Dornier Do24K bouwplannen

.
Heb hier penscharnieren van een andere maat liggen, kan m`n schuifmaat niet vinden dus wat foto`s en circa maten voor je:

full


Tekenwerk ziet er goed uit!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super Ramses ! bedankt.

Gisten wat verder getekend aan de mallen voor de staartkoepel en cockpitkap. Ook het frame voor de cockpitkap heb ik gemaakt.

Mvg,

Bart

a6169320-17-129.jpg


a6169321-164-130.jpg


a6169322-52-128.jpg


Mvg,

Bart
 
De constructie voor de stummels uitgewerkt , verder de mal voor de neus koepel en wat componenten voor de staart getekend.

Mvg,

Bart

a6176430-51-131.jpg


a6176431-148-132.jpg


a6176432-117-133.jpg


a6176433-86-134.jpg


a6176434-183-135.jpg


a6176435-25-136.jpg


a6176436-248-137.jpg


a6176437-217-138.jpg


a6176475-74-140.jpg


a6176474-56-139.jpg


a6176477-140-142.jpg


Mvg,

Bart
 
.
Hoi Bart, tekenwerk en constructie zien er weer prachtig uit!

Waarom maak je bijv. het neusblokje uit zoveel laagjes en onderdeeltjes en kies je niet voor een massiever blokje en dus minder onderdelen (en lijm)?

Is het mogelijk een render (of screen-image) zonder kleurtjes te maken (clay-render oid) van de constructie als hierboven?

Groeten, Ramses
 
Geweldig om zo'n barokke vorm stukje bij beetje te zien ontstaan. Ook geweldig om zoveel vaardigheid en drive aan het werk te zien.

Ik vraag me af of de stummels niet wat zwaarder uitgevoerd moet worden. In contact met water komen er waarschijnlijk flinke krachten op. Een extra dwarsspant (nog zo'n rooie) zou kunnen helpen. Aan de andere kant, wat dikkere beplanking met een laagje glas er op is misschien ook voldoende.
 
@ Ramses , Door de neus uit zoveel onderelen te maken zit de vorm er al aardig in en hoeft er maar minimaal te worden geschuurd. Ik zal morgen even een render maken met alle onderdelen dezelfde kleur , heb je nog een voorkeur ?

@ Papahotel , Bedankt voor de complimenten. De stummels worden aan de onderzijde beplankt met 3mm balsa, Ook komen er nog steunen in voor de struts.

Mvg,

Bart
 
@ 13048 : het ontwerp schiet nu lekker op. Ik heb er erg lang over gedaan om het basis 3d model te maken doordat ik enkele keren overnieuw ben begonnen. Volgende week heb ik een weekje vrij dus dan hoop ik weer een flinke slag te kunnen maken.

Voor Ramses , de constructie in wat minder kleuren :

a6183241-35-152.jpg


a6183242-196-153.jpg


a6183243-230-154.jpg


a6183244-8-155.jpg


a6183245-167-156.jpg


a6183246-72-157.jpg


a6183247-105-158.jpg


a6183248-138-159.jpg


a6183249-92-160.jpg


Mvg,

Bart
 
3D printen

Hallo Bart,

Geweldig stuk werk. Volg dit draadje met veel bewondering en plezier. Ik zag de opmerkingen over de opgebouwde neus voorbij komen en dacht gelijk "waarom niet 3D printen" ? Is zeer betaalbaar en ziet er goed uit. Als voorbeeld hier de starter pod voor m'n zelfbouw turbine dat ik in Inventor getekend heb en in 3D heb laten printen:

full


Kosten: nog geen 3 tientjes.

Zomaar een idee; misschien heb je er wat aan.

Succes met het vervolg van dit project.

Gr. Raymond
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Jan , waarom probeer je het niet zelf ? ik weet zeker dat als je er de tijd voor neemt dat het lukt. Mischien is het een idee om op RcGroups de bouwdraadjes van Ivan pettigrew en pat Trittle eens door te lezen. De C-130 is zeer geschikt voor een dergelijke lichtgewicht constructie.

@ Ramses : :)

@ Raymond : Erg intressant dat 3d printen , hier moet ik mij eens in verdiepen. Voor de
kit hou ik het gewoon bij het balsa maar voor een enkel model is dit natuurlijk prachtig.

Do24 :

Ik heb even geprobeerd de vleugel belasting uit te rekenen. Hiervoor het ik het bovenste vleugel oppervlak gebruikt , is dit juist ? Verder het ik het berekend met en zonder gondels , ik weet niet wat normaal wordt gedaan.

Het streefgewicht voor deze kist is 6kg . . . . .

Wing surface complete............... : 12,27 ft² ( 114 dm² )

Wing loading..............................: 17,19 oz/ ft² ( 52,63g/dm² )


Wing surface minus nacelle's........: 11,32 ft² ( 105,2 dm² )

Wing loading.............................: 18.6 oz/ft² ( 57,32 g/dm² )

Wat vinden we ervan ?


Verder kreeg ik wat vragen over het achterste gedeelte van de romp. Dit zal worden beplankt met 3mm balsa ( surfplankt en v gevormde deel ) en de rest met 1.5mm balsa.

Mvg,

Bart

a6187958-253-161.jpg


a6187959-222-162.jpg


a6187960-183-163.jpg


a6187961-24-164.jpg


a6187962-247-165.jpg


Cheers,

Bart
 
@ Jan , waarom probeer je het niet zelf ? ik weet zeker dat als je er de tijd voor neemt dat het lukt.

Dag Bart,

Je hebt geen idee hoe goed (lees: onhandig) ik ben met computers/software, laat staan CAD (nog nooit mee gewerkt).

En om daar op mijn leeftijfd nou nog eens goed in te gaan worden . . . :nooo:

Maar ooit zal er iemand zijn die denkt: 'Hmmm . . . Best een mooie kist, die C-130, perfekt als schaalmodel, en dan electro. Mooie 4-blad propjes er op . . . Die ga ik in CAD zetten! :p '

Etc.etc.

(Jij zou het goed kunnen! :D)


jan.
 
Word de vleugel driedelig Bart?

Zou handig zijn, kan het middenstuk met de motoren gemonteerd blijven.
Of ga je met stekkers werken die in elkaar klikken als je de vleugel op zijn draagsteun plaatst.

http://
Bedoel zo iets, is maar een vb.

Johan.
 
@ Jan , een toestel ontwerpen op de ouderwetse manier kan toch ook ? Ivan pettigrew heeft alles met de hand getekend ;) en dit zijn toch ook prachtige modellen ?

PS : is deze Pat Trittle Lockheed P3 Orion niks voor je ?

Mvg,

Bart
 
@ Johan ,

De vleugel word 3 delig maar ook het middendeel zal tijdens transport van de romp gedemonteerd worden. Ik zal gebruik maken van MPX stekkers voor de servo draden.

Mvg,

Bart
 
Update :

Nu Gary zijn empire vliegboot succesvol heeft gevlogen en de floatly is geweest heeft hij de tijd om zich in dit project te storten. Hij is begonnen aan het fabriceren van de mallen voor de vacuum gevormde delen. Voordat de daadwerkelijk mal gefreesd word draaid hij eerst een simulatie , hiervan heeft hij een filmpje gemaakt :


Zelf ben ik bezig geweest met het accu bevestigings plaat. Ik heb het zo gemaakt dat deze over een grote afstand naar voor en achter geplaatst kan worden om het zwaarte punt juist te kunnen krijgen.

Hier enkele afbeeldingen . . .

a6195857-43-166.jpg


a6195858-76-167.jpg


a6195859-237-168.jpg


a6195860-8-169.jpg


a6195861-22-170.jpg


a6195862-247-171.jpg


a6195863-216-172.jpg


a6195864-58-173.jpg


a6195865-156-174.jpg


a6195866-123-175.jpg


Ik heb een weekje vrij dus ik hoop deze week veel voortgang te kunnen maken.


Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan weer niet anders als succesvol worden.
Mooie medewerking van Gary voor een mooi toestel.
Blijf het volop volgen en genieten.

Johan.
 
Bedankt Johan ,

Iemand post 233 nog gelezen ? ik ben benieuwd of iemand nog iets heeft op of aan te merken op mijn berekeningen ?

Druk bezig met de staart. hier wat afbeeldingen van hoe de servo's n de staart komen. Voor het hoogte roer word een standaard maat servo gebruikt en voor de richtingsroeren elk een Hitec HS225 mighty mini.

Weet iemand hoe je de kracht op de roeren kunt uitrekenen ? als ik dat weet kan ik goed uitkiezen welke servo's ik precies ga gebruiken.

Mvg,

Bart

a6196260-68-181.jpg


a6196259-44-180.jpg


a6196258-222-179.jpg


a6196255-56-176.jpg
 
Back
Top