Fixed

Het was een combinatie van problemen en ze zijn nog niet allemaal opgelost maar de Tenerife vliegt nu fantastisch.
Ten eerste het naar rechts trekken. Dit bleek bij zorgvuldig onderzoek te worden veroorzaakt door de linker vleugel. Het is een erg hol profiel en de achterlijst van de linkervleugel bleek veel verder naar beneden te staan dan aan de rechterkant. Flink nastrijken aan de bovenzijde en de achterlijst omhoog trekken heeft dat voor een deel opgelost.
Probleem 2: flutter, zoals Jako al ontdekt had. De folie is erg "zacht". Niet zoals Oracover. Eerst dacht ik dat het gewoon slap gespannen was maar ook na het nastrijken blijft het te losjes. Daardoor komt de achterlijst ook weer langzaam naar beneden en zijn de vleugels bepaald niet stijf. Ook zat de bespanning ter hoogte van het servodeksel niet op de ribben vast waardoor daar een hele zwakke plek ontstond.
De enige oplossing is opnieuw bespannen met Oracover en dat ga ik dus maar doen.
Dan: probleem 3, het zwaartepunt. Dat heb ik nu weer op de voorste stand, zoals aangegeven door de eerste eigenaar. Het stabilo heb ik iets meer instelhoek gegeven en nu vliegt ze heel strak. Erg langzaam en thermieken gaat prima. Met het zwaartepunt verder naar achter valt ze te snel over een vleugel weg.
Verder zijn er nog wat kleine dingen die ik aan ga pakken. De servo's in de vleugel zijn naar mijn idee net iets te licht. Towerpro 9 gram op de buiten- en 5 gram op de binnen ailerons. Voor een zwever van 3.10m is dat iets te riskant denk ik. Dat worden dus Hitec HS55 op buiten, en de 9-grammers op de binnenste.
Ik ga plezier beleven aan dit toestel.....het vliegbeeld is echt prachtig en met de dubbele ailerons in kraaistand kun je er heel mooi mee binnen komen. Super.