Duyfken Kolderstok

De vorm zit er aardig in nu..
DSC_1820.JPG

Ik heb nu drie huidgangen aan beide zijden er op zitten. Dit ging redelijk goed en het notenhout liet zich best goed vormen.
DSC_1821.JPG

Laatst bewerkt:
Nu de vraag: Aan de boegzijde ben ik reeds begonnen met verjongen. Wanneer, of op welk moment besluit je om instekers bij de spiegel te gaan toepassen?
Ik kom hier niet helemaal uit.

Eigenlijk op het moment dat je de latten niet meer aan kunt laten sluiten zonder dat er bobbels gaan ontstaan in de huid of je moet gaan wrikken. Bij de Batavia was dit bij mij precies op het punt waar de spiegel onderaan ophoudt en je de planken moet gaan verlijmen tegen de valse kiel.

Bij het beplanken zul je merken dat de latjes nog goed de lijn volgen van de daarboven liggende lat, zonder dat je veel hoeft te wringen. Pas wanneer je - bij de spiegel - tot bijna aan de kiel zit zul je instekers nodig gaan hebben. Er zit achter ook een redelijk scherpe overgang van de romp naar de kiel toe - daar zul je ook wat instekers nodig hebben.

(edit - Danny was me net voor)

... Ik ben er overigens van uit gegaan dat de voorsteven er later wordt tussen gesneden?
Er zijn een paar mogelijkheden:
1- je lijmt eerst de kiel en beplankt daar tegenaan
2- je beplankt eerst en lijmt de kiel daarna op de planken (let daarbij op, want dan past het vaak net niet helemaal)
3- je beplankt, snijdt naderhand de breedte van de kiel weg en lijmt dan de kiel er tegenaan.

De lasersnijtekeningen zijn op methode 1 gebaseerd, dus wanneer je volgens 2 of 3 werkt heb je later wat aanpaswerk te doen.

Overigens werken alle drie de methodes net zo goed.

Er zijn een paar mogelijkheden:
1- je lijmt eerst de kiel en beplankt daar tegenaan
2- je beplankt eerst en lijmt de kiel daarna op de planken (let daarbij op, want dan past het vaak net niet helemaal)
3- je beplankt, snijdt naderhand de breedte van de kiel weg en lijmt dan de kiel er tegenaan.

De lasersnijtekeningen zijn op methode 1 gebaseerd, dus wanneer je volgens 2 of 3 werkt heb je later wat aanpaswerk te doen.

Overigens werken alle drie de methodes net zo goed.
Ik werk dus volgens methode drie. Het nadeel is dat je netjes de kiel er tussen uit moet snijden. Maar met wat geduld moet dit kunnen! Het voordeel is voor mij dat ik de hele boeg nog gemakkelijk kan schuren.

In een ander verslag is reeds gevraagd: Hoe ver schuur je eigenlijk? Minder schuren betekend dat je de planken juist onderling goed ziet zitten net zoals dat in het echt is. Ik had al besloten om glad de schuren en lijkt me voor mij het gemakkelijkst om overal ook eventuele lijmresten weg te schuren. De meningen zullen best verdeeld hierover zijn.

Voorlopig, voor het lakken ga ik niet fijner dan korrel 400. Het fijnere lijkt me niet zinvol aangezien de vezels van het notenhout toch wel omhoog zullen komen.
Overigens is de kleur van het noten fantastisch, met weinig kleur nuances. Het bonte kleurnuance voor een boeg vind ik niet echt geweldig mooi om te zien.

Ik zit wel na te denken hoe ik het dek kan verouderen. Ik bergreep dat de truck van staalwol in azijn alleen met lindenhout werkt.

Staalwol en azijn werkt ook op de in het pakket aanwezige abachi plankjes, maar het resultaat is niet heel erg mooi (vind ik). De kleur wordt er een beetje grauw groen van. Kwestie van proberen.

Andere tips die ik in de loop der jaren gehoord heb:
- blanke lak met sigarettenas er doorheen (:confused:?)
- blanke lak met een scheutje donkere beits of verf er doorheen.
- (zeer) sterk verdunde beits
- Danish oil met een scheutje donkere beits of verf.

Gewoon allemaal proberen op een proefstukje.

Zojuist tot de ontdekking van je bouwverslag gekomen. Ik ga je zeker volgen. Veel succes bij de bouw van dit mooie schip.

Staalwol en azijn werkt ook op de in het pakket aanwezige abachi plankjes, maar het resultaat is niet heel erg mooi (vind ik). De kleur wordt er een beetje grauw groen van. Kwestie van proberen.

Andere tips die ik in de loop der jaren gehoord heb:
- blanke lak met sigarettenas er doorheen :)confused:?)
- blanke lak met een scheutje donkere beits of verf er doorheen.
- (zeer) sterk verdunde beits
- Danish oil met een scheutje donkere beits of verf.

Gewoon allemaal proberen op een proefstukje.
Bedankt Hans,

Ik zal inderdaad wat gaan testen. Ik kies dan maar niet voor staal en azijn. Ik heb denk ik nog wel ergens een kruiwagen sigarettenas staan in een hoekje:)

Ik ben zo ver dat ik drie huidgangen heb aangebracht voorbij het dek. Ik heb hier voor bewust gekozen omdat de spantjes die later weggebroken worden vrij kwetsbaar waren. Ook is tegen de spantjes die weggebroken moesten worden zo min mogelijk lijm aangebracht. Ter plaatse werden alleen de planken onderling verlijmd. Om de kwetsbare spantjes niet te laten breken heb ik van te voren wat bruggen geplaatst zodat dit wat sterker werd.
boot 357.JPG

Laatst bewerkt:
Hierna konden we het dek beplanken tot aan de verschansing.Vervolgens werd de verschansing voorzien van planken tegen de toekomstige schotten aan. De volgende stap wordt verder het beplanken naar de kiel toe.
boot 360.JPG

Back