Duyfken Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 23 nov 2016.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De laatste twee nagelbanken zijn tegen de reling geplaatst op het hoge dek. DSC_2417.JPG Nu ben ik bezig aan de laatste drie ra's en de bijbehorende zeilen. Het schiet dus al behoorlijk op. Een gerespecteerd ontwerper zal mijn Duyfken straks op de Expo in Rotterdam aan jullie tonen. Uiteraard denk ik na over het volgende schip welke ik hoop te gaan bouwen. Al jullie tips zijn hier in welkom als het maar een 'Hollandse"is. Beetje jammer dat op de foto de pardoen zichtbaar is met een blok op zijn kop......:(
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die kleine foutjes zie je op een gegeven moment toch niet meer Hans;)
     
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het grootzeil is aan de ra genaaid en kan worden gehesen. Hierbij hebben we het laatste gelaserde onderdeeltje nodig. Dit is het kardeelblok die ik zo zal gaan uitsnijden en verder ga bewerken. DSC_2420.JPG
     
    TIMBERWOLF en pietsan vinden dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het grootzeil is gehesen. Toch een behoorlijke klus om deze op te hangen.
    • Ophanging ra met kardeelblok
    • Toppenanten maken
    • Rak maken met stesel van kralen
    • Geilijnen maken
    • Buikgordings maken
    • Schoten maken
    • Brassen maken
    Nu als eerste de weeflijnen maken voordat ik het grootmarszeil ga hijsen. Ook uiteraard weer wat fotootjes...:) grootzeil 003.JPG grootzeil 006.JPG grootzeil 007.JPG
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Om de afmeting en de schaal van de Duyfken te benadrukken heb ik één poppetje in de verf gezet en op een beschadigd plekje van het dek geplaatst. Het zou zomaar kapitein Willem Janszoon kunnen zijn. Om een beetje idee te geven had Duyfken 15 tot een 20 koppige bemanning poppetje 002.JPG
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2017
    *Hans*, Pingu57, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi hoor :kwijl:
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De laatste weeflijnen worden gemaakt voor de grote mast. Na het drogen van de mastworpjes knip ik ze vlak af langs de knoop met een nagelschaartje. weefgetouw 001.JPG
     
    shipbuilder, Pingu57 en Scheveninger vinden dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het hijsen van het grootmarszeil is begonnen. De ophanging van de ra gebeurt door een blok en wordt weer tegen de mast gehouden door het rak. In dit geval bestaat deze uit 6 kralen. We gaan weer verer nu om het grootmarszeil te voorzien van het overige touwwerk zoals schoten, buikgordingen, boeilijnen en buikgording. hijsen 001.JPG hijsen 002.JPG hijsen 003.JPG
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bestaat het rak bij Nederlandse schepen enkel uit kralen Hans? zit daar niks tussen?
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat klopt Peter, voor het grootmarszeil bestaat dit enkel uit kralen. Maar het grote zeil van fok en grote mast heeft ook nog houten segmenten er tussen.
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Hans, weer wat geleerd. :)
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi Hans een paar niet echt belangrijke opmerkingen; De houten segmenten van het rak worden "sleden" genoemd en de kralen "klootjes"
    verder heb je het over de boeilijnen, maar dit zijn boelijnen, dus zonder de i.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Daar mag je mij op aanspreken Piet. Ik heb altijd gedacht dat het boeilijnen waren, en zo staat het ook in de bouwbeschrijving. Dat is dus te snel gelezen en te snel overgenomen uit de boeken. Weer een puntje om aan te passen in de beschrijving.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is totaal geen probleem hoor Hans en eigenlijk wil ik er helemaal niemand op aanspreken, want dat zijn van die dingen die bijna vanzelfsprekend zijn. Ik vermeld het maar omdat ik denk dat er best wel interesse is voor al die benamingen. Ik weet ze ook echt niet allemaal uit mijn hoofd hoor, wel heel wat omdat ik al wat jaren meedraai. Maar ook ik moet nog regelmatig de boeken er op naslaan omdat ik ze gewoon vergeet. En die i die lees je eigenlijk automatisch ondanks dat ie er niet staat.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is inmiddels aangepast - maar omdat ik nog een paar dozen heb liggen zal het even duren voordat het overal doorgevoerd is.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zo mensen, op deze manier zijn we weer aardig bijgeschoold, wat betreft de benamingen:) En eerlijk, het intereseerd me natuurlijk wel hoe de onderdelen heten. Fijn dat je weer aanwezig bent op het forum Piet!

    Ik zelf heb weinig bouwvorderingen te melden. Het is even een wat drukkere periode op het werk vandaar dat ik weinig heb te melden.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2017
    pietsan vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    We zijn weer een stukje opgeschoten en het grootmarszeil is nu geheel klaar. alleen de boelijn moet nog gemaakt worden voor dit zeil. We gaan aan het laatste zeil beginnen welke we eerst gaan bevestigen aan de bazaanra... En uiteraard weer een foto. april 125.JPG
     
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het is al een tijdje geleden dat ik wat gepost hebt. Vandaag ligt Duyfken afgemeerd bij Museum "de Delft" in Rotterdam. Zelf kan ik niet aanwezig zijn. Uiteraard sta ik open voor enig commentaar van jullie kant voor degene die dit heeft bekeken.;)
     
    JanZMC vindt dit leuk.
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb het model vandaag in het echt mogen aanschouwen. Het heeft mij over de streep getrokken om alvast ook een kit van de Duyfken aan te schaffen voor na de Batavia. Ik denk dat dat wel genoeg zegt over de kwaliteit die jij hebt geleverd voor wat betreft de bouwkwaliteit.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Leuk Danny!
     

Deel Deze Pagina