Dornier Do335

  • Topicstarter Topicstarter Muxje
  • Startdatum Startdatum
M

Muxje

Guest
Tijd voor een nieuw projectje! (De keuken is immers af :) )

Het plan is om de Dornier Do335 te gaan bouwen, van tekeningen van Al Masters.

Wat gegevens:
Spanwijdte: 142 cm
Lengte: 142 cm
Gewicht: 4 kg
Het model krijgt flaps en retracts.

Ik heb de tekening inmiddels binnen, net als de neus- en staartkapjes van glasvezel. De Spring Air retracts zitten (hopelijk) in de post.

De aandrijving in het ontwerp is OS .25 FP achter (i.v.m. gewicht) en een OS .25 SX of .40 voorop. Ik wil er zelf 4takten op gaan zetten. Een Saito .30S weegt evenveel als de .25 LA met uitlaat. Voorop kan dan een Saito 50 komen.

De uitdaging zit er in om de achterkant van de kist zo licht mogelijk te maken. Iedere gram die je daar wint hoef je niet meer in de neus te compenseren, en verdien je dus drievoudig terug op het totaalgewicht.

Plaatjes:
aj_do335d.jpeg


do335ds1.jpg
 
Heeeeeeeeeeeeeel voorzichtig starten en landen met zo´n model, anders wordt de staart steeds iets korter :wink: Prachtig project natuurlijk. Is de voorgestelde maat niet wat klein voor zo´n schaalmodel? Wordt hij daardoor niet wat al te zwaar?

Is het trouwens op zo´n kleine maat niet handiger om de aandrijving electrisch te maken? Stuk betrouwbaarder ook.

Veel succes. Ben heel benieuwd.
:D
 
Hallo,

Net als bij de echte ga je het niet onder de markt hebben met de koeling van de achterste motor; ik zou ook voor deze kleine schaal gaan voor electro.

Mvg,

Paul Siemons
 
Ik twijfel nog over electro :) Het zou de zaak wel eenvoudiger maken, maar ik heb nog nooit een electrokist gebouwd.

Al Masters is een oude bekende onder schaalbouwers, maar hij is al een tijdje uit de business. Wat betreft de Do335, hij heeft er in totaal 9 ontworpen, van verschillende spanwijdtes. Je mag dit dus wel een proven design noemen. De vleugelbelasting van dit model is inderdaad vrij hoog, maar niet overdreven... het wordt wel een oefening in superlicht bouwen (wat op de tekening ook vermeld staat)
 
Inderdaad een mooie kit, ik had hem al eerder gezien. Maar nogal groot en niet erg goedkoop :)
 
Hey Ronald,

Leuk project!
1,42 m kan prima met elektro bv 2x typhoon 15 en elektro-ervaring is ruim voorhanden op dit forum. :wink:
Daarnaast ben ik van mening dat de constructie bij een elektrokist lichter uitgevoerd kan worden dan bij een brandstofmodel en als je ook nog lipo's gaat toepassen...
Ik ga dit draadje volgen 8)
 
leuk toestel. voor een bail eerst de achterste motor stilzetten, propeller loskoppelen en wachten tot ie stil staat er en af valt. het vertikaal staartvlak afwerpen. als je nog tijd genoeg hebt kan je overwegen er uit te stappen.. hadden ze toen al maar een schietstoel, want vooral door dit probleem is het toestel snel verdwenen..

maar het is een prachtig ding om er een model van te maken :D
 
Wouter, het lijkt mij inderdaad dat de kist lichter kan met electro... als het verschil significant is, dan zal dat mijn keuze ook zijn. Ik ben helaas volkomen clueless wat electro betreft.

De gewichtsbesparing in de staart is het meest aantrekkelijk: lichtere motor, geen brandstoftank, lichtere firewall, en voor iedere gram die ik in de staart uitspaar, win ik (tot op zekere hoogte) nog eens 2.5 gram extra aan balast die uit de neus weg kan.

Maar om hier een beetje behoorlijk vermogen en vliegtijd mee te krijgen heb je denk ik wel weer een ton aan batterijen nodig, zelfs met Lipos. Je hebt het wel over electromotoren die twee .25 of een .25 en een .40 tweetakters moeten vervangen (de laatste combo is wellicht wel nodig om van gras te kunnen starten).

Ik ben helaas in mijn zoektocht nog geen goede introductie in de electro-wereld tegengekomen. Ik zal me er de komende dagen in elk geval eens in verdiepen.
 
Ik heb er ergens een keer een filmpje van gezien op internet.
Ik kan het alleen niet meer vinden. :cry:
Dat was er 1 met 2 benzine motoren. ( 2 x 45 cc dacht ik)
Volgens mij zat er bij de achterste motor een lange as op.
Zodat hij verder naar voren kwam te zitten.
Misschien is een lange as ook een optie.
 
Hallo,

Voor Rico: indien mijn geheugen me niet in de steek laat was dit toestel een van de eerste waar er een schietstoel voorhanden was.

Tevens was het uitgerust om de staartschroef en het kielvlak bij een bailout weg te schieten door middel van springladingen.


Mvg,
Paul Siemons
 
Bertus, ik heb over een lange as nagedacht, gelagerd en met een flexibele koppeling naar de motor. Maar op dit kleine model wordt de gewichtsbesparing teniet gedaan door het extra gewicht van de as. Ik heb het al eens uitgerekend... op de grotere modellen van 70 en 82 inch zou het wel een mooie winst opleveren, de motor is daar zwaarder en de as is relatief lichter. Ik geloof dat een duitser de 82 inch versie gebouwd heeft met een holle buis als verlengas.
 
Muxje, geweldig project! ik vind het altijd een mooi vliegtuig om te zien, en wens je veel plezier met deze uitdaging.

Een verlengde as op een brandstof motor is idd niet eenvoudig. Een clublid heeft dit eens geprobeerd (behoorlijk gespecialiseerd met draaibanken / freesbank en materiaalkennis) maar deze heeft zijn pogingen gestaakt na een totaal verwrongen pijp op een 10cc. Het schijnt dat de krachten behoorlijk hoog worden, helemaal als je met een startmotor de motor moet 'aanzetten'. Niet om te ontmoedigen, maar om je ellende te besparen. Tenzij er natuurlijk hier mensen zijn die het wel gelukt is, binnen aanvaardbare grenzen (gewicht, moeilijkheid e.d.)
 
Electro met carbon buis / as Heel simpel en super licht.

Volgens mij een heel goede oplossing. De motor achterin zorgt immers voor een zeer kritische zwaartepunt situatie. Wanneer je zou kiezen voor electro, dan is het werken met een dergelijke as ook veel gemakkelijker. Bovendien kun je de motor ver naar voren plaatsen, zodat je minder problemen met het zwaartepunt zult krijgen. Je kunt zelfs overwegen door middel van deze manier van assen maken het model aan te drijven met één electromotor. Scheelt gewicht en geld.

Hmmmm......
:D
 
Je kan natulijk ook gewoon smokkelen, de achterste propellor als dummy uitvoeren .... tijdens het vliegen alleen een spinner, alleen voor het show-werk een propellor er op ....

De dummy draait draait wel mee in de luchtstroom van de voorste prop ...
 
Leo C. zei:
Je kunt zelfs overwegen door middel van deze manier van assen maken het model aan te drijven met één electromotor. Scheelt gewicht en geld.

hmm, mijn Sparrowhawk is ook 1,42m span en daar komt een Typhoon 29 in. Zou goed moeten kunnen: as verlengen en in een paar kogellagers vatten. Hieronder wat gegevens die ik van Ton v Munsteren kreeg.


Heb hier wat gegevens van de T29-18-10 motor op 10 cellen

PROP CEL 3000 AMP OMW/MIN M/SEC STATISCHE TREKKRACHT
APC9x6 10 8,2 7900 15.5 800
APC10x7 10 11,3 7500 17.5 1080
APC11x7 10 16,3 6900 16 1350
APC12x7 10 17,7 6600 14.5 1700
APC12x8 10 19,5 6400 17 1600
APC13x10 10 25,3 5600 19 1800
MENZ15x8 10 30 5000 12 2430
 
Back
Top