Dragend stabilo / sterk gewelfd vleugelprofiel

Nee, het is ietsje later nog een keer te zien in de laatste seconden voor de landing. En ze liggen er nu al uit :-)

Mooi filmpje Arjan, die kraaienstand is inderdaad geweldig! Vooralsnog huist ze wat mij betreft prima in Deventer en bovendien passen de vleugels niet in mijn vliegtas :)

Leuk zo'n filmpje, ik ga zo'n cameraatje ook steeds meer overwegen.
En je kan er nog veel van leren ook, anders had je nooit geweten dat je servo's te licht waren.
Ik heb ook wel eens een verhaal gelezen die met de camera zag dat zijn spoilers tijdens het vliegen iets omhoog kwamen.
Merk je niets van die cam als hij op je tip zit?

Hoi,
Deze is 310 cm en dan merk je er weinig van. Iets aileron en richting de andere kant op trimmen en je vliegt gewoon lekker. Het gewicht valt wel mee, het is vooral de weerstand die groter is aan de kant waar de cam zit. Bij kleinere toestellen (zeker als ze geen ailerons hebben) is het wat lastiger.

Hoi Arjan ik zat met de zelfde vraag, moet je het gewicht van de FCO2 op de andere vleugel niet compenseren? Jouw FCO2 heeft toch een externe Lipo?
Gebruik je dan klitteband op de vleugeltip, elastiek of plakband?

compenseren kan (heb ik ook wel eens gedaan; van deprom met lood erin een dingetje gemaakt met dezelfde vorm en gewicht). Maar trimmen is makkelijker. De invloed is niet echt dramatisch hoor.

Ik heb een 1 cellige 1000 mAh lipo aan de buitenzijde onder mijn FCO2 geplakt, dat is een plakje van een paar mm dik. Ik zet de cam vast met strookjes ducktape. Wel oppassen met lostrekken :-)

Leuk zo'n filmpje, ik ga zo'n cameraatje ook steeds meer overwegen.
En je kan er nog veel van leren ook, anders had je nooit geweten dat je servo's te licht waren.
Ik heb ook wel eens een verhaal gelezen die met de camera zag dat zijn spoilers tijdens het vliegen iets omhoog kwamen.
Merk je niets van die cam als hij op je tip zit?

tuurlijk merk je dat :) maar dat is zo miniem dat je die 32gr bijna niet voelt... je kan of lood op de andere tip plakken, of inderdaad trimmen.

ja je leert er veel uit...

zo heb ik eens in een thermiekvlucht mijn staart gefilmd om te zien of ik mijn bochten mooi vlak trok... en mee vallen de buizerds me aan dus die stonden er ook alle 3 leuk op :p

veel geniet van zo een cam...

. Ik zet de cam vast met strookjes ducktape. Wel oppassen met lostrekken :-)

doe ik ook want die steun die ze er bij leveren heeft geen bal effect :)
het plakt niet eens.
gewoon ducktape... de noodoplossing van iedere modelbouwer...

Het vervelende is dat het schermpje van de FCO2 niet meer af te lezen is als de FCO2 ergens OP gemonteerd wordt.
Het makkelijkste is de FCO2 ergens onder te hangen.
Klitteband heeft tot nu toe ook altijd goed gewerkt.

Zo ziet de Tenerife er vanaf de grond uit

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, het opnieuw bespannen van de vleugels gaat iets eerder gebeuren dan gepland dus Bart, je krijgt je zin :-)

Wat is er aan de hand namelijk; de achterlijst van de linker vleugel heeft zich nogal afgescheiden van de rest van de Tenerife....Ik wilde vanmiddag een eindje steken naar de andere kant van het veld en hoewel dat echt niet hard ging begonnen beide vleugels indrukwekkend te flutteren. Zoals in dit filmpje:

Na de landing bleek de achterlijst dus los te zitten, tussen de romp en de binnenste ailerons. Het eerste stuk vanaf de romp zat nog vast en ook bij de ailerons was er niks aan de hand. Bij 3 tussenliggende ribben was het verband er helemaal uit. Direct een kleine kijkoperatie gedaan en de betreffende ribben bleken in de lengte te zijn gebarsten. Ook de punten waar ze aan de achterlijst vastzitten waren gebroken.
Geen drama natuurlijk. Ik ga de gebroken ribben aan de zijkanten opdekken met balsa en tussen de rib en de achterlijst driehoekjes zetten. Dat moet een aanzienlijke versterking opleveren. Uiteraard doe ik dat aan allebei de kanten.

Als ik de vleugels kaal heb zal ik verder verslag doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, daar kom je goed vanaf...
Zou je de betreffende ribben niet liever opdekken met heel dun triplex? Dit ivm het barsten in de lengte. Gaat tenslotte maar om 3 ribben per kant, dat weegt niet dramatisch en je hoeft je een stuk minder zorgen te maken...?

Ik moet nog steeds mijn Yoda her-maidenen nadat-ie wegens flutter de plomp in ging...

Daar zeg je wat. Goed idee :yes:
Ik denk dat het extreem holle profiel er de reden van is trouwens. Bij een vlakke of bolle onderzijde zal de bespanning de ribben in elkaar willen drukken; bij dit holle profiel wil de bespanning aan de onderzijde ze juist uit elkaar trekken. En da's gelukt :-)
Ik heb zeker geluk gehad. Na de flutter-sesie ben ik trouwens niet direct geland, ik heb nog een minuut of twintig lekker rondjes gedraaid. Pas na de landing viel me op dat het er wat vreemd uit zag allemaal.

Schade in beeld

Je ziet wel eens foto's van aangeschoten gevechtsvliegtuigen die op wonderbaarlijke wijze veilig geland zijn. Het bijbehorende gevoel bekroop mij toen ik de bespanning van de bakboord vleugel verwijderd had.

090621Tenerife.jpg

Het wachten is even op de tekening, dan kan ik aan het re-construeren.

Het lijkt wel of de muizen er aan hebben gegeten ;)
Ik vind de ribcabs ook vreemd zitten.
Die hebben zo helemaal geen zin met de houtdraad zo.

Ik vind de ribcabs ook vreemd zitten.
Die hebben zo helemaal geen zin met de houtdraad zo.
Dat ben ik niet met je eens.
De ribcaps worden op buiging belast in de breedte, dus door de nerf in de breedte te gebruiken zijn ze sterker, plus: het is gemakkelijker om ze te lijmen omdat ze in profielrichting makkelijker buigen.
Voor muizen maakt het niet veel uit hoe de nerf loopt...

Ja, er klopt het één en ander niet.
Het grappige is dat Jako dit vliegtuig met schade heeft gekocht; de andere vleugel was gebroken. Nu ik die ook kaal heb kan ik zien dat die breuk op exact dezelfde plek heeft gezeten.

Jako heeft de capstrips met de nerf in de lengte vervangen, dat lijkt mij ook logischer.
Verder kun je op de foto zien dat de shearwebbing tussen de hoofdliggers zit. Die is echter heel erg dun en stopt net bij de ailerons. De stijfheid van de vleugel is daardoor zeker niet optimaal. Ik wilde dat gaan verdubbelen en door laten lopen tot de tips.

En wat zag ik bij de door Jako gerepareerde vleugel....die heeft precies hetzelfde al gedaan voor die vleugel! Twee zielen. één gedachte :D

Laat ik het er dan maar op houden dat je een ander gevoel van krachten heb als ik.

Arjan & Bertus: Welke krachten worden er volgens jullie dan op de ribcaps uitgeoefend?
Ze versterken de rib, maar die wil Arjan ook al versterken met dun triplex. Belangrijkste bestaansreden voor ribcaps is, om het holtrekken van de bespanning tussen de ribben te beperken. Dit holtrekken belast de ribcaps op buiging parallel aan de rib. Door de nerf dwars te leggen, zijn ze dus effectiever. Volgens mij dan... :confused:

En als je de vleugel nou eens helemaal indekt ....?!
Inderdaad, het gewicht neemt toe, maar ik verwacht niet dat dat de prestaties merkbaar zal verminderen.

De torsie-stijfheid zal zeker 100% toenemen (2x zo groot).

Dat lijkt me een goede ruil. Toch?!

Dirk.

Back