Dornier Do335

• Topicstarter Topicstarter Muxje
  • Startdatum Startdatum
Nog eens even alles op een rijtje gezet. Bij de weg, de genoemde 4kg voor dit model was 'nat', dus inclusief ca 375 gram brandstof. Ik neem voor het gemak een doelgewicht van 3,5kg. Dat geeft overigens een vleugelbelasting die in de 'warbird'-categorie zit. Iedere winst is dus mooi.

Wat betreft weglaten van de retracts: dit ding staat zo hoog op z'n pootjes dat je er tijdens het vliegen last van krijgt. Masters geeft zelf aan dat je het beste de retracts snel na het loskomen kan intrekken, en pas op final uit moet doen. Weglaten is dus niet echt een optie.

Wat betreft het laten lopen op één motor. Nevers! 8O De lol is om dit ding als twin te laten vliegen...

Tja, en dan electro... ik keek laatst al naar een ARF, en nu overweeg ik ook nog eens electro... het gaat niet de goede kant op met mij :)

Met electro kan ik aardig wat op het motorgewicht en balast besparen (uitgaande van die Typhoontjes). Op constructie en fuelproofing win ik ook nog wel wat. Brandstoftanks en de brandstof zelf vervalt, daarvoor in de plaats komen regelaars en batterijen (LiPo). Een snelle berekening geeft een besparing van zo'n 500 gram op het vliegklaar gewicht, en die 3,5 kg is dus haalbaar. Lijkt me nogal de moeite!

Wouter/Ton, bedankt voor die cijfertjes over de Typhoon, maar gaat dit genoeg zijn voor mijn kist? Bedenk dat jouw Sparrowhawk wel een hele andere vleugelbelasting heeft.

Even wat gerekend volgens de modelbouw-faq. 3,5 kg, en iemand raadde me 175W/kg aan voor dit toestel. Moet dus ca. 600W aan vermogen op volgens de vuistregel. Dat is iets minder dan waar ik op uitkom als ik het vermogen van de brandstofmotoren omreken naar electro, ook volgens de faq, dan kom ik op 700W voor twee .25 motoren.

Met 2 Typhoons dus 300W per motor. Klinkt dat een beetje redelijk? Te veel? Te weinig? Die cijfers over de statische thrust zijn indrukwekkend, maar hoeveel blijft daar van over op snelheid?

Dit komt van de Kontronik site:

Leistungsbedarf für modellgerechte Motorisierung

Segler: 80 bis 100W/kg
Motormodell: 100 bis 120W/kg
Motormodell bodenstartfähig: 120 bis 150W/kg
Schleppmaschine: 150 bis 200W/kg
Hotliner: >200 W/kg
Hotliner "senkrecht": >300 W/kg

Leistung (W) = Akkuspannung (V) x Akkustrom (A)

jan.

Muxje zei:
bedankt voor die cijfertjes over de Typhoon, maar gaat dit genoeg zijn voor mijn kist? Bedenk dat jouw Sparrowhawk wel een hele andere vleugelbelasting heeft.

Nou ja, als je twee stuks Typhoon 29 plaatst heb je zeker genoeg...
btw De 1,50m Spit van Ton vliegt ook met 1 T29.

Muxje zei:
Typhoons dus 300W per motor. Klinkt dat een beetje redelijk? Te veel? Te weinig? Die cijfers over de statische thrust zijn indrukwekkend, maar hoeveel blijft daar van over op snelheid?

150W/kg lijkt mij wel voldoende, maar verder ben ik niet zo erg bedreven in deze materie, je zou een apart draadje voor 'motorenadvies' op het elektrovliegen forum kunnen plaatsen; genoeg elektro-bollebozen - whizkidz daar... :wink:

In het Engelstalige (en Brits) magazine "Radio Control Model Flyer" april 2004 wordt in een artikel (part 7... ) over dit toestel geschreven. Motorisatie: vooraan een verbrandingsmotor, achteraan een brushless exemplaar. Dat is natuurlijk ook een optie om de achterhand veel lichter te krijgen ten opzichte van de voorhand. Wat er verder vermeld staat is de draairichting van het motoren-geheel. Indien beide motoren dezelfde kant opdraaien, dan grijpt er een enorm koppel in op dit toestel; linksrollen gaat prima, maar rechtsrollen zou rampzalig zijn. De oplossing die Ken Sheppard oppert is tegenovergestelde draairichtingen voor beider props. Dat wordt natuurlijk moeilijker in je met 1 electromotor zou werken, tenzij je er een tandwielencascade tussenplaatst; geen reductie, maar een draaiomkering voor de achterste prop. Maar let op voor grote torsiekrachten... :!:

Ik weet niet hoe het zat met de propdraairichting van de originele miereneter... 'Ameisenbär', overigens een pracht van een vliegtuig. En zoals gezegd het eerste toestel met schietstoel uitgerust. Slechts 20 van de 60 geproduceerde exemplaren hebben het luchtruim doorkliefd gedurende WW2. (gelukkig maar... topspeed 770 km/u, en op 1 motor nog steeds een slordige 550 km/u, daar hadden de geällieerden hun handjes mee vol.) Geliefd om zijn grote stijgsnelheid en flukse wendbaarheid.

De Amerikaanse beschildering komt doordat de Yankees bij Oberpfaffenhofen een 11-tal toestellen aantrof, net uit de eindmontagehal gerold... die werden snel buitgemaakt, en grondig onderworpen aan tests.

http://www.nefkom.net/elektroflug/modell_e.htm#Auslegung

raffie zei:
. Dat wordt natuurlijk moeilijker in je met 1 electromotor zou werken, tenzij je er een tandwielencascade tussenplaatst

Gewoon twee van de drie aansluitdraadjes van de brushless motor omwisselen, toch? :wink:

@WV klopt als een bus, maar daarmee kun je niet met 1 motor twee assen bedienen die tegengesteld draaien :wink:

Tja het worden toch 2 electromotoren. Met een Typhoon in de staart en de Lipos in de neus gepropt (gaat net passen) is het CG niet zo'n probleem. 1 motor met een as geeft alleen maar complexiteit.

Motorisatie: vooraan een verbrandingsmotor, achteraan een brushless exemplaar.

Dat is een beetje een combinatie van de nadelen, lijkt mij. Je krijgt én de troep, én de zwaardere constructie voor de trillende brandstofmotor, én een zwaar pack voor de electromotor. Het spaart wel een beetje gewicht, maar het lijkt me een slecht compromis.

Phoenix zei:
klopt als een bus, maar daarmee kun je niet met 1 motor twee assen bedienen die tegengesteld draaien :wink:

:oops: verkeerd begrepen...

muxje zei:
Motorisatie: vooraan een verbrandingsmotor, achteraan een brushless exemplaar.
Dat is een beetje een combinatie van de nadelen, lijkt mij. Je krijgt én de troep, én de zwaardere constructie voor de trillende brandstofmotor, én een zwaar pack voor de electromotor. Het spaart wel een beetje gewicht, maar het lijkt me een slecht compromis.

helemaal mee eens :!:

Dan praten EN de elektrovliegers EN de verbrandingsmotorvliegers niet meer met je

:) :) :) Het is ook nooit goed.

Ik heb een paar elektrodingetjes besteld om wat ervaring er mee op te doen. Inmiddels heb ik wel de Spring Air retracts binnen gekregen! Mooi spul.... psshhhhht, psshhht. :)

Hoi,...

als het motor probleem is overwonnen
misschien tijd voor het kleuren schema......

een Duits 2eWW toestel dat ook met Engelse of Amerikaanse kleuren gemaakt kan worden... :?

ron van sommeren zei:
raffie zei:
... vooraan een verbrandingsmotor, achteraan een brushless exemplaar ...
Domdomdom ;) Dan praten EN de elektrovliegers EN de verbrandingsmotorvliegers niet meer met je ;)

Hohoho; ik ben de Kerstman niet... ik schreef wat er in dat artikel geopperd werd, ik heb slechts een samenvatting gegeven van een denkpiste van mogelijkheden tot motorisatie.

Muxje, ik zou eerst een schock maken met een duw en trek motor, en kijken wat voor torsie je romp te verwerken krijgt bij gelijklopend en tegengesteld lopend draaiende motoren, en hoe de rollen verlopen... Een model van een model als studieobject. :thumbsup: Scheelt wellicht/misschien een hoop ergernis. (tenzij de plannen een beproefd concept weergeven natuurlijk.)

Scheelt wellicht/misschien een hoop ergernis. (tenzij de plannen een beproefd concept weergeven natuurlijk)

Beproeft is dit ontwerp wel; Al Masters heeft een stuk of 9 versies van deze kist ontworpen op verschillende afmetingen; mijn tekening is versie 3. Het enige verschil is dat ik hem in elektro ga uitvoeren, omdat er met moderne spullen wel wat gewicht terug te verdienen is, en de vleugelbelasting van dit ding behoorlijk aan de maat is. Maar de torsie-effecten moet hij wel aan kunnen.

De kleurtjes... daar ben ik nog lang niet uit!

25 Juni? Ik hoop dat hij dan af zal zijn! Wie weet wordt het een lekkere lange donkere winter ;)

Zo, alvast maar wat werk gedaan.

Ik heb (zoals gewoonlijk) copieën laten maken van de tekeningen: op 100% om lekker te verknippen en op te bouwen, en op 50% om aan de muur te hangen om overzicht te bewaren. De meeste spanten zijn maar voor de helft getekend, maar mijn copier kan gelukkig spiegelen dus met wat knip-en-plakwerk heb ik toch hele malletjes.

Meteen maar wat met het rode potlood over het ontwerp van de romp heen:
- Het achterste motorschot is een 6mm balsa plaat op 3mm triplex, met 1,5mm triplex steunen. Hmmm... In elk geval kan het triplex motorschot wel wat luchtiger worden uitgevoerd.
- Achterin hoort een triplex plaat met gaatjes als tanksteun. Deze vervalt, samen met de brandstoftank. Dat schiet lekker op.
- In plaats van de triplex plaat achterin komt er een raamwerk van balsabalkjes. Lichter, stijver en beter tegen torsie bestand.
- De schotjes achter het zwaartepunt zijn allemaal 3mm balsa, en érg luchtig. Slappe troep dus. 2x1,5mm laminaat zal veel steviger zijn en maar ietsjes zwaarder (15-20% volgens een probeersel).
- Ik hou rekening met een eventueel iets andere positie van beide motorschotten; dat kan de montage van de electromotoren straks vergemakkelijken.
- Een aantal lite-ply schotten wordt uitgevoerd in balsa gelamineerd met dun triplex. Lichter en sterker.

Ik had nog wat 1,5mm balsa liggen, dus het lamineren kon beginnen. Ik heb dit keer 2 individuele balsa plaatjes gemaakt voor ieder schot, wat nodig is omdat de schotten zowel hoger als breder zijn dan de breedte van een balsa plankje. Hmm, een hoop werk, en straks moet dat ook nog eens allemaal op elkaar geplakt worden. Kortom: de volgende keer lijm ik gewoon twee hele balsa platen naast elkaar, met korte stukjes plank er dwars overheen gelamineerd. Ik heb dan in 1 keer een gelamineerde plank van 20x100cm, waar ik vervolgens de schotjes uit kan zagen. Dat is waarschijnlijk veel sneller dan de plankjes al op maat maken voor elk schot, en geeft denk ik ook veel minder snijverliezen. Maar dat soort dingen bedenk je natuurlijk pas als je al bijna klaar bent :(

Nu is m'n hout op... binnenkort verder met de schotjes uitzagen en op hun plaats plakken, en dus hopelijk ook de eerste fotootjes :)

:offtopic:

jan brilman schreef:
This guy should have his head examined!

ajh schreef:
Zeiden ze ook van Einstein

Hetgeen later ook letterlijk gebeurd is!

Was weinig aan te zien, behalve dat 'ie wel veel hersens had. :wink:

:ontopic:

Een aantal lite-ply schotten wordt uitgevoerd in balsa gelamineerd met dun triplex. Lichter en sterker.
Heel goed, heel goed. 0,4 of 0,6 mm multiplex (maar is dan nog triplex, inderdaad) is dik genoeg. :teacher:

Belooft een mooi draadje te worden! :D

Keep up the good work!

jan.

Back