Dornier Do24K bouwplannen

Het is handig als je het toestel op deze manier kan tekenen.
Zo kan je van te voren goed zien hoe alles past , zoals de servos.

Ton
 
@ Tonspit , Servo's idd :)


Ik ben weer wat verder gegaan , ik zal bij de foto's toelichting geven :


Montage steuntjes voor de hoogte roer servo , deze zullen van 1/16th arcraft grade ply worden gemaakt.

a6199411-69-182.jpg



De carbon ''torque tube'' voor de hoogte roeren , deze loopt op 2 kleine kogellagertjes. ook de hevel is hier te zien , deze zal ook laser gesneden worden.

a6199412-230-183.jpg



De hoogteroer servo op zijn plek , ik ben van plan ball-links te bebruiken.

a6199413-133-184.jpg



En het framewerk er omheen , dit zal gemaakt worden ui 1/8th BB-ply.

a6199414-166-185.jpg



Hier een close up . ik heb één zijspant even weg gelaten zodat alles goed zichtbaar is.
De complete staart zal dadelijk afneembaar zijn voor transport. Hiervoor zie je dat ik 4 houten pennen en 2 magneten heb geplaatst.

a6199415-198-186.jpg



Hier een blik op de romp en het montage systeem. Duidelijk zijn hier de 4 gaten voor de houten pennen en de 2 magneten zichtbaar.

a6199422-228-187.jpg



De onderzijde van het staart middenstuk

a6199423-137-188.jpg



En zo word dan de staart op het model gemonteerd

a6199424-166-189.jpg

a6199425-120-190.jpg

a6199426-89-191.jpg



Zo en nu weer verder tekenen . . .

Mvg,

Bart
 
Toppie

Gaaf toch, dat 3D tekenen ? Bijna een hobby op zich :D.

Mooie duidelijke uitleg. Ik blijf uitkijken naar de volgende posts. Succes !
 
Staart constructie

@ Ray : zeker een hobby op zich , erg leuk om te doen dit tekenen.

Vandaag weer flink wat bezig geweest :



Begonnen waar ik gisteren was geëidigd , het middendeel van de staart. De voorste spant
van deze constructie heeft nu de hoofdligger er aan vast. De hoofdligger en deze spant zal uit één geheel met de laser uit 1/8th BBply worden gesneden.

a6202732-140-194.jpg



Op de ligger komen de spanten uit 1/8th balsa , alles valt netjes met sleuven in elkaar.

a6202733-237-195.jpg



Nadat de spanten zijn gemonteerd komt de 1/8th balsa achterlijst op zijn plaats.

a6202734-78-196.jpg



Op de achterlijst komt een versteviging uit 1/16aircraftgrade ply

a6202735-175-197.jpg



De sub voorlijst uit 1/8th balsa

a6202736-195-198.jpg



Hierop komt nog een 1/8th balsa lijst

a6202737-101-199.jpg



Stabilo consrtructie gereed

a6202739-236-200.jpg




Het bouwen van de verticale staart begint met deze ribben

a6202740-195-201.jpg



Ondersteuning voor het servo luikje

a6202741-36-202.jpg



1/16 aircraftgrade ply deeltje war het servo-luik op wordt geschroefd. ( aarrgg hoe heet zo'n ding ! )

a6202742-134-203.jpg



Balsa achterlijst en ribben

a6202743-230-204.jpg



Sub voorlijst , word nog een leuk karweitje om deze zo te buigen :)

a6202744-73-205.jpg



Zelfde constructie als stablilo

a6202746-9-207.jpg



Servo en luikje , een Hitec HS225BB part net in de staart :) De servo zal met houten blokjes op het 1/16 luikje wrden gemonteerd , ik zal een lijn op het luikje tekenen welke de laser weer graveerd zodat de servo makkelijk is uit te richten.

a6202747-106-208.jpg



Later zal het luikje vlak liggen met de beplanking

a6202748-202-209.jpg



Stuurstang voor richtingsroer

a6202749-125-210.jpg




Speciaal voor Ramses de constructie in één kleur :

a6202752-21-213.jpg


a6202753-119-214.jpg


a6202754-216-215.jpg



Volgende keer weer verder met de roeren. Ik zit mij het volgende af te vragen :

Zoals te zien is de torque rod voor de hoogte roer besturing gelagerd in 2 kogellagers. Als ik deze carbon staaf nu eens zou verlengen door het hele of een gedeelte van het hoogte roer zou het dan kunnen funtioneren zonder verdere scharnieren ? er zijn immers ook vliegtuigen waarbij het complete stablilo als hoogte roer funtioneert. ( Piper Arrow etc )

Zo nu maar eens kijken of mijn lensen ook vierkant zijn geworden . . .

Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt:
Ik zit mij het volgende af te vragen :

Zoals te zien is de torque rod voor de hoogte roer besturing gelagerd in 2 kogellagers. Als ik deze carbon staaf nu eens zou verlengen door het hele of een gedeelte van het hoogte roer zou het dan kunnen funtioneren zonder verdere scharnieren ? er zijn immers ook vliegtuigen waarbij het complete stablilo als hoogte roer funtioneert. ( Piper Arrow etc )


Mvg,

Bart

Iemand hier nog een mening over ?

Mvg,

Bart
 
"all moving tailplanes" zijn aerodynamisch in balans, een hoogteroer niet, dus dat zal een ander krachtenspel opleveren. Als je carbon staaf stijf genoeg is zal het wel kunnen, maar ik zou er aan het einde toch een lagertje aan spenderen.

Max.
 
Goed punt max , ik zal er idd nog een lagertje aan einde bijmaken. Eens kijken hoe ik dit ga doen , het zou ook wel fijn zijn als de roeren afneembaar zijn.

Even wat met rhino ''gespeeld'' om mijn desktop wat op te vrolijken :

a6206732-55-216.jpg


a6206733-21-217.jpg


a6206734-119-218.jpg


a6207301-49-219.jpg


Cheers,

Bart
 
Laatst bewerkt:
Het is weer prachtig :-)

Vraagje, ik zie dat je allemaal inch-maten gebruikt. Hier in Europa wordt echter met mm gewerkt. Juist bij een model dat zo precies getekend is zijn die (minimale) afwijkingen niet handig lijkt me.
Wat is de reden daarvoor? Is dat omdat er een kit vanuit Amerika wordt aangeboden?
 
@ Thieu , ik gebruik maten uit het imperial stelsel omdat de kit idd in Amerika wordt gesneden. Het is voor gary veel duurder om daar mm plankjes te kopen dan de daar gangbare maten. De beplanking teken ik in 1.5 en 3mm , hier kunnen bouwersw uit landen waarbij het metrische stelsel wordt gebruikt dan 1/16 of 1/8 voor gebruiken ( 1.1588mm en 3.175mm ) Dit is makelijk iets dunner te schuren zodat alles goed zal passen.

Mvg,

Bart
 
Weer wat verder getekend :

a6211216-119-220.jpg



Lagertje voor het hoogteroer , deze rib is nu uit triplex ipv balsa. ook de richtingsroer aansturing is hier goed te zien.

a6211217-23-221.jpg




a6211218-57-222.jpg



a6211219-217-223.jpg




a6211220-115-224.jpg



a6211221-19-225.jpg



a6211222-51-226.jpg



Mvg,

Bart
 
@ Freek :)

Weer een stukje verder met de vleugel , ik zal toelichting geven bij de foto's :


Vleugel middendeel , door de constructie in al deze kleuren weer te geven kan ik goed controleren of alle onderdelen goed in elkaar passen. Een foutje is zo gemaakt natuurlijk :(

a6217362-37-237.jpg

a6217363-70-238.jpg




Zicht op de onderzijde , de open ruimte in het midden van de vleugel is waar het plateau op de het N frame in valt als de vleugel op de romp word gemonteerd. De vleugel wordt vastgezet middels 2 bouten en 2 pennen. De vleugel-pennen zijn op een schuivend frame gemaakt , dit zal ik in de volgende foto's proberen uit te leggen.

a6217372-86-246.jpg




Het schuivend-frame met de vleugel-pennen

a6217364-231-239.jpg

a6217365-153-240.jpg




Bovenzijde van de vleugel , het open middendeel zal plaats bieden aan het schuifframe uit de vorige foto. Ook ontvanger en flap servo zullen hier komen. Deze zal afgedekt worden door een luik wat met magneten is bevestigd.

a6217366-186-241.jpg




Zo komt het schuif-frame in de vleugel :

a6217367-91-242.jpg




Zicht op de onderkant van de vleugel , de 2 vierkante gaten in de voorste ligger komen overeen met de gaten in het plateau.

a6217369-127-243.jpg




Als de vleugel is geplaatst komen de vleugelpennen door de voorste ligger en de gaten in het plateau heen. Hierdoor word de vleugel vastgezet.

a6217370-150-244.jpg




De vleugelpennen zijn bevestigd op het schuif-frame. Als dit frame in zijn voorste positie is ( als de vleugel wordt gemonteerd ) komen de gaten aan de achterzijde overeen. Hier komen de 2 vleugelbevestigingsbouten en wordt dus het schuif frame ook gefixeerd.

a6217371-181-245.jpg




De constructie tot nu toe in één kleur nu verder met de flap en nacelle''s . . . .

a6217373-119-247.jpg




Mvg,

Bart
 
Bedankt Jeroen :)

Vanavond de flap er bij gemaakt , even wat plaatjes ter verduidelijking :

a6218327-248-248.jpg


a6218328-25-249.jpg


a6218329-11-250.jpg


a6218330-34-251.jpg


a6218331-195-252.jpg


a6218332-229-253.jpg


a6218333-7-254.jpg


a6218334-166-255.jpg


a6218335-71-256.jpg


Mvg,

Bart
 
haha alleen het nodige . .

Ik heb nog een paar dagen vrij dus ik kan lekker door tekenen. Nu bezig met de nacelle's en motorsteunen.

Mvg,

Bart

en even de flap servo een plekje gegeven :

a6219451-68-257.jpg
 
Tekenwerk aan de nacelle's , het was een flinke klus . . .

Middelste nacelle :

Motorsteun

a6221781-102-265.jpg




Doubler achter de motorspant , de blauwe ringen zijn uit hout , hier komen de inslagmoeren in.

a6221782-198-266.jpg




Midden frame van de nacelle , in deze fase word het op de vleugel bevestigt. Hiervoor moet de beplanking tussen de 2 spanten worden weg gesneden.

a6221783-39-267.jpg




Nadat het frame is gemonteerd komen de onderste delen aan de roze spant

a6221784-137-268.jpg




1e spant

a6221786-155-270.jpg




2e spant is uit 2 delen en wordt vanaf de zijkant gemonteerd

a6221787-252-271.jpg


a6221788-94-272.jpg




en overige spanten + de stringers geplaatst :

a6221790-149-274.jpg




Kleine spantje onder :

a6221791-246-275.jpg




E-flite Power 32 ter referentie

a6221792-87-276.jpg




Zo wordt de nacelle gemonteerd

a6221793-56-277.jpg


a6221794-28-278.jpg


a6221795-122-279.jpg


a6221796-108-280.jpg


a6221797-206-281.jpg





De buitenste gondel , deze is net iets anders doordat de buitenste motoren lager in de vleugel gemonteerd zijn

a6222232-100-283.jpg




En alle 3 de nacelle's op de vleugel gemonteerd

a6222233-68-284.jpg


a6222231-4-282.jpg



Volgende keer verder met het luik voor de ruimte midden in de vleugel.


Mvg,

Bart
 
.
Prachtig tekenwerk weer Bart! :thumbsup:
Worden de vleugelribben uitgefreesd of opgebouwd?

Groeten, Ramses
 
Back
Top