DX6i programmeren voor Blade 330s

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Jos Onderdelinden, 30 jun 2021.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Als je de zender gaat updaten werken de orange dsm2 ontvangers niet meer..
     
  2. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    De eerste poging gedaan om het ding in de lucht te krijgen, maar hij kwam niet van de grond, alleen toen ik gas dicht deed makte hij een sprongetje. Dit leek een "reverse" kwestie maar als je de throttle omkeert dan staat hij gewoon onderin volgas en bovenin dicht. Dat is geen oplossing maar een probleem erbij. Ik heb zowel de papieren als de online handleiding erbij gepakt en daar kwamen opvallende verschillen uit.
    rotorkoppp5.jpg 1. Papieren versie: opstijgen = swashplate naar boven bedieningshevels aan de voorzijde van de bladen positieve pitch
    2. Online versie: opstijgen = swashplate naar boven bedieningshevels aan de achterzijde van de bladen negatieve pitch Weinig "climb"dus!

    De afbeeldingen in de documentatie geven allemaal de onderste situatie weer dus het is niet zo dat de opnames van de rotorbladen per ongeluk verkeerd om zijn gemonteerd. Mogelijk zijn er ooit andere houders voor de rotorbladen geweest die de hevels aan de voorzijde van de bladen hadden. Ze zijn boven en onder niet gelijk, aan de onderkant zijn de verzonken gaten zeskantig om de M3 moertjes tegen te houden bij het aandraaien van de rotorbladen.

    DSCN5774.JPG

    Een mechanische oplossing ligt dus niet voor de hand maar het is wel duidelijk dat ze bij Horizon hebben zitten klooien.

    Ik leg de zaak wel voor aan Toemen, zij zijn als leverancier verantwoordelijk voor een goed produkt maar ik wilde jullie dit toch even laten weten, het begint zo langzamerhand op een soap te lijken ( binnenkort bij SBS6??)

    Jos
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Wat is het artikelnummer van de ontvanger?
    SPM4649T of SPM4651T ?
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Laat die expert even kijken!
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik het goed zie, moet jouw swash omlaag bewegen om de bladen een positieve hoek te geven, dunne kant blad omlaag

    in de zender kanaal “pitch” reversen

    andere oplossing is om de bladhouders om te draaien, dan moet de swash omhoog om een positieve bladverdraaiing te krijgen (dit hebben de meeste heli’s)
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Spektrum is regelmatig anders dan anders in dit soort dingen. Gewoon kijken naar de bladhoek als je de stick beweegt. Dat is wat telt.
     
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Het is dus presies andersom.
    Een DSMX zender werkt alleen met een DSMX ontvanger, niet met een DSM2 ontvanger.
    Een DSM2 zender werkt zowel met een DSM2 als met een DSMX ontvanger.

    Daarom zit dus ook die optie er op, je zet hem op DSM2 en hij werkt dan met DSM2 ontvangers, anders niet.
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat is niet waar. Dsmx is nieuwer. En werkt op dsm2 ontvangers.

    Mijn dx18qq(dsmx) pakt zowel dsmx als dsm2, voor de laatste update ook dsm2 orange en andere imitatie ontvangers. Nu niet meer. Alleen nog originele dsmx en dsm2.


    De DX6 gen3 dsmx(zwarte) van mijn zoontje pakt alleen maar dsmx ontvangers.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Nu ben ik zelf in de war, zelfs op de spektrum site staat dat DSMX TX compatible is met DSM2 RX, dan vraag ik me toch af waarom dat niet bind bij mij.....
    Ik zoek het uit en kom er op terug.
     
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Wat voor zender heb je?
     
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    DX8 DSMX, moet wel toegeven dat ik vrijwel altijd Futaba Fasst vlieg, maar heb de DX8 erbij voor soms.

    Net gevonden, dit staat er in het manual:
    The DX8 EU version is not compatible with DSM2 receivers

    Dat was het verhaal, het ligt er aan dat DSM2 niet meer toegestaan is in Europa.
    Dus een (nieuwere) DSMX zender gaat niet met DSM2 werken.
    Dus technisch kan het maar in Europa vind mevrouw Ursula von der Leyen dat niet goed :)
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    De grijze of de zwarte?
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja dat klopt. dx6 gen 3 pakt hem ook niet meer.


    Maar dat betekend niet dat het omgekeerd wel werkt. Je zal dus nieuwe ontvangers moeten kopen. Ik heb mijn dx18qq dsmx 3 jaar niet geüpdate. Tot ik van een mede forum lid hoorde dat zijn zender na de update nog wel dsm2 ontvangers pakte.

    Maar de mijne werkt nog beide kanten op
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    We zeggen hetzelfde :yes:
    Let's go back on topic.
    Sorry voor de onderbreking.
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik hoef niks in mijn zender om te zetten.

    Dit gaat dus alleen op voor de latere generatie dsmx zenders. Ik kan elke nieuwe ontvanger binden. En iedere originele dsm2

    Maar als je een oude dsm2 spektrum zender hebt. Zoals die van TS ook geleverd werd(hij heeft al wel de dsmx versie), kan je geen dsmx ontvangers gebruiken. Wel iets om even over na te denken.

    Grof gezegd werkt een Spektrum zender tot 2013 alleen op dsm2. 2013 tot 2018a2019 dsm2 en dsmx. 2018a2019 tot op heden alleen dsmx

    Futaba heeft ook lopen rommelen. Die pakt ook geen imitatie Fasst en fhss ontvangers meer. Pure marketing. Corrien had het laatst nog ergens uitgebreid uitgelegd.
     
  16. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Klopt maar dat heeft met LBT (listen before talk) te maken, is ook een Europesche verplichting.

    Daar zul je gelijk in hebben, ik heb een oudere DX8 gehad, die was alleen DSM2 maar die werkte idd ook met DSMX ontvangers.
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja klopt het LBT. Alleen vreemd dat oudere zenders die dsmx compatible zijn het dan nog wel doen. Alleen de imitatie dsm2 spullen werken niet meer. Op de nieuwere de originele dsm2 ook niet meer


    Dx8 was altijd al een DSMX. De grijze. Daar begon ik ook mee. In 2013a2014. Die was er niet in puur DSM2

    Screenshot_20210723-224413_Google.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
  18. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Klopt ik had het op een andere manier op moeten schrijven, ik had idd de grijze (nu de zwarte).
    Op de grijze stond allen DSM2 (niet DSMX), maar wat je zegt klopt die was niet uitsluitend DSM2 want die werkte ook met DSMX ontvangers.
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ni begrijp ik je verwarring! Screenshot_20210723-225700_Chrome.jpg Je dx8 was een dsmx zender. Maar op de eerste badge stond nog het dsm2 logo
     
  20. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Juist, zo een had ik eerst.
     

Deel Deze Pagina