Dornier Wal: bouw gestart.

Een berichtje vanaf het vakantieadres, over de motor-tandem opstelling: dit kwam ik tegen in de FMT (artikel depron DO-X):

15680482635051971531469.jpg
 
Mijn opstelling voldoet er voor een groot deel aan: tegengestelde draairichting en de achterste propeller spoelt eerder op (en draait dus voor het grootste deel sneller) dan de voorste. Het enige dat ik niet heb is een kleinere propdoorsnee achter.
 
Valt mee, de bevestiging van een stuurstang van een aileron had losgelaten dus ik moest me wel beperken ;-)
 
Vanmiddag eindelijk de maiden gedaan. Helaas geen actiefoto's of film: ik was in mijn eentje. Hij heeft ruim voldoende vermogen om los te komen en vliegt zoals je kunt verwachten: geen snelle 3D kist :-).

Rc-Europe: bedankt voor het bouwpakket en Bart: bedankt voor het ontwerp!
IMG_20200319_142213.jpg
 
.
Gefeliciteerd Frits!
Kers op taart :thumbsup:
Happy landings

Groeten, Ramses
.
 
Bedankt, het was inderdaad een mooie afsluiter van de bouw en een start van een (hopelijk) lange vliegcarrière van de Wal.

De tandemopstelling met tegengestelde draairichting geeft voldoende power.

Ik laat de voorste motor later inkomen omdat in het echt het taxiën ook alleen op de achtermotor gebeurde, zag ik op film. Ik heb het nu zo ingesteld dat op half gas de voorste prop al iets meedraait om niet als luchtrem te fungeren. Met meer gas gaat die ook echt een bijdrage leveren en bij volgas draaien ze allebei op maximum. Hopelijk kan ik zo op haf gas 'cruisen' met maximale vliegtijd. Iets om de volgende keer te testen. De zender geeft een melding op half gas, heb ik ingesteld, zodat ik ook echt kan checken of het werkt zoals de bedoeling is.
 
Gefeliciteerd Frits!

Altijd weer een heerlijk gevoel waar ik dagen op kan teren als een maiden geslaagd was. Een mooiere afronding van een project bestaat er niet.
Vele veilige vlieguren gewenst:).
 
Vandaag ook de maiden vanaf (nat) gras gedaan. Ging prima. Ik heb er zelfs vertrouwen in dat een start vanaf droog gras te doen is. Hij heeft power genoeg om in beweging te komen en als dat eenmaal lukt, gaat het vast wel goed.
 

Bijlagen

  • IMG_20200929_151651.jpg
    IMG_20200929_151651.jpg
    600,3 KB · Weergaven: 247
  • IMG_20200929_154752.jpg
    IMG_20200929_154752.jpg
    533,7 KB · Weergaven: 246
Laatst bewerkt:
Slecht nieuws. Gisteren weer met de Wal gevlogen. Helaas door een stuurfout een onzachte 'landing' gemaakt. Ik vloog niet al te hoog in een (teveel) dalende lijn, trok vervolgens als reactie te stevig op, wat resulteerde in een, volgens de toeschouwers, high-speed stall waar ik niet meer uit kwam. Toestel met de neus in de grond. Door de traagheid van massa stond de romp eerder stil dan de motorgondel.

De belangrijkste schade is dat de struts waar de motorgondel op staat en waar de vleugels ook aan vastzitten, afgebroken zijn op alle punten waar ze de romp en de gondel binnen gaan. Het hart van de constructie is daardoor vernield. Ik heb er een hard hoofd in of dat nog goed te repareren is.
 
Jammer dat het eindigde in een crash. Echter, alles is te repareren. De vraag is alleen hoe ver je wilt gaan. Probeer de schade niet in zijn totaliteit te zien, maar in delen. Als je in delen repareerd is het bijna altijd goed te doen, kost alleen wat tijd. Een nieuwe bouwen is vrijwel altijd meer werk.

Succes en grt,

Arnoud.
 
Jammer van de crash Frits, ik denk inderdaad dat een nieuwe bouwen handiger is dan deze repareren.

Mvg,

Bart
 
Rest in pieces... Wel.. de restanten niet gezien... Maar epoxy plakt soms veel...
Maar is het zak vol splinters... is het beste een nieuwe puzzel op te bouwen...
En kan je je ervaring en kunde inzetten op een 'verbeterd' model... immers...

Want een mooie vlieger is het sowieso...
Maar ik heb ook wel eens in een te korte tijd van bezit en vliegplezier
een kist verpulverd. Ultra knorrig er van... Baalde als een krachtstroomstekker...
De stukken zijn onder de schanner gegaan en in Photoshop bijeen gepuzzeld...
Daar heb ik tekeningen van gemaakt en aan het bouwen geslagen...
Passeerde een toevallige deal met een zelfde model... bracht echt uitkomst... daar verder maar op in gezet.
Wel half over gebouwd naar mijn pakket van eisen... zo zit ik ineen...
Maar vloog beter dan de vorige... En vliegt nog steeds puik... Naja!
Moraal van het verhaal? Ehhhh... weet ik eigenlijk niet...
Sterkte er mee en pluk de dag! Maak maar weer een mooie!
Gr Bas
 
breuk.jpg

Dit zijn de acht punten waar hij afgebroken is (fotootje van het begin van de bouw). Voordeel is dat ik nog precies kan zien hoe de constructie is. De uitdaging is ook zichtbaar: hoe krijg ik voldoende stevigheid terug.
 
En de huidige toestand (de motorgondel zit bovenaan).
 

Bijlagen

  • schade1.jpg
    schade1.jpg
    413,1 KB · Weergaven: 235
Back
Top