Draaibank aanschaffen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 2 mrt 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    voorbeeld van draaiwerk:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Belgarath

    Belgarath

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    173
    Een sleutel in de drieklauw laten zitten leren de meeste draaiers pas echt af als het ding een keer voor de ogen langs weggevlogen is.

    Danny
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Baggeraar: erg interessante video ... bedankt hiervoor.

    @ Belgarath .... tja , laten we hopen dat ik niet bij de "meeste" hoor .

    Draaibank heeft helaas nog niet aangestaan afgelopen weken , veel te druk met mn nieuwe hobbyruimte aan het inrichten , nu dat het lente is en de sneeuw weg is , ook druk met de weides op de boerderij inorde zetten, traktoren onderhoudsbeurten geven etc.

    Hopelijk volgende week als als ik terug kom van mn werk tijd om eindelijk eens wat te oefenen.

    Cor
     
  4. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    dat met die tractoren en onderhoud heb ik hier ook last van..pppfffff:p

    heb je al iets op het oog om te maken Cor?

    Gr. Rik
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Rik: voor het oefenen gewoon wat afdraaien en wat prutsen.

    Wat ik in de nabije toekomst wil maken is een nieuwe portaalfrees, met grotere afmetingen (werkbereik 2000x 1000mm ) met roterende moeren. Voor de roterende moeren heb ik in principe de draaibank gekocht.

    • Bekijk onderwerp - Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

    't zal nog wel een tijdje duren voordat die klaar zal zijn... :-(

    Cor
     
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein

    een van de schakelaars die er bij mij als eerste aan gaan xD!....

    heb graag zicht op mijn werkstuk...

    dus er zomaar vanuit gaan dat het geen kwaad kan??

    bij mij had je dus kunnen bukken en een sleutel in de wand zien zitten ;).
     
  7. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Je kan ook een schakelaar maken die pas aan staat als de sleutel van de drieklauw erin zit, en dan ergens op een plek die niet in de weg zit. Dan ben je veilig en heb je zicht. Of je kan uiterst disciplinair zijn...
     
  8. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Mijn is altijd aangeleerd:

    Als je de draaibank aan wil zetten, even aan de kop draaien. Dan weet je of de tandwielen goed pakken, hij niet op de rem staat en als de sleutel er in zit valt deze er direct vanaf.

    Zit er nu in gebakken dus gaat automatisch.

    Oh, en ik weet niet of jou drieklauw met schroefdraad vast zit? In dat geval zou ik niet als je op hoge toeren zit de rem intrappen of hem in zijn achteruit zetten... Bukken! ;)
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Meestal bij dit soort bankjes zitten die vast met 3 bouten.
    Zit ook geen rem op.
    En ik geloof dat corvl ook geen frequentie regelaar er op heeft die een korte stoptijd heeft gekregen bij programmeren.
    Denk ook niet dat zijn werkstukken zwaar zullen zijn.
    En als een klauwplaat van 60 cm met een dik werkstuk loskomt, is bukken alleen niet genoeg. :p
     
  10. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Helaas ervaring mee met een schaublin welke wél een schroefkop en rem heeft, dan ben je blij met veiligheidsschoenen :)
     
  11. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Bij een Schaublin met schroefkop altijd de spilneus en klauwplaat vetvrij maken, opschroeven en even de knelring aandraaien. Het grootste probleem wat ik altijd had was dat de klauwplaat dan altijd zo verdomde vastzat, dat die bijna niet los te krijgen was.

    Wat de klauwplaat sleutel betreft, ik heb geleerd hem gewoon vast te houden, dan laat je hem ook niet in de klauwplaat staan.

    Al 15 jaar draai ik op werk zonder ook maar 1 keer een rondvliegende sleutel te hebben gehad, kwestie van discipline.

    Een handige tip die veel makkelijker is als switches, kappen en allerlei high-tech oplossingen is gewoon je sleutel rood verven, zie je hem beter zitten als je hem dan toch vergeet.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heldergeel lijkt me nog opvalbaarder. Denk ambulance-geel.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lijkt me meer iets van een schoolgast die "dat zal ik wel eens proberen" denkt.

    Waarvoor zou je een rem willen gebruiken, ik heb zo'n ding in 30 jaar nog niet gemist.
    Misschien bij draadsnijden maar dan heb je geen hoge snelheid, lijkt me dat de kop dan ook niet losvliegt.
    Bovendien remmen kun je op meerdere manieren.
    Als ik in mijn hobbyhijskraan de hijstrommel rem kun je dat met wrijving doen, maar ook zo dat die meteen hapt.
    Dan ga je gewoon ondersteboven.
    Wil je dat?
    Denk het niet, waarom zou je zoiets dan bij een draaibank dan wel doen?
     
  14. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Geen 'schoolgast' maar het resultaat van een docent welke haast had, of als je door de haast hem vergeet goed vast te zetten. Als je niet hobbymatig dingen snel wil maken/controleren dan is een rem gewoon handig. Zo wordt de achteruit van een hembrug ook flink misbruikt om deze snel stil te zetten(al zit hier de drieklauw vast met 3 pennen). Wachten tot hij uitgedraaid is(wat bij een goed gesmeerde draaibank even duurt) of door middel van je hand op de drieklauw leggen is niet altijd sufficiënt.
     
  15. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen
    Nu weet ik even niet of ik hier iets mis, maar volgens mij zijn er hier nogal problemen met de sleutel voor de drieklauw?? Daarvoor zijn er naar mijn weten van die sleutels te krijgen die zichzelf automatisch uit de klauw duwen, met een kleine geveerde bus die om het uiteinde van de sleutel geschoven is.

    Die kun je er dan alleen met de hand indrukken, zodra je hem loslaat springt hij je vanzelf wel om de oren. (Doe je ook maar 1 keer als je geen veiligheidschoenen aanhebt...)

    Maar verder is het denk ik gewoon weer een kwestie van aanleren. Foutjes zijn zo gemaakt, zal ook altijd blijven gebeuren... Maar moet zeggen dat het mij nog nooit echt misgegaan is, ook als het eens een keer snel tussendoor gebeuren moet. M'n vader is het wel eens gelukt, die heeft het nu ook wel afgeleerd :rolleyes:

    Dus misschien leert Cor meer van tips die gaan over het draaien zelf en instellen van een machine, dan van allerlei tips om de sleutel uit de drieklauw te laten. Dan blijf ik dit draadje ook met interesse volgen...

    Groetjes,
    Björn
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik denk dat ik me gewoon aan moet leren de sleutel er consequent uit moet halen, de ideeën met switch , kappen, veren zullen ongetwijfeld werken , maar wat als ik eens met een vreemde draaibank bezig ben.... beter gewoon de juiste procedures meteen aanleren.

    Er zit geen rem op mijn machine en de klauwplaat wordt met 3 bouten vastgedraaid. Goed idee dus om dit regelmatig te controleren.

    Afgelopen week voor het eerst de draaibank eens aangezet, en ik moest direct iets nuttigs maken , dus daar gaat het oefenen. :-/ Op Ebay een balkenmaaier gekocht en de wielen moesten wat verbreed werden , Hiervoor moest ik 2 buizen aan de binnenkant wat afdraaien ... redelijk gelukt , maar er valt nog een hoop te leren ivm nauwkeurigheid, snelheden , de hoek die de beitel moet maken etc.

    Bjorn , ik heb een apart draadje geopend ivm tips om te werken met een draaibank:
    tips-en-tutorials-metaal-draaibank
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen
    Hoi Cor,
    dan ga ik ook dat draadje eens even als abo instellen...
    Daar kan ik denk ik ook nog een hoop dingen van leren, vooral draadsnijden is nog iets wat we hier thuis beiden nog niet onder de knie hebben :(

    Groetjes,
    Björn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Zeer oude draadje maar wil hier toch ff op inpikken. Ik heb mij ook een klein bankje aangeschaft wat morgen geleverd wordt. Nu zie ik dat jij een houten onderstel gemaakt hebt, is dat stabiel genoeg ? Heb je de bank vastgezet op het tablet, van welk materiaal is het tablet gemaakt ?
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @xxl66: gewoon een onderstel gemaakt van dikke balken , daarop een flinke plaat van ik denk 28 mm .

    Maar ik heb het geheel wel aan de muur verankerd , om er zeker van te zijn dat het niet weg kan "daveren".

    Cor
     
  20. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    onderstel

    Hallo,
    Als het advies van Cor niet werkt: schaf een HBM werktafel aan. Verschillende typen met tot 1000Kg draagkracht.

     

Deel Deze Pagina