Dornier Wal: bouw gestart.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 23 sep 2018.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Een foutje: in de bouwbeschrijving werd het al genoemd: zorg bij het inlijmen van de magneetjes er voor dat je het losse raampje niet aan het motorschot vastlijmt. Tja. De lijm was dunner dan ik dacht, dus dat ging toch mis. Bij het voorzichtig loswrikken brak het raampje en bleven twee magneetjes vast tegen elkaar gelijmd. Zo goed mogelijk hersteld, maar het blijft een zwakke plek. Gelukkig geen constructief onderdeel.
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Bart83 vindt dit leuk.
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @max z wellicht is er een andere factor welke mij deze ervaringen heeft gegeven. Ik ga het in ieder geval niet meer proberen als ik nog eens een Wal , Do18 of Seastar zou gaan bouwen.

    @nico v kooten Goed gezien ;) toch ga ik het bij mijn modellen niet doen . . . mijn wal vloog prima met twee gelijk draaiende propjes. . .

    @Frits37 Vervelend dat het onderdeel is gebroken. Wellicht kan @Sebastiaan3Z9 deze even voor je snijden.

    Mvg,

    Bart
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    @ Bart83;
    it het door jou aangehaalde topic;
    https://www.rclineforum.de/forum/board19-flächenflugmodelle/board141-wasserflug/321373-tandemantriebe-optimieren-erfahrungen-aus-der-praxis/?s=868b26dc04518d773e5c06503561f46ab9540514

    Der hintere Prop eine Stufe kleiner, gegenläufig und mit hoher Steigung passt.
    Grund: hinter dem vorderen prop bildet sich ein Kegel mit beschleunigter Luft. Ein Gegenläufiger Prop hat den größeren Effekt diese Luft weiter zu beschleunigen als ein gleichläufiger Prop der quasi der drehenden Luft hinterherrennt. Der Prop sollte kleiner sein so das sich die Blattspitzen nicht ausserhalb des beschleunigten Kegels ind lagnsamer Luft befinden...ist dann etwas leiser. Und höhere Steigung natürlich weil der hintere Prop mit bewegter Luft angeströmt wird.

    en;
    sehe ich auch so, gegendrehende Richtung ist erst mal wichtiger als unterschiedliche Größe.

    met andere woorden, contra roterende props zijn efficienter.

    Met vr groet, Nico
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    @Frits37 Vervelend dat het onderdeel is gebroken. Wellicht kan @Sebastiaan3Z9 deze even voor je snijden.

    Mvg,

    Bart[/QUOTE]

    Bedankt, maar ik denk dat ik hem wel goed genoeg hersteld heb. Mocht dat niet zo zijn, dan zal ik Sebastiaan een berichtje sturen.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  6. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Waar ik me wat zorgen over maak is de bevestiging van de struts. Ik ben bang dat die snel uitscheurt als er onverhoopt trekkracht op komt te staan, wat makkelijk kan bij een niet-perfecte landing. Ik zit te denken aan een metalen versteviging die er op gelijmd zou worden: een extra laag op het multiplex. IMG_20180928_090751.jpg
     
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Kijk even in Ramses zijn draadje , hij heeft er een erg mooie oplossing voor gevonden.

    Mvg,

    Bart
     
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt voor de verwijzing. Ik zal eens contact opnemen met Ramses, hoe hij het precies gedaan heeft.

    Groeten,
    Frits
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Het rechts/linksdraaien van de props heeft mij ook aan het denken (en kijken) gezet en ik denk dat ze inderdaad tegengesteld draaien, als ik naar oude filmbeelden en foto's kijk. Ik herinner me ook een filmpje van een RC Do X waarbij alle motoren achter elkaar met dezelfde starter werden opgestart. Die draaiden dus ook tegengesteld.
     
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Zo, weer iets verder. De eerste ribben gemonteerd en de bovenkant van de motorgondel verder afgemaakt en de zijkanten rondgeschuurd. Hierna: indekken van de vleugelaanzetten. Nog niet eerder gedaan...

    IMG_20180930_211416.jpg
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Laatst bewerkt: 15 okt 2018
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Ramses,

    Bedankt. Ik had het draadje al gevonden, maar de exacte constructie was me (kijkend naar de foto's) nog niet helemaal duidelijk. Als ik er aan toe ben, stuur ik je wel een PM.
     
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Eerst de bovenkant met vochtig balsa bedekt (nog niet gelijmd). Dat is wel te doen. De onderkant indekken wordt een grotere puzzel: hoe de puzzelstukken zo te maken dat het én een aaneengesloten vlak vormt én voldoende lijmpunten heeft voor een stevig geheel. IMG_20181003_211908.jpg IMG_20181003_211756.jpg IMG_20181003_211839.jpg
     
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Intussen weer een paar stapjes verder. De kiel gelegd en de spanten gemonteerd. Beginnersfoutje: iets teveel druk uitgeoefend op spant nr. 2 waardoor de kiel op dat punt brak. Ai. Eerst met CA proberen te lijmen maar dat hield niet echt. Toen met 5-minuten epoxy waarbij ik ook de spant direct mee heb gelijmd. Dat ging constructief wel goed, maar doordat ik alles met twee handjes moest vasthouden, aandrukken én rechthouden, ging dat laatste niet helemaal perfect. Gelukkig maakt het deel uit van een daarna te bouwen constructie, zodat het allemaal toch nog redelijk recht is geworden. Nu nog een plankje 4mm balsa halen, dan kan ik ook de stringers maken. IMG_20181013_082412.jpg
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Wat ik me ook nog afvroeg: de bouwbeschrijving gaat ervan uit dat de vleugels afneembaar zijn en d.m.v. haken en elastiek aan het toestel worden verbonden. Is dat een solide manier of is een permanente constructie beter?
     
  16. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Het skelet van de romp is klaar. Het doet me aan een duikboot denken. Of aan een walvis.. :)

    IMG_20181014_134550.jpg IMG_20181014_134640.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2018
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Dat begint er al aardig op te lijken Frits , goed bezig!. De vleugel bevestiging met elastieken werkt perfect. Ik had dit zo bedacht zodat je geen schroeven ziet aan de buitenkant.

    Mvg,

    Bart
     
  18. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Die methode is nieuw voor mij, ik ben benieuwd! Wat voor elastiek heb je daarvoor gebruikt? (soort en lengte) Het betekent wel dat je de struts moet losmaken om de vleugel te verwijderen. Dat moet dan wel een systeem zijn dat makkelijk los en vast kan. Ik weegt nog niet precies hoe Ramses dat gedaan heeft, maar zover ben ik ook nog niet.
     
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Frits,

    Die elastiekmethode van Bart werkt perfect, echt :thumbsup:
    Is heel eenvoudig met een hulpstangetje welke je van een stukje staaldraad buigt.
    Het elastiek hoeft de vleugelhelften ook alleen maar tegen het middenstuk te klemmen.

    Bij mijn Wal hoef je alleen vier boutjes in/uit te draaien aan de bovenzijde van de struts.
    De struts zitten aan de onderzijde vast (scharnierend) aan de stummels.
    Je kan de struts mooi naar het middenstuk draaien voor vervoer.
    Wanneer je er klaar voor bent help ik je graag!

    De onderzijde van het vleugel middenstuk/nacelle heb ik ook tijdens het bouwen ingepuzzeld.
    Zo groot mogelijke stukken met sparingen voor de struts.
    Ik had wel in tegenstelling tot jou éérst de onderzijde bekleed:

    [​IMG]

    .
    Maar nu zie ik iets belangrijks terwijl ik tijdens dit typen jouw foto`s terugkijk:

    [​IMG]

    DIt geeft helaas geen sterkte, juist in het vleugel middenstuk...
    De nerf moet namelijk niet in de lengterichting, maar dwars daarop, net als je vleugelbeplanking:

    [​IMG]

    Dat geldt ook voor de onderzijde van het vleugel middenstuk/nacelle uiteraard, en idem voor de stummels.
    Ondanks dat dit aanpassen wat extra werk is zou ik dat persoonlijk toch zeker doen.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2018
    Frits37 vindt dit leuk.
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt, ik zal kijken of ik die bedekking van het middenstuk nog zonder veel beschadigingen kan verwijderen. Het zit goed vastgelijmd..

    Zou de messing buis met carbonversteviging niet voldoende stevigheid geven?
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2018

Deel Deze Pagina