Dragend stabilo / sterk gewelfd vleugelprofiel

Je staat in iedergeval wel voor een uitdaging om hem tot een goed vliegend model te krijgen.

Tja en nu is het zo dat ik niets tegen uitdagingen heb maar ik besteed mijn spaarzaam beschikbare tijd voor de hobby liever aan vliegen plaats van klooien met een model waarvan ik niet weet wat ermee aan de hand is. Ik denk dat ik hem dus maar aan de kant doe en met de opbrengst van de verkoop van wat modellen een ARF koop (voor het eerst in mijn leven). Ik had nl. al mijn pijlen gericht op dit model om als mijn elektrozwever voor dit seizoen te dienen en dat wordt zo niets.

Dat is dan balen voor je.
Hopelijk vind je snel iets wat wel voldoed aan je verwachtingen.

Ik hoop een model van Staufenbiel te kunnen aanschaffen, ik neig hierbij naar de Proxima II omdat die nog mooi onder de 3 meter is en uitgerust met kleppen. Daarnaast is dit model ietsje zwaarder dan de andere van die afmeting en daardoor hopenlijk ook met een windkracht 4 nog te vliegen.

Jako,

Ik weet nog wel een leuke ALPHA 270 zwever te koop (nieuw) in een zweefuitvoering hier bij LYNX modelbouw voor weinig. Een borstelloze motor is er makkelijk ingezet.

Groeten, JH

Jan-Hein,

Is dat dezelfde als jouw Alpha 27 E? Ik ben nl. wel benieuwd wat er moet worden gedaan om die welfkleppen te kunnen gebruiken. Verder staat er geen info bij.

Gr. Jako

Jako,

Ik weet niet wat voor zwever je zoekt, maar deze heeft geen welf-, maar remkleppen en ailerons. Hij is vooral niet geschikt om snel te vliegen, maar heerlijk in de avonduren de laatste thermiekbelletjes van de dag te verschalken.
Het is dezelfde als mijn ALPHA-E, maar dan met een zweefneus. De zaag kan er makkelijk in. Mocht het nodig zijn kan ik altijd nog onderdelen fabriceren voor de E-uitvoering maar dat zal wel niet nodig zijn. En voor nog geen 150 euro kant en klaar kun je geen armoe lijden.

Groeten, JH

Bedankt voor de toelichting Jan-Hein,

Ik zoek niet specifiek een snelle zwever maar het zou fijn zijn als hij ook bij iets hardere wind gevlogen kan worden. Wellicht is van de Alpha de romp wel iets degelijker, is een glasvezelromp neem ik aan? Nog maar eventjes piekeren....

Probleem opgelost. De Tenerife krijg een nieuwe start bij mij, mijn Daedalus die bewezen goed vliegt mag onder Jako's hoede verder.
We zullen zien.....

Hopelijk ga je hier je pogingen vermelden.
Ik ben namelijk erg nieuwsgierig wat er nu aan de hand is.

Fixed :-)
Het was een combinatie van problemen en ze zijn nog niet allemaal opgelost maar de Tenerife vliegt nu fantastisch.

Ten eerste het naar rechts trekken. Dit bleek bij zorgvuldig onderzoek te worden veroorzaakt door de linker vleugel. Het is een erg hol profiel en de achterlijst van de linkervleugel bleek veel verder naar beneden te staan dan aan de rechterkant. Flink nastrijken aan de bovenzijde en de achterlijst omhoog trekken heeft dat voor een deel opgelost.

Probleem 2: flutter, zoals Jako al ontdekt had. De folie is erg "zacht". Niet zoals Oracover. Eerst dacht ik dat het gewoon slap gespannen was maar ook na het nastrijken blijft het te losjes. Daardoor komt de achterlijst ook weer langzaam naar beneden en zijn de vleugels bepaald niet stijf. Ook zat de bespanning ter hoogte van het servodeksel niet op de ribben vast waardoor daar een hele zwakke plek ontstond.
De enige oplossing is opnieuw bespannen met Oracover en dat ga ik dus maar doen.

Dan: probleem 3, het zwaartepunt. Dat heb ik nu weer op de voorste stand, zoals aangegeven door de eerste eigenaar. Het stabilo heb ik iets meer instelhoek gegeven en nu vliegt ze heel strak. Erg langzaam en thermieken gaat prima. Met het zwaartepunt verder naar achter valt ze te snel over een vleugel weg.

Verder zijn er nog wat kleine dingen die ik aan ga pakken. De servo's in de vleugel zijn naar mijn idee net iets te licht. Towerpro 9 gram op de buiten- en 5 gram op de binnen ailerons. Voor een zwever van 3.10m is dat iets te riskant denk ik. Dat worden dus Hitec HS55 op buiten, en de 9-grammers op de binnenste.

Ik ga plezier beleven aan dit toestel.....het vliegbeeld is echt prachtig en met de dubbele ailerons in kraaistand kun je er heel mooi mee binnen komen. Super.

Ja zeg... ik had een boeiend bouwdraadje verwacht dat minstens een paar weken duurde... pfff...

Heeft Jako al spijt?

Vast niet. Die heeft gister mijn/zijn Daedalus ingevlogen en die doet het ook heerlijk. Is net wat handzamer, degelijker en breder inzetbaar dus daar zal hij niet snel spijt van krijgen.
Het opnieuw bespannen van de vleugels zal hem ook niet echt aanstaan....dus win/win zoals ze zeggen :-)

Ik had dus toch gelijk dat hij te achterlijk was.
Dus nog een laagje folie en je heb weer een superkist.

Absoluut. In combinatie met te weinig instelhoekverschil en zwabberende kromme vleugels :-)

Hij is wel mooi hoor, heeft een heel sierlijk silhouet. En hij draait erg kort en vlak doordat hij zo langzaam gaat, da's heerlijk draaien in een belletje.

Nou mooi toch! Opnieuw bespannen van de vleugels zie/zag ik op korte termijn niet zitten inderdaad. Die Daedalus vliegt uitstekend en is inderdaad net iets handzamer voor mijn doeleinden. Kom net terug van het veld hier achter, op het fietsje met het model in de 'snowboard-bag':

63264a2d717ed2116.jpg

63264a2d7181f23c7.jpg

63264a2d71833eca9.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Bewijs....

Het bewijs dat het prettig vliegt nu.
Jako...de Daedalus én de Tenerife hebben onderdak maar als ze weer van plek moeten ruilen dan hoor ik het wel :-)

Even gemeten en gewogen trouwens: span is 3100 mm, vliegklaar gewicht 2003 gram.

Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig, prachtig...
En zoals-ie binnenkomt met die ailerons in crowstand... :bday::bday::bday:
Volgens mij zit de binnenste groene streep op de linkervleugel een beetje los. Maar je wilde 'm toch opnieuw coveren hè? Of had je dat al gedaan? :p

Dat zou maar zo kunnen, ik heb hem nog niet opnieuw bespannen.
Maar nu ik nog eens goed kijk zie ik ineens in het allerlaatste shot voor de landing dat de binnenste aileron omhoog gaat. En dat zou niet moeten kunnen want in kraaistand is de mixer tussen binnen- en buiten ailerons uit. Dat kan alleen maar betekenen dat de 5-grams servo gewoon weggedrukt wordt...ik ga er nú die Hitecs in zetten :-)

Kan het niet gewoon betekenen dat je een kleine aileron-uitslag gaf op het moment dat je de crow inschakelde?

Back