Dornier Do24K bouwplannen

.
Zeker Bart! :thumbsup:

Het is moeilijk te beoordelen aan de hand van het filmpje, maar het lijkt dat er misschien toch iets gewicht in de neus bij mag. En Jim zou het model rustiger en langer op de step kunnen proberen te houden zodat de Do-24 meer snelheid opbouwt en rustiger los komt. Maarja, da`s makkelijk praten zo naar aanleiding van een filmpje en wanneer je niet zelf met de zender in je handen staat...

De Do-24 heeft absoluut de potentie om goed te vliegen. Ik hoop dat Jim doorzet en er snel wat meer vertrouwd mee raakt en fijne vluchten mee kan maken!
Succes!

Groeten, Ramses

Ramses , ik denkt ook dat er wat meer gewicht in de neus kan. Ik vraag me af welk effect de stummels hebben op het vlieg gedrag. Deze zullen ongetwijfelt ook lift generenen.

Mvg,

Bart

top.jpg

. Ik vraag me af welk effect de stummels hebben op het vlieg gedrag. Deze zullen ongetwijfelt ook lift generenen.

Mvg,

Bart

Dat zou je haast wel verwachten en vooral bij het opstijgen zouden ze wel eens als een soort hoogteroer kunnen werken.......

Cg lijkt helemaal niet raar toch....

De drijvers onder mijn big lift genereren ook lift.

Bart effe een vraagje op hoeveel procent ligt het zwaarte pnt van het gebruikt profiel!!!!

Han , klinkt misschien dom maar wat bedoel je hier precies mee en wat heeft dit voor invloed op de berekening ?

het profiel van de middenvleugel is NACA 2216 De buitenste vleugel panelen beginnen met NACA2216 en verloopt naar de tip naar NACA 2208
Mvg,

Bart

He Bart heb efe gegoogeld en gevonden.
Jouw zwaartepunt of Jim ligt op zo'n 25 tot 30%
Dat moet volgens mij 20 zijn.
Hoe ik dat bereknd heb komt zo wel.

Plaatje is een beetje groot groot geworden.
Dan maar linkje.
Zwaartepunt do.

Dus er mag nog wel wat lood voorin.

Gr Han.

Hoi Han ,

Is dit het earodynamic centre ? MAC ?

Supertof dat je zo veel tijd neemt in je reactie ! bedankt !

Cheers,

Bart

Ramses, ik denkt ook dat er wat meer gewicht in de neus kan. Ik vraag me af welk effect de stummels hebben op het vlieg gedrag. Deze zullen ongetwijfelt ook lift generenen.

Ik denk ook dat die behoorlijk effect hebben Bart. Is toch best een oppervlak en ze hebben een hele flinke instelhoek...

a6008881-145-Spant%2013.jpg

a6015807-218-43.jpg

Tevens zitten verder naar voren dan de hoofdvleugel (soort van staggerwing) wat betekent dat als je ze meeneemt in de zwaartepuntsberekening, het zwaartepunt nog iets verder naar voren komt te liggen!

Groeten, Ramses

@ Ramses , ik ga morgen eens een berekening proberen met het mee berekenen van de stummels . . .( eerst even uitzoeken hoe dat moet natuurlijk )

Mvg,

Bart

Nieuwe berekening zwaartepunt

Naar aanleiding van de problemen met de Do24 tijdens de poging tot vlucht heb ik wat rondvraag gedaan naar ervaringen van watervliegers welke eerder dergelijke modellen hebben gebouwd en gevlogen m.b.t het zwaartepunt bij Dornier modellen (Brede romp , stummels en parasol vleugel).
Op het Duitse RcLine forum vertelde een forumlid dat hij zowel de romp als de stummels mee nam in zijn berekeningen en dat zijn ervaring is dat het cg bij deze modellen duidelijk verder naar voren ligt dan dat een conventionele berekening op basis van de vleugel en staart laat zien .

Met een ander programma (waar je 3 vleugels kan ingeven) heb ik het zwaartepunt voor de Do24 opniew berekend. Met een stabiliteitsmarge van 15% berekend het programma de CG op 128mm van de neuslijst. Het cg was eerder met de zelfde stabiliteitsmarge berekend op 164mm. Dit is dus een aanzienlijk verschil!

Ook heb ik contact gezocht met Dhr Breitinger (bouwer van een geweldige vol GFK Do24T3 in de zelfde schaal) , hij komt deze week met een exacte meting van het cg op zijn model. Deze kist heeft sinds 2007 als 243 vluchten gemaakt !

Ik vermoed dat het probleem dus echt door een te ver naar achter liggend cg werd veroorzaakt.

Ondertussen heeft Jim de Do24K weer gereed en het is nu hopen op nog een dag mooi weer voordat de winter zijn intrede maakt in Utah.
Zodra er weer een poging is gedaan zal ik het natuurlijk laten weten . .

Mvg,

Bart

Onderstaand enkele schermafdrukken van de nieuwe berekening en een foto van het model van Rolf :

Screenshot_Do24K_cg_calc_1.jpg

Screenshot_Do24K_cg_calc_2.jpg

Screenshot_Do24K_cg_calc_3.jpg

Do24T3_5.jpg

Laatst bewerkt:
Even tot rust komen. Evalueren en waarschijnlijk opnieuw beginnen met het uitwerken van de constructie.

Er zal een vliegende Do24K komen dat is iets wat voor mij vast staat.

Mvg,

Bart

Back