Drie standen schakelaar vervangen door een potmeter

Er was het één en ander toch niet helemaal goed omschreven. Bedankt voor de opmerking Max. Volgens mij moet het nu wel kloppen.
 
Heren,

Ik dank u voor de geleverde input.
Ik heb het programma crocodile op mijn laptop staan, daar zal ik deze schakeling eerst eens op tekenen en begrijpen hoe die werkt.
Ook een oude hond kan nieuwe trucjes leren.
Dus deze oude hond gaat maar eens aan de gang.
Ik zal het resultaat t.z.t. nog eens posten als terug koppeling en voor iedereen die hier iets van kan leren.

Groeten Derk.
 
Hoi Ernst,
Nog even een vraagje:
Ik zie dat in jou schema je schakelt met de min zijde.
Wat of hoeveel maakt het uit om met de min of plus zijde te schakelen.
Ook ik heb ooit eens geleerd dat de stroomt loopt van de min naar de plus maar......
Dus zou je dit aan mij uit willen leggen.

Derk
 
Maakt voor dit soort gelijkstroom toepassingen niet uit...
Alleen als er sprake is van een geaard systeem wil je liever niet in de nuldraad schakelen, maar zelfs dat is om veiligheidsredenen, niet vanwege de werking....
 
Ik heet weliswaar geen Ernst, maar een antwoord is een antwoord:

- in het schema zijn beide door een servo bediende schakelaars in de ruststand verbonden met de plus. Dit zou net zo goed de min kunnen zijn, alleen moet dan uiteraard het bijbehorende verhaaltje worden aangepast. In plaats van een servo-met-schakelaars zou je ook een motorompoler of een snelheidsregelaar kunnen gebruiken om de motordraden van spanning te voorzien.

- het gaat eigenlijk om de eindschakelaars en de dioden, die daar overheen zitten. Deze moeten door de geschutstoren in de eindposities worden ingedrukt. Zolang beide eindschakelaars gesloten zijn loopt er stroom, zodra een schakelaar door de geschutstoren wordt geopend wordt de stroom onderbroken en kan deze alleen nog via de diode lopen, die over deze schakelaar zit. Daarvoor moet dan wel eerst plus en min worden verwisseld, zodat de motor de andere kant op gaat draaien (vooropgesteld dat de diode goed gemonteerd is).

In een grijs verleden is er ooit de afspraak gemaakt, dat gelijkstroom loopt van plus naar min. Van het bestaan van elektronen wist men toen nog niets. Toen men er achter kwam, dat de elektronenstroom van min naar plus liep heeft men de oorspronkelijke afspraak echter gehandhaafd.

Heel erg kleine mini-mini schakelaars kun je overigens vinden in het programma van Conrad.
 
Dank je Jan voor het antwoord.
Het is gewoon dat ik geen aap wil zijn die een kunstje heeft geleerd maar gewoon wil begrijpen het hoe en waarom.
Nogmaals dank.
Derk
 
upload_2017-1-16_15-40-31.png


Hier is hoe ik de schakeling heb gemaakt in crocodile.
Voor de mensen die opletten zie dat de spanningsbron heb verlaagt naar 3 Volt, dat is omdat er geen 3 A diodes in het programma zijn.
Dus de diodes branden door tijdens de test.
Het weerstandje zit er in om te kijken of ik op die manier het toerental van de motor omlaag kon brengen.
Dus alles werkt ga ik nu kijken bij conrad naar de juiste schakelaars en diodes.
Later meer Groet Derk
 
0,7volt spanningsverlies over diode in doorlaat.
(3-0,7)volt en 3kΩ geeft een stroom van hoogstens 0,7mA, daar doe je niet veel mee.
 
Sorry mensen daar ben ik weer.
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Als ik kijk op conrad en de selectie maak 12 volt DC en een schakelstroom van max 3 A dan kom ik uit op deze.
Zippy DW-N3S-04A0A-Z Microschakelaar 12 V/DC 3 A 1x aan/(aan) schakelend 1 stuks

Dit is goed of te veel/weinig van het goede?
 
Allereerst: de genoemde dioden kunnen allemaal meer dan 25 Volt aan, dus daarvoor hoef je de spanning niet te verlagen. Voor welke stroomsterkte de dioden geschikt moeten zijn is afhankelijk van het motortje, waarbij 3 Ampere best wel erg veel is voor een toepassing als deze.

Je moet je beslist eerst richten op het motortje, dat je gaat gebruiken. Pas als dat bekend is kun je eens gaan kijken naar schakelaars en dioden.
Wat nogal eens wordt gebruikt voor een toepassing als deze is een verbouwde servo of een mini vertragingsmotortje. Om een servo te verbouwen sloop je er eerst de elektronica uit. Je houdt dan het motortje met de tandwielen over. Op het eindtandwiel zit nog een blokkeringsnok, die je moet verwijderen omdat de servo anders niet veel verder dan 180⁰ kan draaien. Bij een standaard servo moet je rekenen op een stroomopname van zo'n 200 á 300 mA. Meer is dat niet en vermoedelijk is het zelfs veel minder omdat een geschutstoren ronddraaien een lichte belasting zal zijn. Een mini vertragingsmotortje is veel duurder dan een standaard servo, maar neemt nog veel minder stroom op. Als je dioden en schakelaars 1 Ampere aankunnen zijn ze meer dan zwaar genoeg. De dioden zijn overigens altijd uiterst kortstondig in geleiding, dus die mogen best wel wat lichter zijn. Vermoedelijk zal een 1N4148 (150 mA) het ook wel doen.
 
Jan heeft je vragen al goed beantwoord dus daar sluit ik me bij aan. Alleen dat een 1N4148 ook zal voldoen betwijfel ik sterk. Het klopt dat die een redelijke piekstroom kunnen verwerken. Tot wel 2A gedurende maximaal 0,000001 seconde of 0,5A gedurende maximaal 0,001 seconden. Om een motortje zoals dit aan te kunnen sturen zijn ze volgens mij toch een beetje te "zwak". De 1N4000 serie is hier veel beter geschikt voor en ze kosten ongeveer even veel als de 1N4148, ergens tussen de €0,20 en €0,30 per stuk.
 
Ik heb een Arduino oplossing voor je. Met een drie standen schakelaar kun je een servo linksom of rechtsom laten draaien en in elke stand laten stoppen. Instelbare eindstops (via de software) en instelbare draaisnelheid (ook via de software). Ik werk nog aan een manier om de servo naar z'n middenstand te laten draaien, waarschijnlijk met een andere twee standen schakelaar. Ik probeer morgen een filmpje op youtube te zetten.

Max.
 
Zoals beloofd:
De meest rechtse schakelaar (2 standen) brengt de servo naar de ruststand, die via de software in te stellen is. Als je deze omzet is de 3-standen schakelaar buiten werking.
Mijn servo heeft een mechanische beperking van 90 graden naar beide kanten, en de eindstops zijn daar ook op ingesteld. Als je een grotere draaihoek wilt zal je een overbrenging ertussen moeten zetten, met tandwielen of snaarschijven.
Vanwege de beperking van de (meeste) Arduino bordjes kun je maar één servo hiermee bedienen, of meerdere parallel, maar dan moeten ze allemaal op dezelfde manier afgesteld zijn v.w.b. de ruststand en de eindstops. Wat je in het filmpje ziet is een Arduino Uno compleet met experimenteerbord, maar als je eenmaal uitgeëxperimenteerd bent kun je het programma overzetten op bijvoorbeeld een Arduino ProMini.

Max.
 
Max,
Bedankt voor de reactie.
Voorlopig ga ik voor de oplossing zoals die eerder is beschreven.
Maar ik waardeer je input zeker.
Ik ga zeker in de toekomst iets doen met de Arduino techniek.
Maar zoals ik al zei ga ik nu eerst verder met het schakelschema die door Ernst is aangeleverd.

Jan,
Ik ga inderdaad gebruik maken van servo`s zoals jij het beschreef in 1 van je reactie`s.
Het eind resultaat zal ik t.z.t. hier nog een keer plaatsen.

Ik wil graag iedereen bedanken voor de reactie`s en input.
Voordat er gezegd wordt daar is het forum toch voor, dat denk ik ook maar het is toch niet vanzelfsprekend daarom iedereen bedankt.

M.v.g. Derk
 
Back
Top