Dornier Wal: bouw gestart.

Het heeft helaas niet heel lang mogen duren. Opnieuw een pilot error: in de een-na-laatste bocht voor de landing heb ik gisteren te weinig het gas erop gehouden (hij remt snel door de hoge weerstand) en viel hij over een vleugel weg. Waarschijnlijk had ik toch teveel routine met makkelijker te vliegen toestellen en heb ik te weinig met deze vliegeigenschap rekening gehouden. Ik zat al vrij laag en het is geen toestel dat snel reageert op correctiepogingen. Stall - vrille - crash.
Nu in de staat 'beyond repair' zoals de engelstaligen zeggen: de hoofdconstructie heeft teveel schade. Beide piloten zijn bij de crash onthoofd, ook dat nog ;-) Gelukkig hebben we de foto's nog. Het positieve: de bouw was leuk om te doen, net als het detailleren, hij heeft vanaf water gevlogen en in de lucht gaf hij een mooi vliegbeeld. Helaas daar geen foto's/filmpjes van.

IMG_20210805_071331k.jpg
 
Spijtig maar niets aan te doen, schaal kist vliegt altijd moeilijker.
Als je RC spullen nog heel zijn dat bouw je gewoon een nieuwe , of je bouwt een ander model, zo heb je goedkoop bouw plezier .
 
Kajuitje er op... en op maarktplaats als bijzonder bootje. Zonder RC...

Jammer Frits... maar zo gaat dat in de vliegerij... en het zijn altijd de mooiste modellen die het moeten begeven...
 
Jazeker, zowel vor wat betreft het bouwen als het vliegen. Nog een licht gevoel van rouw, maar dat gaat weer over.
 
Daarom ben ik gestopt met de mijne.
Gezien het profiel, zwaartepunt, en vleugel belasting. Is het helaas een toestel wat op relatief hoge snelheid gevlogen moet worden en ook op hoge snelheid overtrek.
Een ander profiel zou het iets verbeteren. Beter is om voor dit toestel diverse punten te herzien. Staart zit te veel triplex in, dat zou anders kunnen.
Wel zonde het is een leuke verschijning.
 
Als je het model licht bouwt is het een prima vlieger . . . De kunst zit hem in het weg laten ;)
Triplex in de staart? waarom zou je daar voor kiezen?

Mvg,

Bart
1.jpg
 
Ik kwam op ca 75gr/m2 vleugelbelasting uit: ca. 2,5kg incl. lipo en 3350cm2. Geen toegevoegd lood o.I.d.
 
Back
Top