Dornier Do24K bouwplannen

Weer wat vorderingen aan de andere kant van de grote vijver. Jim heeft wat problemen gehad met de N-strut sub constructie. Dit is geheel mijn schuld want ik had een aantal sleuven op de verkeerde plaats gemaakt :( Na wat vijlen enz enz is is het gelukkig toch goed gekomen. Verder is Jim begonnen met de afmeembare staart en heeft hij nog wat kleine werkzaamheden aan de romp gedaan. Hier de foto's :

a6492455-102-IMG_1760.jpg


a6493254-141-IMG_1764.jpg


a6497472-100-5.jpg


a6497478-41-IMG_1769.jpg


a6499459-186-IMG_1774.jpg


a6499460-209-IMG_1775.jpg


a6503222-134-Img_1776.jpg


a6503581-35-Img_1779.jpg


a6503586-93-Img_1783.jpg


a6503587-124-Img_1784.jpg


a6503599-192-Img_1786.jpg


a6503604-250-Img_1789.jpg


a6505653-233-Img_1792.jpg


a6505660-228-Img_1796.jpg


a6508403-251-Img_1802.jpg


a6508408-227-Img_1807.jpg


a6508405-32-Img_1805.jpg


a6508412-238-Img_1803.jpg


a6511285-51-Img_1813.jpg


a6511286-193-Img_1810.jpg


a6511289-215-Img_1812.jpg


a6511294-99-Img_1815.jpg




Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt:
Gaaf om dit project te zien. Van ontwerp (tekening) naar puzzel en dande geboorte van een pronk stuk.

Super blijf het volgen.
 
Nog een Do24K in 1:10 !

Via een forumlid van dutch aviation enkele foto's gekregen van een schaalmodel van een MLD Do24K. Ik hoop meer informatie over dit model te verkrijgen.

Mvg,

Bart

a6530698-34-1.jpg


a6530699-156-2.jpg


a6530700-150-3.jpg


a6531287-128-3.jpg


a6531288-32-4.jpg


a6531289-193-5.jpg


Mvg,

Bart
 
...ik denk dat I een stuk lichter zou kunnen
Heb ik me ook zitten afvragen. Als je het frame bekijkt zie je een wirwar van houten spanten en delen.
Alleen, bij nadere beschouwing zie je dat in elk spantje en onderdeel uitsparingen zitten zodat daar het optimale aan gewichtsbesparing is bereikt. En juist omdat elk onderdeel uitsparingen heeft en je overal doorheen kijkt zie je die wirwar ook en lijkt het zwaarder als het is (denk ik :rolleyes: )
 
'I love it when a plan(e) comes together!' H. Smith.


Ik denk niet dat het veel lichter zou kunnen. :nooo:

Uitgekiende constructie: heel veel hele lichte delen.

Was vroeger (zonder CAD-CNC-laser cutting etc.) niet haalbaar, nu wel.

Mooi hoor. :p


jan.
 
Jan heeft gelijk , de onderdelen bestaan voor het grootste deel uit lucht. Voordat ik besloten heb de constructie uit 1/8 triplex te maken heeft Gary een aantal ribben gelaserd om zo het eea te beoordelen. Zie onderstaande filmpjes , aan het einde van de filmpjes worden de onderdelen gewogen.



Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is echt schitterend allemaal. Diep respect voor je tekenwerk.

Alleen.. 1 ding komt op mij een beetje raar over, wellicht dat ik het verkeerd begrijp. Je geeft aan een streefgewicht van 6kg te hebben, ik ga er dan vanuit dat je het over een kale, lege, ongespoten kist hebt? ruwbouw zonder electronica?

Zo niet, zet het maar uit je hoofd. Zo'n romplengte en span, zo'n complexe constructie, dan 3 motorig, etc.. die kist gaat vliegklaar tussen de 10 en 15 kg wegen, minimaal.

Ik zie ook dat alles heel licht gemaakt is, de constructie is echt een kunstwerk, prachtig, naar mijn mening wel iets over-engineered, maar dat mag de pret niet drukken, het is gewoon kunst. Echter, het blijft een enorme kist.

Als je bv. kijkt naar de kunstvlucht-mensen, die hebben al moeite om een 2m kist welke veeeeeeeeel eenvoudiger is qua constructie en maar 1 motor heeft, onder de 5kg te houden. 6kg voor dit model is, als het 'vliegklaar' zou zijn, volstrekt onrealistisch.
 
@ Garnaal ,

Het streefgewicht van 6kg is inderdaad een beetje te optimistisch. Ik denk dat de kist 8 tot 9 kg gaat wegen vliegklaar.

Kunstvlucht kisten hebben veel meer motor vermogen en dus ook veel grotere accu's. Mijn Empire vliegboot van 210cm spanwijdte welke 4 motorig is weegt vliegklaar 2750 gram. Dhr Rolf Breitinger heeft een voledig composiet Do24 gebouwd in 1:10 en die weegt vliegklaar 10kg.

Mvg,

Bart


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het streefgewicht van 6kg is inderdaad een beetje te optimistisch. Ik denk dat de kist 8 tot 9 kg gaat wegen vliegklaar.

De tijd zal het leren :)

Kunstvlucht kisten hebben veel meer motor vermogen en dus ook veel grotere accu's. Mijn Empire vliegboot van 210cm spanwijdte welke 4 motorig is weegt vliegklaar 2750 gram. Dhr Rolf Breitinger heeft een voledig composiet Do24 gebouwd in 1:10 en die weegt vliegklaar 10kg.

Kijk.. en waarom denk jij dan tov die 10kg nog 1-2kg te kunnen gaan besparen? Is dat ergens op gebaseerd, berekeningen uit rhino, of gewoon een gevoel?

Kunstvluchtkisten hebben idd naar verhouding belachelijk veel vermogen, maar maar 1 motor en 1 regelaar. Jouw Empire vliegboot is al 60cm kleiner (en geloof mij, 60cm is veel!) en simpeler van constructie. Gewicht gaat bijna kwadratisch tov vleugelspan, wat dat betreft.

Hoe dan ook, ik hoop voor je dat je gelijk hebt, want lichter is natuurlijk altijd mooier. Maar ook als ie 10kg wordt, zal ie nog best vliegen denk ik.

Wat voor aandrijving/accu's/regelaars/servo's ga je gebruiken?

Oh en voordat het gemist is: schitterend project. Echt welgemeend diep respect voor je ontwerpkunsten, het is prachtig.
 
Oh, het kan best hoor, maar deze kist is gewoon best complex qua constructie, en veel schaaldetails, en dat maakt het gewicht vaak niet beter. Maar genoeg gezeken, wat ie straks weegt, weegt ie, en hij zal met alle genoemde gewichten volgens mij prima vliegen.

Prachtige foto's. Niets zo mooi als balsa ruwbouw :)
 
hoe je het ook wend of keert
het blijft een geweldig model
een pracht resultaat van veel onderzoek naar hoe en wat
het is een lange weg geweest
maar dan heb je ook wel wat

als ik ooit een watervliegtuig bouw dan zal deeze zeker tot men keuzepaketten horen

al vind ik de hele grote do vliegboot ook geweldig
heb ik eens tekeningen van gemaakt maar ik ben ze kwijt en alle gegevens ook
 
Hoi Jeroen , het zou erg tof zijn als je er ook een zou bouwen.

Hier weer wat foto's uit Utah :

a6591258-77-Img_1919.jpg


a6600461-172-Img_1920.jpg


a6600462-64-Img_1921.jpg


a6600492-177-Img_1924.jpg


a6602099-154-IMG_1926.jpg


a6608535-50-Img_1931.jpg


a6615204-14-Img_1938.jpg


a6615206-241-Img_1940.jpg


a6618964-230-IMG_1949.jpg


a6617863-123-SDC16469.jpg


a6621371-130-IMG_1953.jpg


a6630978-122-IMG_1957.jpg


a6630980-50-IMG_1959.jpg


a6630981-12-IMG_1960.jpg


a6635410-190-IMG_1961.jpg


a6635411-31-IMG_1962.jpg


Mvg,

Bart
 
En toen kwam ik in Yke zen mappen ineens de maatschetsen tegen van de Fokker vliegboot waarvan het aviodrome een romp heefd liggen
die ga ik dus uit tekenen voor 1 stermotor
ik heb het voorecht gehad om die romp te Mogen schoonmaken toe ik nog op de fokkerschool zat en het nog aviodome was en op Schiphol zat

Ik mocht er dus ook in
Ik moest eerlijk zeggen
Die romp had jaren in een moeras gelegen
Maar hij was nog behoorlijk intakt
het aluminium zag er nog perfect uit
geen corosiegaten ofzo
 
Back
Top