Dornier Wal: bouw gestart.

Een update: een deel van de romp heb ik opnieuw ingedekt. Ik had twee opties: het bovendek van kant tot kant verwijderen en opnieuw opbouwen, of een paar plaatjes triplex over de beschadigingen heen aanbrengen. Vanuit het oogpunt 'don't fix if it ain't broken' heb ik voor de laatste mogelijkheid gekozen. Nadeel daarvan is cosmetisch: de plaatjes liggen iets verhoogd op het oorspronkelijke dek. Maar dat neem ik voor lief. De motorgondel heb ik ook geplaatst en vastgelijmd met constructielijm (bruislijm). Hij klemde zo stevig tussen de staanders die ik gemaakt heb dat ik hem niet hoefde te fixeren zolang de lijm nog niet uitgehard was. Alle kabels zijn ook opnieuw doorgevoerd, wat nog wel een gepriegel was. Nu op de takenlijst: de kabels en motorsteunen netjes afwerken, daarna kan het plaatje onder de gondel worden aangebracht.
IMG_20201113_102956.jpg
IMG_20201113_103006.jpg
IMG_20201113_103022.jpg
IMG_20201113_103028.jpg
IMG_20201113_103046.jpg
 
Nog een schuine stut plaatsen tussen onderkant voor en bovenkant achterste poten, zo is het niet sterk genoeg , dit is ook te veerkrachtig je gaat een vertrimming krijgen tussen vleugel en stabilo.
 
Nog een schuine stut plaatsen tussen onderkant voor en bovenkant achterste poten, zo is het niet sterk genoeg , dit is ook te veerkrachtig je gaat een vertrimming krijgen tussen vleugel en stabilo.

Dat was ik bijna vergeten. Bedankt voor de heads up!
 
Kan ik de schuine stut van bijv. 10 x 10mm balsa maken of is een vuren latje beter? Gelet op de evt. krachten die erop komen?
 
De vleugels inmiddels ook aangepakt. De carbon buizen waren buiten de vleugel netjes gespleten resp. na twee cm. afgebroken. Ze zijn in de vleugel verlijmd dus vervangen was niet echt een optie. Ik heb ze opgevuld met een carbonstaaf die ik met lamineer-epoxy over de volle lengte heb ingelijmd. Eerst van binnen zo goed mogelijk ingesmeerd met een rond houten latje. Het is nu één massieve massa, hopelijk sterk genoeg. Het is geen acro kist ;-)

Afkorten ging prima met de dremel-achtige. Beter dan met de hand.
IMG_20201113_155444.jpg
 
Vuren latje 10 X 4 van achter boven naar voor onder dan staat dat latje op druk en word de lijmverbinding niet op trek belast.
De krachten die optreden , vleugel wil naar voor bij het vliegen en zeker bij de landing.
 
Maak uit triplex een kruisverband.
Een frame uit 1 stuk plaat? Dan krijg je een sterke doos constructie. En dat zal niet meer wrikken. Denk dat 2 mm vliegtuigtriplex al sterk genoeg is...
 
Origineel loopt de strut van achter beneden naar hoog voor. Dat is ook zo in de bouwkit en qua schaalindruk wil ik dat graag zo houden. De staanders zijn overigens nu al zo stevig dat ik er met de hand nauwelijks beweging in krijg.
 
Dat was wel in triplex en niet sterk genoeg , origineel is zo een constructie in metaal en dat kan je beter op trek belasten.
Als je de houten oldtimers bekijkt zie je dat de houten stutten op druk worden belast, de trek krachten worden opgenomen door kabels en spanners.
Bij een houten construktie die op trek word belast worden de stutten ingelaten met een zwaluwstaart verbinding .
Zelf onze moderne lijmen zijn niet sterk genoeg om een kopse verbinding op trek te belasten.
 
Je hebt triplex en vliegtuig triplex... dat laatste is zeer sterk.
Zou je dat tussen de staanders en motorgondel plaatsen, gelijmd met 30 minuten epoxy wordt dat behoorlijk sterk. Ook al is dat open gewerkt... Zwaluwstaart is mooi... maar zo pardoes er tussen... blijft goed zitten... een nieuwe crash zal weer een ander zwak punt opzoeken.

Beste is goed te landen... [emoji39]

En wat draagt wat... landing zal tikken en wrikken... maar in vlucht... verhoudt het zich weer anders...
Siervlucht en geen kunstvlucht.
Bomvast wordt het nooit...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er toch voor gekozen om van hoog achter naar laag voor te gaan. Niet zoals het origineel, maar omdat het me beter uitkomt qua doorvoer van de kabels uit de motorgondel en vanwege de sterkte. Vastgezet met constructie/bruislijm komt dat vast goed. Het is een halfrond vuren latje geworden. Voordat dat breekt, is er al veel meer kapot ;-)
 
Nu de kabel netjes wegwerken en dan de laatste beplanking aanbrengen. Stap voor stap gaat het de goede kant op.
 

Bijlagen

  • IMG_20201115_112752.jpg
    IMG_20201115_112752.jpg
    207,2 KB · Weergaven: 180
En weer klaar. De piloot is vervangen: na het ongeluk was hij per ongeluk samen met wat 'debris' in de afvalbak beland. De vervanger heeft een ander jasje gekregen en kijkt uit naar de eerste vlucht.

De vierblads voorop moet ook vervangen worden, zag ik net. Van één tip is een stukje afgebroken. Inmiddels in bestelling.
IMG_20201206_130340.jpg
IMG_20201206_130417.jpg
IMG_20201206_130904.jpg
IMG_20201206_130934.jpg
 
Back
Top