Dornier Wal: bouw gestart.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 23 sep 2018.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als er verder weinig schade is kan je dat toch repareren, ipv. triplex hardhout van zelfde maat , gaatjes vijlen in romp en gondel en met epoxy de stutten op bestaande onbeschadigde delen lijmen en vooral de schuine stut goed verankeren. Denk dat deze eerst breekt en dan heeft de rest geen sterkte meer
     
    Arnoud Snel en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat Isola schrijft, bijkans iets minder schaal maar meer vlieg practisch?
    Ga eerst maar naar de schade staren en friemelen, bij mij komen de ideetjes van zelf boven drijven... soms is repareren sterker dan origineel...
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Alvast bedankt voor het meedenken. Staren en friemelen doet me meer aan m'n jeugd denken, maar ik begrijp wat je bedoelt :)

    Ik heb nog niet eerder met hardhout gewerkt in de modelbouw. Azobé is mooi watervast ;-) Maar zonder flauwekul: wat zou ik daarvoor het beste kunnen gebruiken en is het goed te bewerken?

    Dat ik ga inleveren op schaal had ik al ingecalculeerd. De eerste zorg is: constructief voldoende stevigheid. De tweede: alles mooi recht. De derde: niet teveel afbreuk aan het schaalbeeld.
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Je kunt ook gaatjes boren in gondel en romp en koolstofstaafjes langs de triplex delen inlijmen.
    Is best vlot te repareren, kwestie van netjes uitlijnen, fixeren en lijmen.
    Uiteraard zul je iets van de reparatie zien, zal echter minimaal zijn.

    Succes en grt,

    Arnoud.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Spruce latjes zelfde hout dat je voor de liggers van de vleugel gebruikt, achter dat latje kan je de kabels wegwerken en terug alles profileren met balsa , dan ziet dat er terug schaal uit .
     
  6. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Wat is dan de beste lijm om bij spruce toe te passen? Epoxy of zou witte houtlijm ook voldoende sterkte geven?
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Spruce... of berken? Nee, beuken lijmt beter. Spruce bevat hars... en kan verbindingen door zweten los laten breken... dat hout hier... maar nee... het scheurt toch uit... over de lengte van de nerf... Mijn Rascal bevatte dat... wel... gaf niet echt sterkte...
    Dat zijn bij het verbouwen vliegtuigtripex box constructies geworden...

    Zou denken aan berkentriplexen en ophangingen al la Svenson Wayfarer?
    Laat ook de ideeen maar binnen stromen... allemaal kapstokjes... van een ieder...

    PS: Zoals je ziet... onder een nieuw Pseudoniem. Times of change!
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2020
    Frits37 vindt dit leuk.
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Voor de duidelijkheid: dit is een amateuristisch-schematische weergave van de T-structuur van de struts, van boven gezien. Deze moeten verlengd en verlijmd worden. Het zal overigens, ook met een goede constructiemethode, nog een hele uitdaging worden om de motorgondel (die relatief zwaar is) bij het vastlijmen in de goede positie te krijgen en te houden.

    (Ik zat net al te kijken: MicropropSport?? Wie is dat? Zelfde auto als H.H. Busking?)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja Frits... naam omgezet wegens privacy gronden. Heeft Moderatie voor mij gedaan.
    Sinds mijn eerste inschrijving in het vroege forum... Nu aangepast.

    En het relateert aan mijn eerste zendertje zo rond 1973? Gut...
    Ergens in die buurt van tijd... en heb nog steeds het setje :) ... werkend en al!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2020
    Frits37 vindt dit leuk.
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Tijd gehad om wat te kijken en slopen. IMG_20201020_161425.jpg Op het eerste gezicht lijkt het mee te vallen.


    IMG_20201020_161420.jpg
    Eerste probleem: bij een van de bevestigingspunten is het triplex half afgescheurd. Nog geen idee hoe dat op te lossen.
    De gebroken ruggegraat laat zich makkelijk repareren.

    IMG_20201020_162215.jpg
    Tweede probleem: bij de motorgondel loopt het aanhechtingsvlak voor de 4 struts niet recht door, maar zit er een horizontaal deel tegenaan gelijmd. De blauwe lijn is waar de strut vanaf beneden tegenaan zou komen. Daar moet ik als het ware met een trappetje naar boven, of een deel van de 'hindernis' wegsnijden en het geheel daarna opvullen en fixeren.

    En dan ook nog puzzelen wanneer en in welke volgorde ik alle bedrading weer kan aanbrengen (twee motoren, ailerons en verlichting aan de vleugels). Maar dat is van later zorg.
     
    AER en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Alle splinters op rompspanten kunnen met epoxy en lijmklemmetjes weer opgesterkt worden. Met 0,5 mm triplex, te knippen met schaar en als overnaads op breuk te hechten... geeft heel veel sterkte.
    Ander type fundament maken in de romp zodat je een ander vleugel frame kunt maken?
    Beetje scharrelen is het wel... maar het gaat bij mij ook op improvisatie bij dergelijke klusjes...

    En instelhoeken en haaksheid controleren. Geperst karton helpt bij het maken van malletjes. Om nieuwe vorm te bepalen...

    maar wellicht is nieuw draad wel weer te gebruiken om de ophanging te maken... zoals het was.
    Bart weet de instel hoeken wel? Of staat in de manual?

    Bedoel... veel ziet er nog goed uit immers? En het is toch al minder weer aan het worden...

    Gr Bas
     
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik wil het constructief zo aanpakken:
    - een n-vormig deel die de oude struts in hoofdzaak moet vervangen
    - die vul ik, na montage van de motorgondel, aan de binnenkant aan met twee strips per strut: één vlak en één haaks daarop. Beide zo goed mogelijk aansluiten op bestaand, aan te vullen met een pasta van epoxy/microballoons. De haakse strip dient om doorbuigen te voorkomen.
    - bij dit alles 30 min. epoxy als lijm.

    Op onderstaande tekeningen heb ik het schematisch proberen aan te geven. Het nette plaatje komt uiteraard uit de bouwbeschrijving.

    Er resteren nog wel wat vragen:
    - hoe het half afgescheurde triplex aan te vullen, waar een van de poten van de 'n' op vastgezet moet worden.
    - welk materiaal te gebruiken: berkentriplex?
    - welke volgorde: eerst de struts op de romp en dan de motor erop of andersom? Misschien ook een kwestie van 'waar kan ik het beste bij om het geheel uit te lijnen'.
    - hoe de schoring (schuine strut) naderhand goed te bevestigen: welke lijm geeft pakweg dezelfde hechting als dat het doorlopend hout zou zijn? De oppervlakte om te lijmen is beperkt, aan de uiteinden.

    En, niet onbelangrijk: zit ik hiermee op de goede weg?


    schema.jpg Image4.jpg
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb nog geen passend antwoord... maar sterk kan het zeker worden.

    Bestudeer ook oude bouwtekeningen van dubbeldekkers en parasol-wing modellen.
    Hoe zit het verankerd.

    De kist was niet crash bestendig. Geen kist is dat. Je bouwt op vlieg en landindsterkte en controle bij sturen.

    Alles wat je weer aan het frame of spant hecht en T-verband door indekking geeft sterkte.
    Denk dat je met 2 en 3 mm berkentriplex plaat en uitgezaagd in bedacht frame je al behoorlijk fool proof uit komt?
    Struts... bezie dan Piper Cub achtige constructies?

    Gr Bas
     
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Misschien een misverstand: met de struts bedoel ik hier de steunen van de motorgondel. Er zitten ook struts aan de vleugels vast, maar die hebben nauwelijks constructieve functie. De vleugels worden gedragen door carbonbuizen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Intussen een paar stapjes gezet. Het half afgescheurde deel heb ik opgedikt met een pasta van epoxy met microballoons. Van Bart heb ik sjablonen gekregen van de motorsteunen. Ook een plaatje 3mm berkentriplex gekocht. Daarvan heb ik met behulp van de sjablonen twee 'A' frames gefiguurzaagd. Het triplex blijkt nog wel iets flexibel te zijn, dus heb ik ook een houten halfrond profiel gekocht om de steunen wat meer te fixeren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ISOLA2 en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi! Het ontstaat gewoon met inzichten uit je handen. Top!
    Gr Bas
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ja, stapje voor stapje. Én minimaal twee stappen vooruit proberen te denken.

    En als laatste: niet teveel spiegelen aan mede-modelbouwers die wel perfecte dingen maken ;-)
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... dat is kijken en mee-leren...
    Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt...
    De stukje vulepoxy vind ik niet mooi... :D wel mooi geplamuurd... haha...
    de eindsterkte komt toch wel weer terug met het toedoen van de romp...
    Maar stel oh stel... dat je daar op dat vulstuk een knipsel 0,5 - 1 mm vliegtuigtripex zou plakken... getuned naar maat, wordt dat een zeer sterk verband...

    Hier een vleugelspant van een 1:1 toestel... even als voorbeeld. Maar zo een verband maakt ook beschadigde spanten
    weer sterk... Ik herinner het mij ook uit mijn jeugd... mijn broer heeft ook zweefopleiding gevolgd op Terlet.
    En kwam met verbrande resten van een K7 zwever thuis... staart stuk. De bouwwijze imponeerde...
    Het was iets dergelijks als hieronder... en het woog bijna niets...

    [​IMG]

    Gr Bas
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt voor het meedenken. De sterkte wil ik optimaliseren door het gedeelte waar nu de epoxyvulling tussen zit, te omwikkelen met sterke tape. Aan de binnenkant is het al/nog verstevigd met een haaks strookje triplex, dus ik denk dat het al met al sterk genoeg wordt.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Zoals de Engelsen het noemen: a dry fit. En het past goed. Nu verder met de electrische aansluitingen van en in de motorgondel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina