Duralite 4000mah accu nuttig of onzin?

Tuinkabouter zei:
Ik heb Richard bezig gezien, ik denk dat het met zn vliegstijl te maken heeft.

onzin, 100.00-en doen het met "normale" servo's
richard gebruikt hem omdat het toevallig een beer van een servo is in specs, prijs voor die specs.
dat ie op 7.2 volt draait is bijzaak.

Hallo high flyer,

Als er uit een accupakket slechts twee draadjes komen kan er geen gescheiden stroombron zijn want dan heb je er minstens drie nodig. Daar voor hoef je de boel niet te ontmantelen.
Wel heb ik de Duralite spullen in mijn handen gehad en toegepast gezien, en ervaringen uitgewisseld met de mensen die ze wel gebruiken omdat ook ik wel oren heb naar extra veiligheid voor mijn modellen.

Maar ik ben Rich dankbaar en ik denk velen op dit forum dat hij de spullen uit elkaar heeft willen trekken en foto’s heeft gemaakt.

Het gepraat over de hoge stromen kan iedereen met een dikke lader/ontlader zelf testen en beoordelen (ik laat me er niet over uit)
Sluit je accu aan op de lader middels de gebruikelijke Futaba stekertjes en laad of ontlaad de boel maar eens met 10 of 15 amp. (blijf er wel ff bij)
En beslis dan voor je zelf of het kan dat er continue stromen lopen van 8amp of meer.

Groet.
M

HET ANTWOORD

Ik heb Jack Price gevraagd wat er gebeurd als 1 cell faalt...

Dit is zijn antwoord:

Hi Richard.
The pack is wired as a 2s2p pack so if you loose 1 cell the voltage does not change but the capacity is diminished by 1/2. We have thousands of packs out there and there are a few instances when the model was landed and it was then discovered through voltage tests that the capacity was way off and that the pack had actually lost a cell. Note in this circumstance the plane or heli would have been lost if they were using nicd or nickel metal hydride cells.

Klaar & Simpel... het is dus al voorgevallen dat 1 cell kaduuk ging, geen probleem, kon gewoon doorvliegen en bij de check onder belasting die van je verwacht word dat je die elke vlucht uitvoert komt het probleem naar boven. Dit komt echter ZEER weinig voor.

Richard, wat ik nog wou vragen, zo'n zware servo gebruik je die omdat je gewoon het beste van het beste wil of trekt een normale servo het bij jouw vliegstijl niet meer?
Even voor de duidelijkheid, dit is geen kritiek. Ben alleen beniewd.

Mijn vliegstijl vereist een zware servo, niet direct deze, een 9350 voldoet bijvoorbeeld ook maar voor het geld is er geen betere dan deze te koop.
Zoals gerard al aangaf is dit een topservo voor een redelijk bedrag ($100) en hij werkt toevallig op 7,2 volt (ook prima op de 6,9v tot 8v van de Duralites)
Spec's, 0,06sec/60graden en 95ncm @ 7,2volt

Met 9252's in een R50 trok ik een 2400mah pakket overigens in 3 vluchten ook al (te) laag in spanning naar mijn zin. Accu zat dan genoeg in nog, maar spanning dipte al teveel in vlucht. (volgens mijn Blinki MC)

ee het is gewoon die KO PROPO op pitch bij hem. Die trekt 8A constant tot 16 A.

Dit is echter lulkoek, hij trekt ongeveer 2A near stall (als je hem tegenhoudt) waar bijv. een 9252 1,5A near stall vraagt.

Sluit je accu aan op de lader middels de gebruikelijke Futaba stekertjes en laad of ontlaad de boel maar eens met 10 of 15 amp. (blijf er wel ff bij)
En beslis dan voor je zelf of het kan dat er continue stromen lopen van 8amp of meer.

Ik ben het met je eens dat als je hele hoge stromen door deze stekkertje heenduwt dat ze het niet goed doen.... het is echter gebleken in de praktijk dat ze het goed houden, maar het staat natuurlijk een ieder vrij om ze ertussen te verwijderen en het zooitje aanelkaar te solderen.

Enigste aanwijsbare zwakke schakel in het hele Duralite systeem zijn dus de stekkertjes... deze blijken echter perfect te voldoen, dus eigenlijk is er geen probleem.

Cheers,

Rich 8)

Richard,

Gezien jou goede contacten met Duralite kun je mij dan misschien vertellen waarom ALLEEN de systemen met twee seperate accu’s en twee regulators redundant noemen.
Zie: http://www.duralitebatteries.com/packages.html
En als de systemen met één accu al redundant zijn wat moet je dan met twee accu’s en twee regelaars? Dubbel redundant??

Dit is mijn laatste reactie hoor, ik ben toch niet te overtuigen, daar ben ik veel te eigenwijs voor. 8O

Wel bedankt Richard voor al je energie die je er in gestoken hebt.

Groet,
M.

Dit is mijn laatste reactie hoor, ik ben toch niet te overtuigen, daar ben ik veel te eigenwijs voor

Had ik reeds door...

Systemen met 2 accu's worden uiteraard Redundant genoemd door het feit dat deze uitgevoerd worden met 2 accu's. Echter, als je verder kijkt als je neus lang is zul je bij de spec's e.d. van de Duralite PLUS Li-Ion batterijen ook zien dat de 4 cellen pakketten niet alleen 4 cellen pakketen genoemd worden, maar ook redundant.

Hier:
Batteries

DURALITE® the innovators in lithium technology for RC flight offers you the safest most powerful batteries for your aircraft.

Gas, Glow & Jet Flight - Choose DURALITE PLUSTM

Lightweight - Lighter than NiCD & NiMH Batteries
Powerful - Provides constant voltage to the servos
Stay Balance Charge Safe CircuitryTM - Installed in each pack, Constantly balances the cells and prevents overcharging, Exclusive DURALITE innovation
Built in Pack Redundancy - Available In all 4 Cell Packs
No Memory & No Cycling - Easy to use
More Robust than Li-poly's - Cylindrical design can better withstand impact & vibration of model
Cost effective - Deliver almost as much current as polymer battery for similar weight

En hier staat het in de specificaties zelfs dikgedrukt: http://www.duralitebatteries.com/batteries-ion.html
4 cell-7.4 volt
RX - Square or
Flat Pack
Redundant

En als de systemen met één accu al redundant zijn wat moet je dan met twee accu’s en twee regelaars? Dubbel redundant??

Simpel, meer vermogen en NOG meer veiligheid... in kisten van 3mtr met veel servo`s (oplopend tot 24 servo's~!!!!!) is dat wel fijn. (die trekken met zn 24en al zo'n 5-7A, onbelast)

Cheers,

Rich 8)

1 ding kan ik als electricien niet zo goed bij wat die heer van duralite zegt.

hij zegt dat als je 1 falende cel hebt, dat je dat dan teruziet in de voltage check en dat je capaciteit door de helft gaat.

dat de capaciteit minder word snap ik, de cellen staan in 2 serie, 2 paralell opstelling.
als er 1 cel faalt in de 2 serie opstelling, al dan niet door opgaand of gelsoten kapot gaand, dan gaat je capaciteit door 2en omdat je 2p gedeelte ermee nokt.
als ie open kapot gaat, dan is er geen stroomkring meer, en als ie gesloten kapot gaat heb je een 3,7volt cel paralell aan een 7.4 volt (2 cellen) wat niet erg is, en je model zal er niet door crashen.

maar hoe dit naar voren zou komen bij een voltage check is mij niet duidelijk :?
tenclotte is de uitgang altijd 7.4 volt, of de 2 paralell pakketten nog intact zijn of niet.

je zou de vermindering in capaciteit in mijn ogen alleen kunnen zien als je het pakket helemaal ontlaad en dan weer laad en kijken wat erin gaat met een compterlader

toch ?

maar hoe dit naar voren zou komen bij een voltage check is mij niet duidelijk

Je voltage zal na een of meerdere vlucht(en) meer zakken dan gebruikelijk doordat je maar de halve capaciteit hebt.... zou jij als electricien moeten begrijpen :wink: (je checkt onder 1A belasting)

Je kunt dus ineens maar 7 keer vliegen waar je normaal met gemak 15x haalde en je voltage zakt dus sneller.... dan moet er een :idea: gaan branden.

Zoals hij als zei, hij heeft er duizenden verkocht en het komt maar heel incidenteel voor dat er een cell kapot gaat. Hij geeft er niet voor niks goede garantie op:

Warranty

NOTE: All batteries are considered perishable items and therefore have a shelf life. The life cycle of a battery starts at the date of manufacture.

DURALITE PLUStm Li-ion Batteries - 3 Year Pro-Rated

Performance RC Products Inc. (seller) warrants its DURALITE PLUSTM batteries & Regulators to be free of defects in material and workmanship. This warranty is effective for 36 months from date of purchase. If within the warranty period the customer is not satisfied with the products performance resulting from a manufacturing defect, the battery or accessory will be replaced or repaired based on the following pro-rated formula:

First 4 months:
Free Repair or Replacement

5th - 12th mth:
Product replaced at 20% discount off retail* price.

Second Year:
Product replaced at 15% discount off retail* price.

Third Year:
Product replaced at of 10% discount off retail* price.

DURALITE TM Accessories - 18 months

Performance RC Products Inc. (seller) warrants its DURALITE PLUSTM Accessories to be free of defects in material and workmanship. This warranty is effective for 18 months from date of purchase. If within the warranty period the customer is not satisfied with the products performance resulting from a manufacturing defect the accessory will be replaced or repaired.

Cheers,

Richard

Hi Richard.
The pack is wired as a 2s2p pack so if you loose 1 cell the voltage does not change but the capacity is diminished by 1/2. We have thousands of packs out there and there are a few instances when the model was landed and it was then discovered through voltage tests that the capacity was way off and that the pack had actually lost a cell. Note in this circumstance the plane or heli would have been lost if they were using nicd or nickel metal hydride cells.

Dat de packs een uitkomst zijn als je veel stroom nodig hebt is duidelijk.
Met de laatste zin ben ik het echter niet eens.
Als bij een 4 cellen NC pack een cel kapot gaat vlieg je gewoon door met 3 cellen, teminste als je futaba servo's en ontvanger gebruikt. Dit word door Futaba beweert maar heb ik dus ook zelf ondervonden.
Ook toen een cel van de zenderaccu kapot was werkte de zender nog perfect. Je merkt alleen dat de spanning veel sneller zakt dan normaal en als je dan gaat kijken wat er aan de hand is blijkt een cel kapot te zijn.

tieske

Als bij een 4 cellen NC pack een cel kapot gaat vlieg je gewoon door met 3 cellen, teminste als je futaba servo's en ontvanger gebruikt. Dit word door Futaba beweert maar heb ik dus ook zelf ondervonden.

Dat kan ik begrijpen als je cellen nog vol zijn, als je cellen al leeg beginnen te raken en je gebruikt digitale servo`s is het zo gebeurd.

3x 1,44 volt = 4,32 volt (volgeladen... kan dus prima)
3x 1,20 volt = 3,6 volt (is het naadje... ontvanger doet het nog NET!)

Het is dus wel kritisch maar ik ben het met je eens dat je het zou kunnen redden, in bepaalde gevallen.

Met de laatste zin ben ik het echter niet eens.

Zoals je zelf al aangaf gebruiken de meeste mensen deze systemen omdat hun helicopters/vliegtuigen veel stroom trekken, kortom.... het had dus op 3 "normale" cellen snel misgegaan.

Cheers,

Rich 8)

Rich ik ben het helemaal met je eens maar wil toch nog even reageren op het nut of onzin.
Wat betreft de servo's die wij (modelvliegers) gebruiken naaien we ons zelf een beetje op.
In mijn eerste raptor 30 zaten de 3001's. Later werd dit de 9001 en bij de raptor 60 de 9202. Maar dit is nog niet genoeg we moeten de 9206 hebben, die is veel beter. Sommige gaan nog verder en gebruiken digitale servo's op de tuimelschijf.

Als ik nu een raptor 30 van servo's moest voorzien zou dat minstens de 9001 zijn en velen zullen dan nog zeggen dat is niks je moet minstens 9202 hebben.

Dus hier hou ik mezelf flink voor de gek want de 3001 was toen goed en zou dat dus nu ook nog zijn.
Ik zelf ben beslist geen voorstander van minimale voorzieningen en bepaalde vliegstijlen vereisen betere voorzieningen maar toch....

tieske

Met 9252's in een R50 trok ik een 2400mah pakket overigens in 3 vluchten ook al (te) laag in spanning naar mijn zin. Accu zat dan genoeg in nog, maar spanning dipte al teveel in vlucht. (volgens mijn Blinki MC)

Ik vlieg in mijn beide Raptor 50's ook met digitale servo's(9252) en Nicad 4 cellen 1700 en ik heb nog nooit gemerkt dat de spanning tijdens het vliegen inzakte.
Ik zie wel vaker mensen met zo'n Blinki en ik denk dat hetgene wat zo'n blinki aangeeft niet 100 % klopt.
Volgens mij hebben die spanningsbewakers niet echt veel nut,het is toch maar een "momentopname"...

Groeten,
Marcel

Dus hier hou ik mezelf flink voor de gek want de 3001 was toen goed en zou dat dus nu ook nog zijn.

Ik ben me weldegelijk ervan bewust dat we enkele jaren geleden allemaal nog blij waren met 9202's die 4kg stelkracht hebben bij 4,8v.
De meeste mensen deden toen ook niet veel meer dan hoveren of rustig rondvliegen.

Ik ben zelf begonnen om les te geven aan Dennis (Sprokkel) en heb zijn heli gevlogen in verschillende configuraties... oplopend van alles 3001tjes tot alles 9252.....

Het grote verschil is gewoon de reactie, de heli reageert nu scherp & direct waar hij eerst zompig en traag reageerde. Als een heli traag reageert en je probeert snelle dingen te vliegen blijf je achter de feiten aansturen en dat maakt het allemaal niet gemakklijker op.

In het optimaalste geval heeft een heli HEEELEEEE snelle servo's die ook nog eens HEEEEL sterk zijn. Dan reageert hij lekker crispy en direct, je merkt uiteraard geen fluit verschil als je alleen rustig hovert.

Ik zie wel vaker mensen met zo'n Blinki en ik denk dat hetgene wat zo'n blinki aangeeft niet 100 % klopt.

Is inderdaad een momentopnamen en zal niet 100% kloppen.. ik vlieg nu soms met Dennis zn heli met 1700mah celletjes ook 3 vluchtjes en dat gaat prima, maar als je gewend bent aan een heli die bij vlucht 1 net zo reageert als bij vlucht 3 of 4.... echt, marcel, jij merkt ook het verschil... :D

Cheers,

Richard

Ik ben me weldegelijk ervan bewust dat we enkele jaren geleden allemaal nog blij waren met 9202's die 4kg stelkracht hebben bij 4,8v.
De meeste mensen deden toen ook niet veel meer dan hoveren of rustig rondvliegen.

Richard ik ken je niet persoonlijk maar als ik de verschillende draadtjes lees behoor je wat vliegen betreft bij de top 5 van NL. Messchien ben je straks wel nr 1 van de wereld.(ik gun het je)

De meeste heli piloten zitten echter, wat vliegen betreft, tussen hoveren en jou kunnen in.

Maar we (ik) dwalen af van het onderwerp.

Groetjes tieske

Beste Tieske dat ben ik :wink: ..............................Geintjeeeeeeee
Groetjes John

Ik vlieg met mijn Raptor 90's met 9252 op de tuimelschijf, en 9350 op de pitch en een 601 met servo op de staart. Ik vlieg daar behoorlijk 3D mee (vorig jaar 6e op de 3D Masters en 1e op de ACMA helicompetitie in Belgie).

Ik vlieg met 1800mAh NiCd accu's (Sanyo cellen). Ik vlieg daar meestal 3 vluchten mee op een dag, en dan merk ik helemaal geen verschil tussen vlucht 1 of vlucht 3!

Ik meet ook hoeveel energie ik kwijt ben in een vlucht, en dat is bij een Raptor 50 250mAh, en bij een Raptor 90 iets van 300 tot 350mAh. Geen enkel probleem dus.

Maar ik kan me voorstellen dat het prettig is als je 6 of 7 vluchten op een dag wil maken zonder te laden (indien je daar de tijd voor hebt :-)).

De prijs lijkt naar mijn idee nergens op, dat is veel te duur. Verder denk ik als je een beetje hovert, dat je met bv. die Caliber 30 iets van 100 of 150 mAh per vlucht kwijt bent. Dan kun je toch altijd nog makkelijk 8 of 9 vluchten maken op z'n 1800 mAh accutje van 20 euro of zo.

hoi,

zelf vlieg ik met mijn raptor 90 ook met NiCad's 1760 mah. Ik maak er ook 3 vluchten mee en geen problemen. Na 3 vluchten moet ik toch even stoppen, dus kan hij net zo goed even aan de lader. Maar het zou wel handig zijn als je helemaal niet hoeft te laden ( denk eraan dat bij
0 graden de capaciteit ongeveer 35% lager is!!!!).

Ik vlieg met mijn Raptor 90's met 9252 op de tuimelschijf, en 9350 op de pitch en een 601 met servo op de staart. Ik vlieg daar behoorlijk 3D mee (vorig jaar 6e op de 3D Masters en 1e op de ACMA helicompetitie in Belgie).

Ik heb nog niets gewonnen, maar ik heb ook nog niet echt aan wedstrijden meegedaan :wink:

nando

het voordeel van lion is ook dat er geen gedoe kan komen met die nieuwe wet dat nicad's verboden heeft
en juist voor deze accu's de deur open gezet heeft
en zeg nu eerlijk het zijn goede veilige accu's

Back