Douglas A-26B Invader. Eigenbouw van eigen Tekening. 1:5,9. Spw. 3,60m

Kan je dit verduidelijken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Hermkens
- Onder + boven 0,6mm triplex stroken aan de achterlijsten, i.v.m. bolle voorlijsten van de roeren.

hoi Femmo,
bij deze dan.
Groetjes,
Jan

 
Netjes, wel benieuwd hoe je die triplex lijsten zo fijn maakt en aansluit op de balsa....

hoi,

Eerst balsalijstjes van 3x5mm tegen de achterlijst gelijmd (boven en onder), iets lager dan de bovenkant van de indek (triplex dikte), dan met houtlijm de triplex strookjes erop gelijmd (met snelhoutlijm, zuinig ermee, deze mag er niet bovenuit en tussen komen!). Na 10 min, in de naad tussen het triplex strookje en de indek, 5 sec. lijm (ZAP groen) laten lopen en meteen vlak maar nat inschuren!! Zo voorkom je die vervelende harde lijmnaad en heb je een perfekte aansluiting op de indek.
Ik doe dat altijd zo, als ik seconden lijm gebruik, nat inschuren, ook bij indekplaten aan elkaar lijmen, dan voorkom je dus die vervelende harde lijmnaad!! (Bij indekplaten; sellotape over de naad, openvouwen, Zap groen ertussen, dichtklappen, meteen nat inschuren, snel omkeren, sellotape eraf, en weer de nog natte lijm inschuren. Nadeel is; schuurpaar snel vol, dus doe ik dat eerst met stukjes grof schuurpapier los uit de hand op 45 graden op de naadrichting en meteen erna met een lange schuurklos in de lengte richting van de naad).

groetjes,
Jan
 
Laatst bewerkt:
Weer verder met de bouw; de Gunner-ruimte.

groetjes,
Jan

Ook de Gunner-ruimte met kap is weer afneembaar;



Nog een hiervan, van boven gezien;
 
Weer verder met het Gunner-Compartiment.

Groetjes,
Jan


Gunner Compartiment;



Ook het Gunner-Compartiment is dus uitneembaar. Detaillering hiervan moet nog!;
Als deze eruit is kan ik makkelijk de 2 romphelften aan elkaar bouten,
en kan ik ook vanuit hier de achterste bommenruimte vullen,
net als bij de cockpit de voorste bommenruimte, hoef ik niet onder het model te kruipen!
 
Complimenten Jan, ziet er super uit!
Hoe zet je de cockpit en gunner deel vast? Ik zie witte hoekje met schroefjes zitten, bij de horizontale schroefjes gunner, is tussen post 88 en 90 ineens een verbreding van de ligger en een uitsparing ontstaan, waar is die voor?
 
Jan

ik zag van de week dat Jerry Bates een 1/6 B-26 in zijn assortiment heeft.
was dit geen goed uitgangspunt geweest?
Of is die niet "schaal" genoeg?
 
Complimenten Jan, ziet er super uit!
Hoe zet je de cockpit en gunner deel vast? Ik zie witte hoekje met schroefjes zitten, bij de horizontale schroefjes gunner, is tussen post 88 en 90 ineens een verbreding van de ligger en een uitsparing ontstaan, waar is die voor?

Dat zijn Nylon Angle downs van Carl Goldberg (nr. 464), al een hele tijd niet meer te verkrijgen, heb er gelukkig genoeg op voorraad.

groetjes,
Jan
 
Jan

ik zag van de week dat Jerry Bates een 1/6 B-26 in zijn assortiment heeft.
was dit geen goed uitgangspunt geweest?
Of is die niet "schaal" genoeg?

Hoi Femmo,

een B-26 is niet hetzelfde als een A-26B.
De B-26 Marauder is van Martin en een middenafstandsbommenwerper.
De A-26B Invader is van Douglas en is in principe een aanvalsbommenwerper.

Een amerikaanse bouwtekening is voor mij uit den boze.
Die amerikanen construeren en bouwen veel anders en over het algemeen dus veel te zwaar, moeten dus daardoor een dikkere motor erop schroeven dan nodig zou moeten zijn, dus nog zwaarder daardoor!
Bovendien gaan ze dikwijls veel moeilijke schaaloplossingen uit de weg en denken dat dan op te kunnen lossen met dikke balsaklossen, enz, niet dus.

groetjes,
Jan
 
oe ik dacht dat het alleen een versieverschil was... zelfs een andere fabrikant. Heb ik waarschijnlijk je 1e post toch niet goed genoeg gelezen..:oops:

bedankt voor je uitleg omtrent Amerikaanse ontwerpers.

Ik vind het lastig dat wanneer je de stap van zelf tekenen (nog) niet wil doen dat je dan nooit weet hoe goed een tekening van een gerenomeerde bouwer precies is. Taylor schijnt schaal te zijn, voor de rest weet ik het niet zeker.
 
Back
Top