Dutch Tamiya Challenge 2012

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Tazman, 3 jan 2012.

  1. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Zojuist heb ik zowel mijn F103 als F104W (beide zijn vrij standaard) op de weegschaal gezet incl alle apparatuur en accu, dus rijklaar, en kom op een gewicht van 924 gr respectievelijk 946 gram.
    Volgens het reglement moet dat 1050 gr zijn!!!
    Dat wordt voor komende zondag nog even bij de banden boer langsgaan en bedenken waar ik al dat extra gewicht ga plakken.
    Zelfs met mijn zwaarste lipo pakket blijf ik nog onder het gewicht.
    Wellicht een idee om het voor volgend seizoen net als tijdens de Benelux finale vrij te geven?
     
  2. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Wees niet bang Per, ik heb al wat jaartjes in de DTC en in de voorloper Tamiya Cup gereden en ik hou me netjes aan de regels. De bouwdoosmotor is geen handout, dus als mijn zoontje daar mee kan rijden dan is dat prima. De bouwdoosmotor gebruikt hij ook voor de clubraces bij Hotwheels. Ik denk niet dat een mannetje van 8 jaar veel belang heeft bij extra snelheid ;-)

    Als ik de handout van Andre kan gebruiken zou dat mooi zijn, maar dat overleg ik dan netjes met de wedstrijdleiding of met Ted/Michael.

    Ik stelde slechts een vraag, en het reglement is me volstrekt duidelijk.

    Marcel
     
  3. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    @ErikJan, Ik denk niet dat het minimum gewicht in de F1 klasse “snel geschrapt gaat worden”, zover ik mij bekend of kan herinneren, is dit een rijders-wens geweest vanuit deze klasse. Tevens zou het moeten voorkomen dat iedereen onnodig kosten gaat maken, om zo licht mogelijk te zijn.

    Er zijn altijd rijders die zichzelf niet in de hand hebben, en belachelijk veel geld uitgeven voor het “laatste grammetje”, of een ander nastreven, die dat al gedaan heeft. Ik vind het een goede regel, want het kost bijna niets om het gewicht omhoog te brengen, voor die enkele rijder die er onder zit….

    Wat rijders wel onderling kunnen doen”, is een gezamenlijk voorstel indienen, als er door “iedereen” belachelijk veel lood bijgeplakt moet worden, want dan staat het minimum gewicht “te hoog ingeschaald”, dan zal men best wel gewillig zijn bij de DTC, om het naar beneden bij te stellen, naar een wat meer realistisch gemiddelde, haalbaar voor bijna het hele veld (het zelfde is gebeurd bij ons op de club met het stockreglement, bijna het hele veld moest 100gr of meer erbij plakken) Ik zou zeggen gebruik de laatste 2 wedstrijden om "daar" de discussie uit te vechten, hoeveel gewicht het volgens jullie in de schaal moet leggen, tenslotte zijn “daar de rijders die hiermee moeten omgaan”….:rolleyes:

    PS, volgend seizoen rijden jullie ook brushless, zover mij bekend weegt een brushless set totaal iets zwaarder, hierdoor zou 1050gr wel weer eens "realistisch" kunnen wezen, kan iemand hier iets zinnigs over kwijt..

    @Marcel, ik ga er vanuit dat het ook voor jou netjes opgelost gaat worden (je bracht zelf al een oplossing, die haalbaar is), maar dat kunnen wij hier niet doen, ik leg alleen voor iedereen uit wat de beste weg is, om te bewandelen wanneer men in een situatie terecht komt, die niet helemaal volgens het reglement is......
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2012
  4. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    In de stock klasse gaan we wat soepeler om met de regels voor de motoren.
    Je mag dus een Mabuchi 540 of de Carson Cupmachine gebruiken.
    Voor deze laatste DTC wedstrijd kan je een eigen motor aanleveren, dan hoef je niet perse een nieuwe te kopen. Laat hem wel even door ons controleren!

    F1:
    Het is mij ook opgevallen dat bv de F104 ver2 behoorlijker lichter is.
    Ik moest in Deventer ook 100gr bij plakken.
    Ik ben het ermee eens dat het minimum gewicht redelijk moet zijn.
    Dus niet zo laag dat bijna niemand het haalt maar ook niet te hoog zodat er teveel gewicht bijgeplakt moet worden.
    We kunnen overwegen om het gewicht aan te passen naar 1000gr.

    Zondag is het alweer tijd voor de 6de DTC wedstrijd op de MACH Heemstede.
    Inschrijven kan nog tot vrijdag 22:00.
    Kom lekker meerijden in een van de Tamiya klasses!

    Tot zondag.
    Grt,
    Michael
     
  5. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Ik moet op de F104W GP ook veel bijplakken, 75-80 gram. Je zou eventueel voor aankomende zondag als "gentlemens agreement" al van 1000 gram kunnen uitgaan?

    Mvg
    Marcel
     
  6. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Ja hoor, ik moest vorig jaar 275 gram bijplakken, toen hoorde ik ook niemand meer klagen :D

    Om even aan te geven dat een standaard F103 zonder aluminium delen met een beetje lichte electronica en accu, makkelijk onder de 800 gram duikt. En de standaard F104 vorig jaar boven de 1100 gram zat.

    Als volgend jaar brushless wordt toegelaten, wel of niet naast brushed, denk ik dat de 1050 moet blijven.
     
  7. Kingrichard

    Kingrichard

    Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Kampen
    Even wat anders. .. Komt een van jullie piloten. Zondagochtend in de buurd van kampen of Zwolle?
     
  8. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Ik helaas niet Richard.
    Ik ga vanuit Lelystad die kant op.
    Wat dan? Lift nodig oid?

    mvg Roy
     
  9. Kingrichard

    Kingrichard

    Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Kampen
    Ja een lift
     
  10. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Er heeft niemand geklaagd, omdat nergens in het reglement staat dat je geen "zwaar illegaal getuned lood" mag gebruiken....;)
     
  11. Joost Alain Proost

    Joost Alain Proost

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Zuid Holland
    Tim, gewoon meedoen. Gaat goed.

    Als je persé wat aan de afstelling wilt doen, heb ik het onderstaande van (vooral duitse) sites gehaald. Voor de DTC verwacht ik echter niet, dat je het nodig hebt, en kun je met een standaard auto goed uit de voeten en zelfs winnen.




    Setup Tipps für den Fighter Cup oder andere Rennen

    Hier mal ein paar gesammelte Werke:

    Sturzeinstellung vorne 1°
    Sturzeinstellung hinten 2°-2,5°

    Reifen vorne vom Super Fighter 9805552 € 13,49
    Reifen hinten die Minipin vom Desert Gator 9805537 € 15,89

    Regler: Baukasten

    Servo: Es geht jeder schnelle Servo, man muss nur aufpassen dass man das schwache BEC (1A) des Baukastenreglers nicht überfordert.

    Dämpfer: 400er Öl und 2 Lochplatten

    I run 35wt oil in the front and 30wt in the rear.

    Tamiya generally supply one of two oils in the kits. The Yellow oil is #400, the clear oil is #900.

    Federn: Erstaunlicherweise die einfachen silbernen vom SFG Reibungsdämpfer

    Tamiya - 9804466 € 2,09 Dämpfer Federn hinten (Super Fighter GR) Beschreibung

    Hintere Federn aus Bausatz (Super Fighter GR) für die Reibungsdämpfer.

    Tamiya - 9808201 € 2,09 Dämpfer Federn vorn (Super Fighter GR) Beschreibung

    Vorderen Federn aus Bausatz (Super Fighter GR) für die Reibungsdämpfer.

    Für einen Wettbewerb ist es besser nicht zuviel Fett zu verwenden, sondern die beweglichen Teile nur leicht zu ölen.

    CARSON 500013409 Motorritzel 19 Z. Modul 0,8 Stahl € 6,79

    TAMIYA 84182 Motorritzel Alu 19 Zähne Modul 0,8 € 4,69

    TAMIYA 3515007 Motorritzel Alu 19 Zähne Modul 0,8 € 4,49

    Tamiya - 9805752 Federn hinten € 2,99

    Tamiya - 19401703 € 15,19 Reifen und Felgen vorn weiß , Beschreibung
    Baukastenreifen vom Super Fighter GR.
    Set besteht aus zwei Reifen 9805552
    und zwei weiße Felgen wie 0445167.
    Baugleich mit 9400231 jedoch in weiß.
     
  12. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Is er bekent met welke FDR de TC rijden op Heemstede en of Rucphen?

    mvg Roy
     
  13. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    FDR, ??, het is geen NK hoor! Ik zou zeggen de FDR waarbij de olie van de motorlagers net niet gaat koken ;)
     
  14. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Het is gebruikelijk dat wij allen de zelfde FDR rijden tijdens de DTC.
    Dit is een gentlemens aggreemend die wij afgelopen jaar ook hadden in de TC klasse.

    mvg Roy
     
  15. Chris van der Hagen

    Chris van der Hagen

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    477
    Ik denk dat 3.5 wel een goede FDR is. Maar wellicht met de hoge temperaturen zondag toch maar 4.0
     
  16. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    FDR 4.0 rijden we ook de club wedstrijden mee in Haarlem. Daarmee moet een rondetijd van 18-19 seconden haalbaar zijn met de toerwagens
     
  17. Chris van der Hagen

    Chris van der Hagen

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    477
    Met een FDR van 4.0 werd mijn motor gisteren op de MACH 45 graden Celcius, met een FDR van 3.6 werd de motor 56 graden Celcius. Echter was de buitentemperatuur slechts 17 graden Celcius. Dus met deze lage temperaturen is een FDR van 3.0 wel mogelijk, echter wordt het van het weekend een stuk warmer.

    Wordt vervolgd.....
     
  18. Electr0n

    Electr0n

    Lid geworden:
    14 jun 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Enschede
    Op Heemstede zou een FDR van 3.5 kunnen maar met chicane en hogere temperaturen zou ik voor de SP motor ook zeggen FDR 4.0.

    Helaas gaat deze FDR niet op voor de 12T Tamiya motor, waarmee een aantal van ons zullen rijden. Ik zou voor de 12T denken aan een FDR van 4.8 en afhankelijk van de temperatuur die de motor opbouwd eventueel richting een FDR 4.6/4.5
    Ik heb beide auto's op dit moment reeds ingesteld op een FDR van 4.8.

    Andre
     
  19. Chris van der Hagen

    Chris van der Hagen

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    477
    Ik zie net dat we 14 minuten moeten rijden in de finale, in dat geval is een FDR van 4.0 de meest veilige optie.
     
  20. Electr0n

    Electr0n

    Lid geworden:
    14 jun 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Enschede
    @Chris van der Hagen :
    Leuk dat je ook weer meerijd.
    Met welke auto ?????

    Andre
     

Deel Deze Pagina