Duyfken Kolderstok

Zie het verschil voor en na.
kiel 016.JPG

De huid moet nu worden afgesloten met een lat 3x2mm deze heb ik een tijdje in het water gehad en in model gestoomd. Na droging proberen op zijn plaats te verlijmen.
kiel 018.JPG

Ik zie het antwoord op mijn vraag op de volgende foto, dus de vraag over de spantkoppen is niet meer van toepassing, sorry.

Laatst bewerkt:
Om de deklatten om de boeg te lijmen had ik een hulpmiddeltje aangebracht. Op het dek lijmde ik wat afstandhouders en heb de lat er omheen gebogen. De lat weekte ik eerst goed voor in water voor 15 minuten en boog hem rond de afstandhouders. De hulpmiddelen worden weer weggesneden en zit hij nu verlijmd op de juiste plaats. ( Helaas sneed ik het dek te smal aan de voorzijde. Maar daar zien we straks niets meer van)
DSC_1859.JPG

Mooi gelegd dek hoor. Maak je geen schaarstokken?
De schaarstokken worden er nog op aangebracht. Op de replica vindt je dit trouwens niet dacht ik te zien. Ik ga ze pas plaatsen als ik het andere hoge dek heb gemaakt. Dit geeft voorlopig ook nog de ruimte om het dek nog gemakkelijker na te schuren. Voor de voorgang van bouwen kan het op een later tijdstip.

Over de schaarstokken bestaan nogal wat verschillende meningen. Bij zowel de Batavia als de Duyfken bouwdoos zijn het iets zwaarder uitgevoerde planken die verhoogd ten opzichte van de rest van het dek liggen.
In het echt is dit helemaal niet zo, en zie je eigenlijk niet het verschil tussen de schaarstok (die steviger is) en de rest van het dek. Ik heb bij de Batavia iets dikkere en bredere latten in het pakket zitten voor deze schaarstokken, bij de Duyfken worden ze bereikt door een dubbele laag planken te plaatsen.

Rooster en dekluiken zijn gemaakt. De scharniertjes uit een stukje fineer gesneden en de ringen van het luik uit een stukje draad en gezwart.
rooster.jpg

Ik was niet tevreden over de scharnieren van de dekluiken toen ik bovenstaande foto zag. Ze zijn te breed, te dik en te hoog. Ik heb de scharnieren er weer afgehaald en andere er op gezet zoals je kunt zien op de foto. Geheel links een dekluik wat ik ook al had gemaakt maar waar ik niet tevreden over was. In het midden met te grove scharnieren en rechts nu dus met scharnieren waarvan ik denk dat de schaal en model net even wat mooier is;)

De luiken zijn 21x21mm

Uiteraard mogen jullie ook je mening geven....
kiel 002.JPG

Laatst bewerkt:
Back