeveer op het veld. Nog even geduld dus....... :lol:

Back