Dornier Do24K bouwplannen

he dat zou jammer zijn
ik weet zeker dat het model zou moeten kunnen vliegen
we wachten het filmpje af

het ontwerpen van een model is altijd lasting
je weet nooit zeker of het resutaat ook echt goed vliegen wil

Bart

Met jou initiële bericht dacht ik gelijk aan een stapel waterige houtsnippers of een rookpluim...
Nu zie ik net Jim zijn bericht op rcg , ze heeft gewoon gevlogen!!!!! En het ziet er fantastisch uit op de foto's!

Kop op! Je hebt een prachtig toestel ontworpen, met prachtige lijnen.. En constructie methoden Ja je hebt nog wat werk te doen maar Die komt echt nog wel goed....

Gr.

Vinze

En btw excuses als ik meer info van een ander forum heb gehaald, maar je hebt nu al een resultaat waar je trots op mag zijn

text en uitleg

Ok , weer een beetje bijgekomen.

Om het zwaartepunt op de juiste positie te krijgen was er veel lood nodig. Hierdoor is het totaal gewicht erg zwaar geworden. (12,3kg) Het opstijgen ging goed maar het model moest met vol gas worden gevlogen. Jim heeft geprobeerd het gas te minderen maar raakte in een spin. Gelukkig is hij hier wel uit gekomen en heeft hij de landing in gezet. Bij het aanvliegen naar de landing is het model weer gestalld en met een plof op het water gekomen.

Jim had een vriend gevraagd foto's te nemen en te filmen. Helaas is de video mislukt maar een aantal mooie foto's zijn er wel.

Ik ga even goed nadenken en het ontwerp aanpassen naar conventionele constructie en dan zelf bouwen. Wanneer ? nog onbekend. Eerst mijn focus bij de Goose houden.

Mvg,

Bart

IMG0304Do-24K.jpg

IMG0313Do-24K.jpg

IMG0320Do-24K.jpg

IMG0336Do-24K.jpg

@ Vinze . . . . . de basis is er , nu alleen nog veel verbeteren ;) je was me net voor ;)

Mvg,

Bart

Om het zwaartepunt op de juiste positie te krijgen was er veel lood nodig. Hierdoor is het totaal gewicht erg zwaar geworden. (12,3kg)
Lijkt me ook logisch als je in het ontwerp rekening houdt met een zwaartepunt dat een stuk meer naar achteren ligt. Doordat het CG achteraf verder naar voren blijkt te moeten liggen is (veel meer) lood nodig waardoor de kist erg zwaar wordt.

Maar, schitterende foto's met dito vliegbeeld.
Dat komt zéker goed! :-)

Bart,

Je hebt veel gewicht in de staart zitten. Is het niet een idee om te kijken of je vanaf het deelbare gedeelte naar achter toe niet dingen anders kan doen en hem lichter maken.

Iedere graan daar scheelt er 20 aan de voorkant....

Jammer dat de video mislukt is! :mad:

Bestaat niet dat het ding niet zou kunnen vliegen.

Hoeveel lood is er bij gekomen?

Wat is de vleugelbelasting nu?

Wat voor instelhoeken hanteert Herr Breitinger?

Kunnen de instelhoeken nog gewijzigd worden?

jan.

@ Thieu : Er is bijna 800gr lood bij gekomen.

@ Vinze In het het herontwerp zal daar veel gewichts besparing haalbaar zijn. Ook zal bij het her ontwerp de vleugel op echte struts komen te staan net als bij de echte en niet op een platform zoals ik het nu had uitgedacht. Verder will ik alleen nog triplex gebruiken voor de rompspanten en verder gewoon balsa.

@ De hoeken zijn nagenoeg gelijk aan het model van Rolf. Wel heeft rolf een ander profiel gebruikt voor het stabilo. Ik ga zeker nog het een en ander met hem overleggen voordat ik weer met tekenen begin.

De foto's zijn inderdaad prachtig en dit motiveerd mij enorm om door te gaan. Jim is er zeer begrijpelijk even klaar mee. Hij gaat nu beginnen aan zijn Empire vliegboot.

Mvg,

Bart

Bart, het is werkelijk een schitterende kist geworden!
Van je fouten leer je, ik ben er van overuigd dat het jou zeer zeker gaat lukken om het uiteindelijke ontwerp succesvol te laten zijn.
Keep up the good work, jouw bouwdraadjes zijn een ware inspiratie, ik lees het met zeer veel plezier.

Gerard.

Bart, heb je al aan gedacht de buitenvleugel met een tipverdraaiing te bouwen?
Lijkt mij zeer belangrijk voor een goedmoedig vlieggedrag.

Johannes

@ Gerard , Bedankt voor je leuke reactie! ik zal later dit jaar beginnen met een nieuwe aanpak voor deze kist.

@ Ariel : De midden vleugel heeft het profiel Naca2216 en staat onder een hoek van 3.5° De buitenste vleugel panelen beginnen aan de wortel natuurlijk ook met Naca2216 met een hoek van 3.5° Naar de tip verloopt dit profiel naar Naca2208 wat onder een hoek staat van 1.68°

Mvg,

Bart

angles_model.jpg

@ Ariel : De midden vleugel heeft het profiel Naca2216 en staat onder een hoek van 3.5° De buitenste vleugel panelen beginnen aan de wortel natuurlijk ook met Naca2216 met een hoek van 3.5° Naar de tip verloopt dit profiel naar Naca2208 wat onder een hoek staat van 1.68°

Mvg,

Bart

Dat zou genoeg moeten zijn, dus misschien het tipprofiel modificeren?
Wat sowieso goed werkt is een turbulator.

Johannes

komt er op neer dat de start te zwaar ontworpen is
prober het hoogte en het richtingsroer lichter te het ontwerpen
en de spanten in de staart of dunner of van balsa maken
alles achter het zwaartepunt moet lichter worden
dan komt het goed

je ontwerpt mooie modellen
maar ze zijn erg complex

ik ga altijd voor de term K I S S
keep it simple sucker

@ Jeroen , het herontwerp zal VEEL eenvoudiger worden.

Inmiddels ook de rest van Jim zijn foto's ontvangen , deze wil ik toch graag laten zien. . .

Do24K_Jim_1.jpg
Do24K_Jim_2.jpg
Do24K_Jim_3.jpg
Do24K_Jim_4.jpg
Do24K_Jim_5.jpg
Do24K_Jim_6.jpg
Do24K_Jim_7.jpg
Do24K_Jim_8.jpg
Do24K_Jim_9.jpg
Do24K_Jim_10.jpg

Do24K_Jim_11.jpg
Do24K_Jim_12.jpg
Do24K_Jim_13.jpg
Do24K_Jim_14.jpg
Do24K_Jim_15.jpg
Do24K_Jim_16.jpg
Do24K_Jim_17.jpg
Do24K_Jim_18.jpg
Do24K_Jim_19.jpg
Do24K_Jim_20.jpg

Do24K_Jim_21.jpg
Do24K_Jim_22.jpg
Do24K_Jim_23.jpg
Do24K_Jim_24.jpg
Do24K_Jim_25.jpg
Do24K_Jim_26.jpg
Do24K_Jim_28.jpg
Do24K_Jim_29.jpg

Mvg,

Bart

Ik kan niet anders zeggen dat het een genot voor het oog is. Dit is echt vliegend kunst ! Ik hoop dat je doorbijt om dit model te verbeteren !

.
Prachtig vliegbeeld! :yes:
Succes met het her-ontwerp.
Gaat helemaal goed komen :thumbsup:

Groeten, Ramses

@ Johannes , Het model vloog alleen vol gas. Achteraf gezien had het zwaartepunt misschien iets minder ver naar voren gemoeten. Ook woont Jim ver boven zee nivieau wat ook een nadelig effect heeft.

Goed , inmiddels al weer hard aan het nadenken over Do24K v2.0 . . .

Ik wil in het nieuwe ontwerp de vleugelbevestiging net als bij het voorbeeld maken. Dit zal ontzettend veel lichter zijn als hoe het nu was. Ik zit te denken aan carbon buizen oid. Hieronder een afbeelding uit te handleiding van de echte en een foto van de Do24T van Rolf. Volgens mij zie ik een soort forkends aan de carbon buizen zitten. Ik vraag me alleen af wat een goede manier zou zijn om de bevestigings ogen te maken.

Do24T_Rolf.jpg
wing_attachement.jpg

Mvg,

Bart

Back