Bouwverslag Dornier Do Wal ⇨ D-24 | Marine Luchtvaart Dienst

.
Bedankt voor de leuke reacties! :thumbsup:

Hoe heb je de foto's zo mooi weten te krijgen ?

Met een hele oude Canon EOS350D spiegelreflex camera.
Wel op statief gezet en handmatige instellingen i.p.v. automatisch.
Foto`s buiten gemaakt bij daglicht met als ondergrond een grote witte ronde tafel.

Mag ik vragen hoe je het weatheren aanpakt? Als ik het zelf zou moeten doen zou ik niet weten waar en hoe ik beginnen moet.....

Dit heb ik gebruikt voor het weatheren van de Wal, 3 verschillende kleuren Vallejo Wash en acht potjes Humbrol en Revell verf:

full


Kleuren Humbrol en Revell verf (afhankelijk van het object):

full


En de drie kleuren Vallejo Wash:

full


Ik begin met de Wash.
Deze is waterdun en strijk je met een penseel over het model en dan juist goed in de naden, kieren, randen en achter/om de details.
Heel even laten aandrogen en dan weer wegpoetsen in de vliegrichting met een zachte doek.
De wash blijft dan in de naden, kieren, randen en achter de details zitten.
Ik heb voor de Wal de verschillende Wash kleuren gemengd.
Zwart en grijs bij de uitlaten, maar bijvoorbeeld zwart, grijs en olie/aarde op de romp.

full


Wanneer de Wash er goed op zit, deze laten drogen.
Daarna met Humbrol/Revell d.m.v. dry-brush techniek de rest bewerken.
De koperkleur heb ik gebruikt bij de uitlaten en de zilverkleur voor slijtvlekken op aluminium delen.
Ook weer verschillende kleuren gemengd voor verschillende onderdelen.

Op foto`s kijken waar er wordt gelopen over de kist, waar er zich vuil ophoopt en waar uitlaatgassen, etc. hun sporen nalaten.
Bij de Wal hangen de bommen aan de zijkant van de romp en daar zaten de mannen ook op met hun kisten wanneer deze werden bevestigd.
Dat geeft slijtplekken op plaatsen op de romp waar je het eigenlijk niet zou verwachten.
Ook het lopen over het vleugel middenstuk voor onderhoud aan de motoren geeft vuiligheid, etc. etc.

full


Het moeilijkste van weatheren is om het subtiel te laten.
Niet overdone want dan ziet het er niet uit en te weinig heeft weer geen effect.
Maar over het algemeen is "less is more" hier wel van toepassing...

full


Verder is het natuurlijk ook een kwestie van smaak!
De een wil een spik en span en zuiver vliegtuig, de ander een zwaar gehavend, versleten en smerige kist.
Ikzelf neig vaak naar het laatste ;)

Succes!
Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Ralf! :thumbsup:

Jou hoef ik niets te vertellen, gezien je prachtige schaalkisten! :worship:
Ik kan nog veel van je leren!

Maar voor de andere liefhebbers van WWI kisten:
Hou er rekening mee dat de waterdunne wash minder (of niet) geschikt is om over oratex of andere "fabric" te gebruiken.
Het werkt alleen op een gladde (harde) ondergrond waar je het ook weer weg kan poetsen.
Bij een "semi fabric" (OraTex, SolarTex, o.i.d.) gaat de Wash namelijk in het weefsel zitten en krijg je het niet uit/weggepoetst.
Dan moet je het heel gericht alleen aanbrengen daar waar het moet blijven zitten.
Of de dry-brush techniek toepassen, airbrushen of kleurpotloden/poeder gebruiken.

Zoals Ralf bijvoorbeeld zo mooi op zijn SE5A heeft gedaan:
"2 kleurpotloden, donkerbruin gemixt met roodbruin langs de ribtape kleuren, daarna uitvegen:"

DSCF0916_zpsxf0bjlhe.jpg


Wanneer het weefsel (OraTex in dit geval) redelijk is dicht geschilderd gaat het wel met een Wash, zoals bij m`n Tiger Moth bijvoorbeeld:

4a16f88666665.56297590ed1fa.JPG


De vleugels van m`n Dornier Do J Wal zijn volledig ingedekt met balsa en helemaal bekleed met glasweefsel.
Toch moet het een linnen vleugel voorstellen en ik heb dat gesimuleerd d.m.v. de striping tape.
Ik heb expres weinig weathering op de vleugels toegepast waardoor er een verschil tussen de harde "aluminium romp" en linnen vleugels lijkt te zijn.
Het stabilo heb ik wel geweathered omdat daar de uitlaatgassen overheen stromen.

@Arnold 85: Onder andere de ondergrond bepaald de te kiezen techniek/methode van weathering.
Er is verder op het internet erg veel te vinden over weathering methodes.
Kijk ook eens bij statische plastic modelbouw, daar wordt het ook erg veel toegepast!

Succes!
Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Tuurlijk Arnold, graag gedaan!
Anders zat ik niet hier op het forum, we zijn er om van elkaar te leren!
Ik heb ook al erg veel opgestoken hier van anderen :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
.
Bedankt Peter, Eddy en Blistke! :)
Afgelopen weken een heerlijke vakantie in Italië gehad! :yes:
Nu weer terug in NL en dus ook weer verder met de Wal!

.
Ik heb vanmiddag de eerste sea-trails gemaakt met de Wal hier op een recreatieplas 5 minuten van waar ik woon.
Deze plas leent zich niet om te vliegen, maar ik wilde de Wal toch eerst leren kennen in het water.
Tevens heeft deze recreatieplas zand strandjes en daar kan je leuke foto`s maken.
Hierbij de eerste serie van vanmiddag:

full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
De eerste sea-trails, niets spectaculairs, maar gewoon de Wal leren kennen in het water:

(excuses voor het slechte beeld maar ik heb geen goede filmcamera)

De Wal mag iets meer hoogte- en vooral richtingroer uitslag hebben, en minder aileron uitslag.
Mijn Wal ligt door zijn hogere gewicht duidelijk dieper in het water dan de Wal van Bart, maar eenmaal op de step maakt de Wal flink vaart.
Wanneer het gas eraf gaat "zakt" de Wal ook echt door, mooi gezicht!
Nu de laatste puntjes op de "i" zetten en dan kan de Wal de lucht in! :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Ramses, je moet er nog even zo'n steiger op schaal bij bouwen! :koud:

En kijk je alsjeblieft uit dat je niet met die mitrailleur tegen die drijfballen aanvaart? :eek:
 
Ramses wat een mooi vliegtuig,je hebt je weer helemaal uitgeleefd zo te zien!.
Lijkt net echt zo op de foto's, het verslag is ook leuk om te lezen.
Groetjes Rene
 
Schitterend gedaan Ramses! Niet van echt te onderscheiden!

Ben benieuwd naar de vliegprestaties! Filmpje met je nieuwe camera?[emoji6]

Succes met invliegen....

Groeten, Arnold
 
Back
Top