Dornier Do24K bouwplannen

Hey Bart, ik ben vandaag in het Militaire Luchtvaart museum in Soesterberg geweest, en ik kon nog wat plaatjes door het hek schieten van de DO24 (alleen de voorkant dus). Interesse?
 
Zeker Max , had ze gemaild of ik onder begeleiding een aantal foto's mog maken maar helaas . . . .

Mvg,

Bart
 
Weer wat uurtjes met Rhino bezig geweest. heb de stummels getekend. Wederom is er niet één van de 3 views die ik heb juist dus heb weer vanaf de vele foto's gewerkt. Ik vraag me af of er nog orginele tekeningen zouden bestaan. Foto's zeggen meer als woorden dus :

a5855434-132-85.jpg

a5855435-45-86.jpg

a5855436-197-87.jpg

a5855437-230-88.jpg

a5855438-7-89.jpg

a5855439-225-90.jpg

a5855440-184-91.jpg

a5855441-177-92.jpg

a5855442-123-93.jpg

a5855443-243-94.jpg

a5855444-148-95.jpg

a5855445-53-96.jpg

a5855429-22-038.jpg

a5855430-174-039.jpg

a5855431-176-050.jpg

a5855432-113-014.jpg

a5855433-32-21.jpg


Mvg,

Bart
 
Voilá:
full

full

full

Heb ze eventueel nog een maatje groter.

Max.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Max !! , eigelijk zouden ze er een K versie kan moeten maken heh , met de juiste motoren en cowls er op ;)

Als ik bij jouw foto's naar de stummels kijk en naar mijn 3d model komt het aardig overeen :)

Bedankt Max.

Mvg,

Bart
 
Erg mooi.

Een vraagje over het tekenen:
full


De rood omcirkelde lijnen , hoe maak je die, ze moeten in verhouding allemaal dezelfde kromme hebben. daarna neem ik aan , kleine stukjes met sweep 2 rails?

bedankt,
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooi.

Een vraagje over het tekenen:
full


De rood omcirkelde lijnen , hoe maak je die, ze moeten in verhouding allemaal dezelfde kromme hebben. daarna neem ik aan , kleine stukjes met sweep 2 rails?

bedankt,
Cor

Ik zal het proberen uit te leggen :

Hier de uitgangs situatie , gebruik duplicate edge op de rand waar de fairing dalijk begint om de binnenste curve te creëren.

a5860585-99-3.jpg


Vervolgens teken je in het zij-aanzicht op het construction plane de buitenste cuve van de fairing:

a5860574-66-2.jpg


Vervolgen split je deze curve in een aantal delen ( willekeuring , anders werkt de split dalijk niet )

a5860590-126-4.jpg


Dan maak je dmv extrude curve een surcace van deze curve :

a5860591-159-5.jpg


Split het surface uit de vorige stap met de romp en delete een deel. Nu kan je met duplicate edge de 3d curve maken van de fairing:

a5860592-191-6.jpg

a5860593-97-7.jpg

a5860594-1-8.jpg

a5860595-34-9.jpg

a5860565-163-10.jpg

a5860566-114-12.jpg


Maak nu met behulp van ''section'' sectie curves op de plaats waar er een cross section in de fairing wilt hebben ( verdeeld over de rail curves )

a5860567-69-13.jpg

a5860568-49-14.jpg

a5860569-18-15.jpg

a5860570-98-16.jpg

a5860571-75-17.jpg


Ik vind het makkelijk om vervolgens de curve's waarmee ik ga weken in een eigen layer te zetten zodat ik de rest even onzichtbaar kan maken maar dit is niet per sé nodig :

a5860572-35-18.jpg


Vervolgen zorg je met extend curve ervoor dat de sectie's elkaar raken en split de resulterende curve's met de rails:

a5860573-4-19.jpg

a5860575-51-20.jpg

a5860576-149-21.jpg


Nu kan je met control point curve de sectie van de fairing maken , doe deze en de vorige stap op alle plaatsen waar je een sectie wil. Ik heb hier alleen end snap aanstaan zodat ik de 3 control points van de curve op de einde van de curve's kan maken.

a5860577-227-22.jpg

a5860578-130-23.jpg

a5860579-163-24.jpg

a5860580-146-25.jpg

a5860581-243-26.jpg


Nu de 2 rail curve's joinen zodat het 2 open curve's worden

a5860582-84-27.jpg


Met curve network kan je met het nu getekende frame de fairing maken , selecteer eerst de rails en als laatste de sectie curves:

a5860583-53-28.jpg

a5860584-190-29.jpg

a5860586-83-30.jpg

a5860587-116-31.jpg

a5860588-71-32.jpg


en Voila :

a5860589-51-33.jpg



Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is , het lastig om goed uit te leggen wat ik precies doe. En er zijn vast nog 1000 manieren om het zelfde resultaat te krijgen:)

Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik dat in sw al zou kunnen moest ik toch eerst een training surface modeling volgen vrees ik....
Dat zijn dingen die je als machine constructeur echt NOOIT gebruikt....
 
Vervolgen split je deze curve in een aantal delen ( willekeuring , anders werkt de split dalijk niet )

Leg eens uit, Bart?

Je kunt overigens de curve van de rompaansluiting met "Project" direct op het rompoppervlak projecteren (in het zijaanzicht).
 
Hoi Max .

Weet niet waarom maar als ik met deze curve uit een stuk een surface maak werkt de split met de romp niet. Waarom weet ik niet , misschien raken de surfaces van de romp elkaar wel niet goed oid.

Als ik deze curve opdeel werkt het wel. . .

Mvg,

Bart
 
Het project commando ga ik me in verdiepen . . ik dacht dat je dit alleen naar het construction plane kon doen.

Mvg,

Bart
 
Ziet er strak uit!

@ femmo, met solidworks kan je dat doen door als basis je standaard top of front plane te gebruiken en daarna extra planes (werkoppervlaktes) toe te voegen. als je dan meerdere profielen gemaakt hebt maak je er een geheel van door "lofted boss/base" te gebruiken. in het begin wel even wat uitzoekwerk maar daarna goed te doen.
 
Hoi Jan ,

Bedankt voor dit mooie artikel , heb jer nog meer over de Do24 in jou archief ?


Mvg,

Bart
 
Ben weer wat verder gegaan met de staart. Het is erg frustrerend dat ik nergens een goede referentie kan vinden over hoe het staart profiel is. Zoals ik het nu heb getekend is er over het hele stabilo het zelfde profiel maar doordat de breedte ( neuslijst tot achterlijst ) kleiner word naar de tip word dus het stabilo dus ook steeds dunner. Dit geeft dus dat de plek van de scharnieren komen ook taps loopt. Als ik naar foto's kijk lijkt het alsof het stabilo op de plaats van de scharnierlijn over de hele spanwijdte de zelfde dikte heb. Wat baal ik er van dat het MLM al is gesloten zeg. Ik ga denk ik maar eens kijken of ik in contact kan komen met Iren Dornier , van het Do24Att project. Mischien dat hij over orginele tekeningen beschikt.


attachmentNew.php


attachmentNew.php


attachmentNew.php


attachmentNew.php


attachmentNew.php


Mvg,

Bart
 
Bart, ik zou er gewoon eens naar toerijden. De toegang is gratis, dus daar is niets aan verloren. De hal waarin de Do staat is wel gesloten vanwege de voorbereidingen voor de verhuizing, maar het winkeltje in de hoek van die hal is wel open, en is alleen maar van die hal gescheiden door een (verschuifbaar ;) )hek. En de Do staat daar direct achter! Mijn foto's zijn door dat hek heen gemaakt.
Misschien is er wel een vriendelijke vrijwilliger aan het werk die jou wel even onder begeleiding een paar foto's wil laten maken.
Voor zover ik weet gaat de hele tent op 2 juli dicht, dus je moet wel opschieten.

Succes,
Max.
 
Voor wat het waard is: in mijn aanzienlijke verzameling onafgebouwde plastic-modellen :rolleyes: zit ook een Do24-T van Italeri. Ik heb 'm eens opgezocht en het stabilo bekeken en gemeten. het lijkt erop dat het stabilo over de hele spanwijdte even dik is, dus de profieldikte in % neemt naar buiten toe. Daarbij is de voorkant van de hoogteroeren nog steeds een beetje taps, maar dat is geen probleem toch? Ik zou mikken op een ronde voorzijde van de roeren met het scharnierpunt in het centrum.
Natuurlijk is alles ook alleen maar een interpretatie van de bouwdoos-fabrikant, en weten we niet hoe goed die de originele tekeningen bekeken heeft.
 
Back
Top