Bouwverslag Dornier Do Wal ⇨ D-24 | Marine Luchtvaart Dienst

So-de-jus! Schitterend!
Maar je 'camera' registreert wel wat gezoem. Zal in werkelijkheid wel anders klinken :-)
Laag bij de grondse foto's geven een hyper realistisch effect. Zeker als je afgemeerd is.
Gr Bas
 
.
Bedankt heren voor de leuke reacties! :)

En kijk je alsjeblieft uit dat je niet met die mitrailleur tegen die drijfballen aanvaart? :eek:

Inderdaad! Had ik niet eens aan gedacht... Maar de Wal voer er mooi tussendoor!

Filmpje met je nieuwe camera?

Euhhh... graag! Alleen heb ik geen nieuwe camera?! :weetnie:
Maar bij de maiden flight zal er door iemand anders gefilmd worden.

Laag bij de grondse foto's geven een hyper realistisch effect. Zeker als je afgemeerd is.

Ik had twee afmeer touwen gemaakt zodat de Wal niet zou wegdrijven als ik foto`s wilde maken, dat ziet er op de foto`s ook wel leuk uit ja.
De kikkers kwamen nu ook mooi van pas! ;)
Op rcg merkte iemand terecht op dat op de foto`s waarbij de Wal (gedeeltelijk) in het zand ligt, ik de Wal wat in het zand had moeten drukken.
Nu ligt de Wal teveel op het zand ipv gedeeltelijk erin... maar ja, da`s achteraf (en achteraf is mooi wonen om ene T. Maassen te citeren).

Was wel even de kop in het zand steken:

full


Zo ging het toch wat eenvoudiger:

full


Met dit als resultaat:

full


Groeten, Ramses
.
 
Echt prachtig Ramses.. Gisteren avond op de club nog even aan Matthijs laten zien..
Maaruh... Volgende keer de voetafdrukjes in het zand niet vergeten :-)

Groeten,
Tjarko
 
.
@tjarko, bedankt! De voetstapjes waren er maar werden weggespoeld door de golven :D;)

@Henri Kaper: Mooie plaat van gemaakt, molto grazie! :thumbsup:
@ron van sommeren: Proost! :bier: ;)

.
Gisterenavond een poging gedaan de Wal te maidenen...

Ik vond het leuk om dat in het bijzijn van Bart (de ontwerper van de Wal) te doen.
Dus m`n vliegmaat Femmo en ik in de auto gestapt en naar het Oostvoornse meer gereden.

full


Bart had zijn Wal en Empire bij zich en heeft eerst een vlucht met zijn Wal gemaakt.
Kon ik in de tussentijd de omgeving in me opnemen en genieten van zijn Wal in de vlucht.

Daarna mijn Wal in het water gelegd:


... maar helaas, geen maiden flight... :(

Ik had al de verwachting dat de motoren te zwak zouden zijn voor het hogere gewicht van mijn Wal.
Dat bleek inderdaad het geval te zijn, de Wal wilde wel, maar net niet genoeg vermogen...
Omdat ik gekozen heb voor een andere en veel zwaardere afwerking zijn deze motoren te zwak voor het totaal gewicht.

Bart ging daarna vliegen met zijn Empire en bood Femmo en mij de zender aan:

full


Wat een fijne kist om te vliegen! Vliegt zeer eenvoudig en heel erg mooi en realistisch traag!

full


Wat is dat genieten zo op een lekkere zomer avond, ondergaande zon, geluid van wat zeevogels op de achtergrond en lekker je rondjes draaien boven het water!!:koud:

full


full


Tof Bart, bedankt!

Nu maar eens uitzoeken hoe ik meer vermogen op m`n Wal krijg.
In de props valt niet veel meer te winnen, even kijken wat voor een motoren in aanmerking komen.
Graag zou ik de huidige regelaars laten zitten en dezelfde lipo gebruiken als nu.

Een volgende update dan hopelijk de maiden flight van m`n Wal!

Groeten, Ramses
.
 
Mooie plaatjes Ramses ! een mooie compilatie van gisteren avond.

Zoektocht naar vermogen. . .

- Ik denk eerst even stroom meten . . Bij beide motoren apart d.m.v een stroomtang. Ik ben benieuwd of de achterste motor net zoveel stroom trekt als de voorste. De oosterburen gebruiken een prop met meer spoed voor de achterste motor.

Vario propjes zouden mooi zijn om mee te experimenteren. http://www.ramoser.de/home_e/varioprop_e/varioprop_e.html

Welke motoren heb je er nu precies opzitten ?

Mvg,

Bart
 
Inderdaad, eerst stroom meten, dan weet je of er ruimte is voor meer stroom = zwaardere prop.
Bij meten met DC stroomtang slechts één van de accu-draden door de tang laten lopen. Niet beide accu-draden want dan zul je altijd nul ampère meten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ramses,
Echt jammer dat je net te weinig vermogen hebt.
Ik wil nog steeds graag een keertje meten, toerental, stroom, prop pitch.
Het zou toch jammer zijn als je met enkel een propje met meer spoed het wel zou halen, en dan nu kiest voor andere motoren.
Wat voor accu gebruik je? Je zou ook 1 cel meer kunnen gebruiken, mits de motoren dat trekken.
Ik heb voldoende 4S en 5 S waarmee je mag proberen.
Laatst toevallig nog APC prop data gezien van spoed en static trust. Stuwkracht blijft alsmaar toenemen met grotere spoed. Dus ik denk dat met andere props echt wel wat te winnen is.
Groeten,
Tjarko
 
Interesant filmpje Ron. Vooral dat laatste gedeelte met de resonerende props, slim idee :)
Zou zoiets ook met scheeps schroeven werken vraag ik me dan af?

Alleen niet echt passend op een Wal ;)
 
.
Toch wel trots mag ik mededelen dat mijn Dornier Do Wal D-24 is gevraagd voor de thema expositie MLD 100 Jaar in het museum De Traditiekamer op Vliegbasis Gilze-Rijen!

De Marine Luchtvaartdienst bestaat dit jaar 100 jaar (1917-2017) en de expositie zal in het voorjaar worden geopend, de juiste datum zal nog volgen.

Reden van deze expositie op Gilze-Rijen is het feit dat het huidige MLD onderdeel is van het DHC, en Zuid Nederland op deze manier gemakkelijker kennis kan nemen van deze vaderlandse historie. Den Helder (De Kooy), waar ook aandacht wordt besteed aan dit jubileum, is immers niet voor iedereen dicht bij de deur.

De expositie “MLD 100 jaar” zal tot het einde van dit jaar duren, zolang zal de Dornier Wal dus in het museum te zien zijn.
Daarna zal mijn Dornier Do Wal alsnog gemaidend worden, want vliegen zal ze, daar is ze immers voor gemaakt ;)

full


a9273506-191-Dornier_Wal-316.JPG


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Klopt Ron!
Vandaag met m`n dochter gezellig een dagje Maastricht gedaan...
En dus op het einde van de dag nog heel even snel naar Shamrock ;)
Was ik al sinds m`n jeugd niet meer geweest...

Twee houten tweeblads Top Flite props gekocht welke ik in schaalvorm ga schuren.
Puur voor de static display de komende maanden.
Ik heb de 35 Mhz ontvanger er ook alvast uit gehaald.
Dus voorlopig ook geen oranje draad meer naar de staart ;)

In de tussentijd ga ik verder met m`n zoektocht naar andere props (en eventueel motoren) voor de maiden flight!
Maar Bart had al een paar goede alternatieve setups voor me bij elkaar gezocht.
Later meer daarover...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top