Douglas A-26B Invader. Eigenbouw van eigen Tekening. 1:5,9. Spw. 3,60m

Nog een paar foto's van de onderkant.
groetjes,
Jan


Onderkant van het staartstuk met de 3 servo's



Onderkant ter hoogte van de bommenruimte;
De bombay-deuren worden mee aangebouwd.



Onderkant van de neus;
Ook de wieldeuren worden mee aangebouwd.
 
Staartstuk afgescheiden van voorste Rompgedeelte;
De 1mm triplex buitenkant van de Dubbele Sandwichspanten komt er pas tegen na het indekken!



Het indekken van de onderkant is begonnen;
moeilijk i.v.m. de dubbele ronding van de rompovergang naar achteren!



De moeilijkste indek is gedaan!



De andere stroken in de inwendige ronding ook.


groetjes,
Jan
 
Verder met het indekken van het voorste gedeelte aan de onderkant;



Richting neus ook nog;



Weer wat verder met indekken;



De neusonderkant is ingedekt,
alleen de wieldeuren nog, deze zijn mee aangebouwd
en worden pas later losgezaagd;



groetjes,
Jan
 
Zo, weer wat meer van de romponderkant ingedekt.

groetjes,
Jan


De wieldeuren zijn nu ook ingedekt;



Evenzo de bommenruimte-deuren;



Zo, de romponderkant is nu ook helemaal ingedekt;
 
Jan ,

Ziet er goed uit , mooie afgewerkt .

Wat voor dikte van balsa gebruik je om dit zo mooi rond te krijgen .

Grt johnnyb
 
Hoi Johnny,
had ik al verteld, zie hier.
groetjes,
Jan

Hoi Ralf;

icon1.gif

Citaat:
Prachtig al dat balsa Jan!
Welke dikte gebruik je voor de beplanking 2,5mm? 2mm en balsaplanken mogen bij mij niet meer dan 10gram per mm wegen.
Welke lijm gebruik je hiervoor Combinatie van blanke constructielijm in kokers en witte PVA houtlijm en maak je het balsa nog zacht met ammoniak of water? Amoniak is beter dan water (te grote krimp daarna!)
Gebruik je spelden of zandzakjes om de sheeting op zijn plek te houden tot de lijm droog is Spelden, wasknijpers en lijmklemmetjes. of gebruik je secondenlijm?
Secondenlijm gebruik ik alleen van te voren om balsaplankjes aan elkaar te lijmen (sellotape erop, openvouwen, secondenlijm aanbrengen, dichtklappen en meteen met grof schuurlinnen onder 45graden op de de houtnerf nat inschuren, meteen omdraaien, sellotape eraf en ook de andere kant meteen de naad dichtschuren. Vult goed en je krijgt zo geen harde lijmnaad.
Groetjes,
Jan
 
Hoi Jan,

ontzettend mooi project, zowel qua model keuze als qua uitvoering.

Een vraag (en ik heb gelezen,:D ik kon geen waarom vinden:rolleyes:)


Waarom komen die 2 laagjes triplex pas na het indekken?
is dat zodat je ze "plaatdikte" groter kan maken om de rand mooi strak af te werken?

1x 1mm triplex binnenring zit al aan de binnenkant tegen 8mm balsa van elk sandwich dubbelspant (is dan eigenlijk nog geen sandwich!).
1x 1mm triplex buitenring kwam pas later na het indekken aan de buitenkant tegen de 8mm balsa van elk dubbelspant (is dan pas sandwich!).
Vandaar dat er tijdelijk tijdens de bouw tussen het dubbelspant 4x 2mm triplex vulringetjes over de inbusbouten zitten.

Reden;
Dit is tegen bescherming van de 2mm rand indekbalsa i.v.m. transportschade (stoten) en ze werden gelijmd met blanke constructielijm, deze bruist een beetje en perst beiden 1mm triplex ringen goed tegen de balsa van het dubbelspant en deze zijn dan pas een sandwichspant.
(wel met huishoudfolie tussen de 2 triplex ringen!)
En zo een perfekte passing! Want voor het uitharden werden beide romphelften met de inbusbouten tegen elkaar geschroefd.

Om dezelfde reden is dit zo ook gedaan bij de wortelribben van het stabilo en de romp, een extra 0,4mm triplex ribje tegen beide, dit dus ook na het indekken en dan de stabilohelft tegen de rompgeschoven en de bruislijm laten uitharden,
(ook met huishoudfolie tussen de twee 0,4mm triplex ribjes!).

Hetzelfde zal straks ook gebeuren met de wortelribben binnenvleugel-romp en binnenvleugel-buitenvleugel.

groetjes,
Jan
 
Laatst bewerkt:
Rand mooi strak daar bedoelde ik idd de harde rand mee die ook transportschade tegwngaat.
De constructiewijze is me helemaal duidelijk!

Een heel leerzaam draadje jan, bedankt voor je uitgebreide uitleg.
 
Weer wat verder;
groetjes,
Jan


De Neuswieldeuren en bommenruimtedeuren zijn nu uitgesneden.
Waren immers mee aangebouwd! Maar moeten in de midden ook nog door!



De neuswielruimte;



De bommenruimte;
 
Voordat we verder kunnen met het staartstuk van de romp moet eerst het Stabilo gebouwd worden!
groetjes,
Jan

De gezaagde ribben voor het stabilo.



De hellingen waar het Stabilo op gebouwd wordt.



De steekverbindingen en hoogteroeraansturing voor het Stabilo;
In het midden nog los de doorvoerbuizen voor in de romp.
Voor de hoogteroeraansturing vierkant -messingbuizen in vierkant-messingbuizen.
De buitenste vierkantbuis komt later in de romp voorzien van een stuurhevel voor de closed loop aansturing.
 
Verder met het Stabilo.
groetjes,
Jan

Alle ribben (met onderste hoofdligger)staan nu op de hellingen;



De bovenste hoofdligger en alle andere lijsten aangebracht;
 
Nog een keer het staartstuk, want nu kan ik hiermee verder.
Groetjes,
Jan


Het staartstuk;



Het uitrichten van de Stabilohelften (nog open constructie);



Het vastlijmen van doorvoerbuizen en wortelribben aan het staartstuk;



Het geheel nog een keer;
 
Ook vanuit helikopterland volg ik je draadje met de meeste bewondering.
De technieken die je gebruikt breng je schitterend in beeld.
Ik snoep van elke posting die je brengt.
Dit wordt een schitterende machine. Hopelijk kom ik jou er ooit eens mee tegen op de één of andere meeting.

Succes met de bouw en heligroeten,

Nick
 
Tis heel bijzonder idd. Heb een aantal foto's al op je website gezien, ben erg benieuwd naar het vervolg!

Freek
 
Nick, Freek en Edwin, bedankt voor de belangstelling en de complimenten.

groetjes,
Jan


Stabilo terug op de hellingen om ingedekt te worden.
Eerst kwam de onderkant aan de beurt en nu de bovenkant.
 
Weer wat verder.
groetjes,
Jan.


De hoogteroeren-aansturingen; Closed Loop (Pull-Pull);



Richtingsroer-aansturing: ook closed loop;



Beide nogmaals van boven gezien;
 
Back
Top