Dornier Do24K bouwplannen

Helaas is de maiden flight niet zo goed verlopen. Achteraf blijkt dat de differentieal throttle aanstond tijdens de start en dat met de rudder imput de rechter motor gas terug nam.
Ook denkt ik dat er nog iets meer gewich in de neus nodig is of misschien wat downthrust op de motoren.
De schade valt gelukkig mee en Jim gaat het deze week nogmaal proberen.

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is heel jammer. Gelukkig komt hij wel met het hoofd boven water. En niet op de kop.

Maar denk je dat de motoren differential het enige is? Hij maakt zo snel en plots een rol naar rechts. De motoren zitten best wel dicht bij de centre line, waardoor ik denk dat er meer aan de hand is (bijvoorbeeld rolroeren die verkeerd om werken)

tja dat heb je met een proto
er kan erg veel mis gaan
hoe complexser je het maakt hoe meer er mis kan gaan
maar ik hoop dat de volgende vlucht wel beter gaat en dat het model geen naare eigenschappen gaat vertonen
alles is mogelijk

vaak gaat het goed soms niet

erg jammer. Hopen dat de volgende keer beter gaat

motor differential doet vaak meer slecht dan goed en wordt bijna alleen gebruikt tijdens taxien. Ik zou het tijdens het vliegen ook niet gebruiken.
Daarnaast ben ik bang aan het filmpje te zien dat de snelheid te laag was en dat hij direct overtrok.

Hopen dat het de volgende poging veel beter gaat!!

@ Ruud en Jeroen ,

Ik heb bij mijn eigen modellen ook altijd de differential throttle op een verende schakelaar staan. Zo heb ik geen risico dat de diff throttle is geactiveerd tijdens het vliegen.

Ik denk ook dat het model direct overtrok en een tipstall maakte. Ik heb met Jim gesproken en volgende poging zal hij eerst wat meer op de step taxiën om ze het eea te checken voordat hij gaat vliegen.

Mvg,

Bart

daar leek het mij ook op
te steil omhoog te snel
dat kan perongeluk zijn
of het model is staartlastig en verraste de vlieger
ik probeer vooral met een maiden het model zo rustig mogelijk te laten klimmen
het liefst met zo veel mogelijk snelheid
maar ook ik word wel is verrast
en dat heefd me ook wel is een model gekost

helaas hoort dat bij onze hobby

maar het blijft een fijt
het model is schiterend gebouwd

@ Ruud en Jeroen ,

Ik heb bij mijn eigen modellen ook altijd de differential throttle op een verende schakelaar staan. Zo heb ik geen risico dat de diff throttle is geactiveerd tijdens het vliegen.

Mvg,

Bart

opzich een goed idee met die schakelaar:D
Ter info: bij mijn twee motorige toestellen heb ik de mixers zo ingesteld dat de mixer uitschakeld wanneer er meer dan 50% gas gegeven wordt. ook heb ik maar iets van 10-20 % rudder/gas meegemixed (omdat ik meer met brandstof vlieg dan electro gaat bij mij de buitenbocht motor ietsjes harder lopen)

alvast succes aan Jim voor zijn re-maiden.

mvg

Eric

Ik vind de start en wat volgt er meer als een 'grondzwaai' uitzien; echter in dit geval niet veroorzaakt door een tip die in het gras (water) blijft hangen, maar een rolroeruitslag.

Model accelereert en komt snel los; niet omdat er teveel aan het hoogteroer getrokken wordt, maar omdat het weinig weegt, beste lap vleugel, etc.etc., kortom: de vliegsnelheid bereikt heeft. :cool:

Ik zeg: de rol wordt niet door een tip-stall veroorzaakt. :nooo:

Okay, ik hoor het wel.

Just my two cents.

jan.

Reparaties zijn gedaan , Jim gaat vandaag opnieuw naar het meer. Ik heb even een checklist voor hem gemaakt. Niet om de betweter te zijn maar dit lijkt me een aardig plan om aanvast te houden.

Mvg,

Bart

Bart83 op RcGoups zei:
Hi Jim ,

Dont mean to by the smart on here but i thought i'd make a checklist for you , it never hurts.

Pre flight

[ ] Battery's of both airplane and transmitter charged.

[ ] Battery's connectors ok

[ ] Wing and struts all mounted properly and secure

[ ] Outerwing panels flush with main wing

[ ] Tail flush with backplate

[ ] All motors turn righ direction

[ ] Props are well fit on motors , no slipping on axle. (big prop , lots of torque)

[ ] All control surfaces move in the correct directon without any binding

[ ] EXPO dialed in to reduce senetivity around cente stick.

[ ] CG !

[ ] RANGE check

[ ] Float test , check for leaks , especially around the step vent system

Sea trials

[ ] do some taxien around and get used to the models apearance.

[ ] Make some accelerating runs advancing the throttle slowly and see how it comes on step

[ ] When on step reduce throlle to prevent any unwanted takeoff

[ ] let it taxi on step a while and make a few ''taxi by's '' and check how it sits on step

[ ] Check if wings keep level when on step

[ ] Check aileron sensitivity when the model is on step

[ ] Check how the model responds to elevator input when on step

[ ] Make som runs on step and see how extending the flap affects the nose attitude off the plane

[ ] Make some figure 8's etc with the model on its step and get used to how it reactes to all control inputs.

[ ] Taxi back to shore and go over the model again , checking for leaks , wing attchment etc

Maiden

[ ] EASE of mind

[ ]make sure all previous points are checked

[ ] take a look around and determen your takeoff patch

[ ] stick to the plan and taxi the plane to its takeoff position

[ ] SLOWLY advance throttle and lit the model gain speed , come on step and gently liftoff

[ ] climb to a save altitude

[ ] what am i doing , you probably done hundreds of maiden flights ! ;)

Stick to the plan and you will do fine , it annything is not to your likings better go home with the model intact.

2e poging is gedaan en weer niet gelukt. Het model steeg te snel Jim vol ''down'' tegenstuurde. Omdat hij wilde voorkomen dat het model overtrok heeft hij het gas er af gehaald. Door de harde klap op het water is er helaas weer schade ontstaan aan de struts welke eerst hersteld zal moeten worden voordat een 3e poging gedaan kan worden.

pppffffff echt verschrikkelijk dit . . . en ik kan alleen toe kijken. . .

Er word op rc groups was gediscuseerd over de hoeken van vleugel is staart. Ik zelf denk toch dat het cg niet juist is en dat er meer gewicht in de neus moet. Op het filmpje komt het model al lost bij half gas.

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
a7176859-3-angle%27s%20model.jpg

Zwaartepunt zou inderdaad best iets kunnen zijn. Het is geen snel up, maar meer dat de kont wegzakt lijkt het.
Wel moeilijk te beoordelen.

Mees

inderdaat de 1,5 tot 2 graden is wat gebruikelijker
vaak in combinatie met 0,5 a 1 graden positief op het hoogteroer

.
Instelhoek is afhankelijk van het type toestel (en het gebruikte vleugelprofiel), daar geldt geen 'algemene waarde' voor.

Groeten, Ramses

Back