Dornier Do24K bouwplannen

Dit ziet er zo mooi uit !!! :worship:

a6236259-196-301.jpg
 
@ 13048 en Henri , bedankt :)

Iemand nog ideën over mijn vraag uit post 279 ?

Forumlid Thor had aangeboden de neus uit balsa te fresen met zijn cnc frees , hieronder het resultaat , geweldig toch ? :)

Bedankt Thor !

a6238308-150-1.jpg


a6238309-96-2.jpg


a6238310-206-3.jpg


Mvg,

Bart
 
Volgens mij heeft nog steeds niemand er iets over gezegd.

Het streefgewicht voor deze kist is 6kg . . . . .

Wing surface complete............... : 12,27 ft² ( 114 dm² )

Wing loading..............................: 17,19 oz/ ft² ( 52,63g/dm² )


Wing surface minus nacelle's........: 11,32 ft² ( 105,2 dm² )

Wing loading.............................: 18.6 oz/ft² ( 57,32 g/dm² )

Wat vinden we ervan ?

Lijken mij zeer acceptabele waarden.

Hoe zat het bij de Short? Vergelijkbaar?

En ja, het ziet er inderdaad verschikkelijk mooi uit. :eek: (open mond)

Misschien kun je van je hobby wel je beroep maken! :p


jan.
 
@ Jan , bedankt voor de complimenten.

Volgens mij heeft nog steeds niemand er iets over gezegd.
, vaak word er overheen gelezen denk ik . .

de Empire zit nog lager met de vleugel belasting , deze heeft een vleugeloppervlak van 58,4 dm² en het gewicht is 2750g vliegklaar. De vleugelbelasting van de empire is dus 47g/dm².

@ 13048 . Het probleem zit hem in de hoek van de liggers. Ik denk dat ik een tapezium vormige verlenging maak van de liggers welke in elkaat schuiven.

Mvg,

Bart
 
Forumlid Thor had aangeboden de neus uit balsa te fresen met zijn cnc frees , hieronder het resultaat , geweldig toch ? :)

Bedankt Thor !



a6238310-206-3.jpg

Dat ziet er heel strak uit! :thumbsup:
Is dit een alternatief voor de 'opgebouwde' neus voor de kit?

Groeten, Ramses
 
@ Ramses ,

De kit zal de opgebouwde neus hebben. Ik denk dat zo'n 3g gefreesde neus een beetje prijzig is voor de kit . .

Hier wat afbeeldingen van de vorderingen aan de vleugel :

a6238689-135-305.jpg


a6238690-159-306.jpg


a6238691-65-307.jpg


a6238692-96-308.jpg


Mvg,

Bart
 
@ Henri , de tip heb ik getekend met ''curve network'' de laages zijn de balsa delen 3/16th waruit de tip is opgebouwd. de laatste foto is de tip in vorm geschuurd.

Mvg,

Bart
 
Even de buitense vleugels er op ''geplakt'' , nog steeds aan het verzinnen over hoe de vleugels te verbinden.


a6241022-91-311.jpg


a6241059-3-312.jpg


Mvg,

Bart
 
Bedankt heren.

Hier de ailerons , eerst wou ik dit maken zoals bij de echte maar dit werd niet naar mijn zin. De echte heeft 2 stangen per aileron. Net zoals bij de flap was ik van plan dit met een torquetube te doen. Doordat de vleugel steeds dunner word naar de tip kreeg ik het niet voor elkaar hier een degelijk systeem voor te maken waarbij de torque tube paralel aan de scharnier lijn gemonteerd is. Ik denkt dat het beter werkt zoals ik het nu heb getekend.

Mvg,

Bart

a6243854-66-316.jpg


a6243855-97-317.jpg


a6243856-130-318.jpg


a6243857-34-319.jpg


a6243858-85-320.jpg


a6243862-24-SDC16431.jpg


Mvg,

Bart
 
Ha Bart,

Als ik naar de laatste twee plaatjes kijk zie ik op het een na laatste plaatje (jouw rendering) dat je de stuurstang en aansturing helemaal mooi heb weggewerkt in het vleugelprofiel.
Maar op het laatste plaatje daaronder van de 1:1 Do24 steekt stuurstang en de aanstuurhevel van de aileron flink aan de bovenzijde van de vleugel uit. Waarom maak je het niet als op de 1:1 Do24K, lijkt me ook makkelijker en robuuster te maken (langere aileronhevel)?

Groeten, Ramses
 
Hoi Ramses ,

Ik heb nu de aanstuing in het profiel gemaakt doordat de locaie afwijkend is van het orgineel. De afstand vanaf de scharnierlijn tot het punt waar de bal-link is bevestigd is ruim 20mm. Maar je hebt gelijk helemaal schaal zou mooier zijn. Bij de echte word de aileron op 2 punten aangestuurd. Mischien lukt het wel met een dunnere torque tube ( bv 4mm ) en deze dan in losse lager steunen zodat deze parallel aan de schanierlijn gemonteerd kan zitten.

Gary is bezig met de cockpitkap , dit word een glad vacuumgetrokken deel met een laser gesneden raamframe. Zoals te zien moet het frame aan de onderzijde nog iets dikker worden gemaakt.


Mvg,

Bart

a6244554-241-IMG_0650.jpg


a6244555-114-IMG_0654.jpg


a6244552-238-IMG_0658.jpg
 
De vleugel verbinders zijn getekend :) Ik zal toelichting geven bij de foto's


Het '' ontvangende '' deel , dit komt in het middelste vleugeldeel naast de liggers.

a6247843-47-321.jpg




3 ribben moesten hiervoor worden aangepast.

a6247844-16-322.jpg




En zo word het dan gemonteerd.

a6247845-241-323.jpg


a6247846-210-324.jpg




Aan de buitenste vleugel komen de verbinders.

a6247847-180-325.jpg




Ook hier moesten 3 ribben worden aangepast.

a6247848-150-326.jpg


a6247856-242-327.jpg




En zo word het vleugeldeel dan gemonteerd.

a6247857-211-328.jpg


a6247858-180-329.jpg





Een overzicht van alle bouwgroepen.

a6247859-166-330.jpg


a6247908-131-331.jpg




het frame voor de cowls.

a6248265-129-332.jpg




Mvg,

Bart
 
.
Het wordt eentonig ;), maar nogmaals PRACHTIG teken- en constructiewerk! :thumbsup:

Het zal waarschijnlijk ook zonder kunnen, maar ik denk dat je flink wat extra sterkte in de romp kan krijgen door twee extra ribben in de lengte van de romp te maken. Die ribben zijn ook erg handig bij het indekken van de romp met balsa. Je kan daar de beplanking op vastzetten en je voorkomt een eventueel "starving horse" effect na het beplanken.

Heb twee plaatjes van je gebruikt om even snel (en slordig) op aan te geven wat ik bedoel, maar de rode lijn is dan de extra rib:

full


full


Tekenstadium nadert bijna zijn einde, ben erg benieuwd naar het hieruit volgend bouwdraadje!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die term wordt soms gebruikt bij een constructie als je de vormribben door de huid kan zien, net als je de ribben van een ondervoed paard kan zien. Even snel in google "starved horse" ingetypt en kwam al snel dit draadje tegen met dezelfde uitdrukking.

De beplanking zou in dit geval in de lengterichting tussen de rompribben wat kunnen doorbuigen naar binnen (zeker tijdens schuren) en dan krijg je ook zo`n effect. Ribben in de lengterichting van de romp onder de beplanking voorkomen dat effect

Groeten, Ramses
 
Je krijgt dat effect ook als je de beplanking nat moet maken om het met kleine radius om de spanten te kunnen buigen.
Beter zou dan zijn om het op een massieve vorm te laten drogen, maar ja, waar vind je zo'n vorm?:rolleyes:

@Ramses: op sommige plaatjes laat Bart een kimlat zien op het voorste rompdeel, dus daar zal het wel goed komen.

Max.
 
Back
Top