Dornier Do335

• Topicstarter Topicstarter Muxje
  • Startdatum Startdatum
ajh schreef:
Quote:
Zeiden ze ook van Einstein

Hetgeen later ook letterlijk gebeurd is!

Was weinig aan te zien, behalve dat 'ie wel veel hersens had.

Dat is op zich al iets om je zorgen over te maken. :lol:

Ik heb nu al het hout voor de schotjes in de romp gelamineerd, dus het zagen kan beginnen. Om een idee te geven: ik heb ongeveer 100 gram aan balsa gelamineerd en daar 18 gram epoxy voor gebruikt. Bedenk dat daarvan nog het meeste weggezaagd gaat worden, dus dat is een hoop extra stevigheid ten koste van een paar extra grammen. In de foto hieronder kan je zien dat de schotjes vrij iel zijn, en naar mijn smaak wat te slap als ze uit gewoon balsa gemaakt zouden worden.

Ook nog even snel een freestafeltje voor de Dremel in elkaar geketst: handig voor het afwerken van de uitsparingen in de schotjes.

001frees.jpg

Tenslotte nog wat nieuws van het motorenfront: ik kreeg van iemand een aardige configuratie van een combatkist, die een behoorlijk vermogen levert maar met een flinke propsnelheid (die ik nodig heb) in plaats van met een grotere, traagdraaiende prop die tonnen aan koppel levert. Hij gebruikt een Axi 2820/12 op 4 lipocellen met een 9x7,5 prop. Ca. 450W ingangsvermogen bij 11.000 toeren. Precies wat ik nodig heb. Dezelfde cijfers komen ook uit de Drive Calculator.

Ik ga deze motor maar eens bestellen en wat experimenteren. Als ik hier 450W uit kan halen, dan kan deze motor mooi voorin, en achterin kan dan een lichtere motor komen voor ongeveer 250W erbij. Zo kan ik in de staart nog wat extra gewicht besparen.

Mooie frees contructie,

Heb je nou nooit problemen dat je dremel meteen stil staat als je hem belast?
Die dremels missen een beetje de torque voor dit soort werk.

Ronald,

Hoe gaat het met de bouw?

Ik kwam tussen m'n documentatie een "Dornier Typenblatt Do 335" tegen, uitgegeven door Dornier.

Hierin staat iets over de geschiedenis, verschillende typen en een aantal foto's en tekeningen.
Als je denkt er iets aan te hebben, pb me dan even je adres, dan stuur ik het op.

Bah het schiet niet op :p Ik zit nog steeds met een verbouwing opgescheept. Ik ben de afgelopen tijd niet eens op dit forum geweest...

Ik heb tot nu toe alle spanten voor de romp gemaakt. Dat was wat meer werk dan gebruikelijk aangezien het allemaal gelamineerde spantjes zijn. Als de verbouwing klaar is kan ik de romp gaan bouwen.

Ik heb inmiddels al wat spullen binnen van Hobby Lobby. Goeie club trouwens; de bestellingen waren na iets meer dan 1 week in huis, zonder factuur op de doos (dus zonder belastingen :) ). Ik heb dus leuk met de electromotortjes gespeeld... de motor in de neus (een Axi 2826/08 op 3 lipocellen) met een 10x8 prop geeft netjes 450W vermogen en toeren zoals de motorcalculatiespreadsheet al voorspelde.

Zooo, na verbouwingen en drukke werkzaamheden heb ik eindelijk dit project weer eens opgepakt. Inmiddels zijn de motortjes, regelaars en LiPos ook binnen.

De bovenkant van de romp is af. Deze is op 2 liggers gebouwd die op een glasplaat zijn gelijmd met een paar drupjes lijm. Onder het glas is de tekening geplakt. Het is voor het eerst dat ik dat zo doe, en tot nu toe werkt het erg prettig. Als de tijd daar is komt de romp met een scheermesje los van het glas. In theorie tenminste :P

De cockpit, de bovenkant van de neus, en het stabilo/roer worden zo op de romp gebouwd; deze zjn allemaal te verwijderen. Wel een prettig idee om straks overal nog bij te kunnen (handig voor transport ook).

002fuse.jpg

Hee, jij hebt ook al een modelbouwkat!!!! :P

ziet er goed uit !!!! ( het model ook hoor :lol: )

die springairs, zijn die nou ook een beetje van de kwaliteit?
want ik heb op de site van skysharkrc twee retracts sets gezien die grotendeels veel op elkaar leken, de ene van robart, en de andere van springair, welke gok je dat beter is?
lees ook :welke retracts zijn beter?

Tja de kat heeft helaas ontdekt dat balsa lekker zacht en bijtbaar is. Laatst zag ik hem een 5x5 latje dat ik nodig had aan stukken trekken.

Ik had je draadje eerder gezien, maar ik heb nog geen praktijkervaring met die Springairs. Het ziet er wel kwaliteitje uit.

In het oorspronkelijke ontwerp zijn ook Springairs gebruikt; dat, en het feit dat ze vanzelf naar buiten komen als de lucht er uit lekt, heeft mijn keuze bepaald. Maar die Robarts die je noemde zijn denk ik van vergelijkbare kwaliteit (en zijn ook "spring-down"). Als je op andere forums zoekt zal je zien dat elk merk zo z'n fans heeft, maar over geen van beide merken heb ik slechte verhalen gelezen.

Sja, de onze is nu een beetje suicidaal..... :roll:
wij hebben een trap die 3 verdiepingen beslaat en die draait om 1 dikke houten pilaar, en raad eens waar die kat bovenop gaat liggen slapen.....
maarja, hij heet dan ook niet voor niets macho :roll:
dsc019150hy.jpg

De luiken aan de voorkant:

Het luik op de neus is wat zwaarder uitgevoerd dan in het ontwerp. Afhankelijk van de uiteindelijke gewichtsverdeling komen hier 1 of 2 dikke LIPOs in.

De canopy is gemaakt van 2mm triplex, waar later dun transparant kunststof overheen gaat. Hij kan open :) Ook kan de hele bovenkant van de cockpit er af.

003hatches.jpg

004hatches.jpg

Die canopy was wel even lastig, zeker omdat de gebogen stukjes niet op de tekenng staan! Die moest ik dus uit de losse pols tekenen door met een papiertje, potlood en lineaal in het halfgebouwde geval te meten. Maar het resultaat is goed en steviger dan ik eerst dacht. Het plastic zal nog wat extra stevigheid geven.

Back