Dynamic Soaring in Nederland

Nico,

Waar wij vliegen draagt de helling als de wind goed staat voor het dsén. De helling draagt bij een veel bredere hoek dan de hoek die geschikt is voor ds'en. Als de wind te schuin staat waait het ook achter de top, en dat vermindert de kracht van de ds aanzienlijk, tot op het punt dat het niet meer gaat.
Normaliter maken we wat hoogte en duiken dan de ds loop in. Je moet er wel volledig voor gaan, doe je te voorzichtig kom je niet goed door de grenslaag en win je geen energie. Gevolg is dat je niet meer boven de top uitkomt en in de turbulentie aan de achterkant van de helling moet landen, met alle risico's van dien.

De Duitsers doen ds achter een bomenrij. Ze maken gebruik van een zgn Flitschenstart, ofewel ze schieten hun model mbv een elastiek af zodat ze voldoende snelheid en hoogte hebben om in de ds loop te komen, zie ook: http://www.dynamic-soaring.de/images/videos/flitschenstart_ingo_11.07.04.wmv

Groet,
Gerben

op AUFWIND online staat een artikel over de miniblade. En daar gebruiken ze het testmodel als 'Hangflitzer' (elastiekstart)
04.jpg

Er staat overigens nog een artikel over de miniblade DS uitvoering.

Het is zonde om het met een mini blade te proberen, het gaat gegarandeerd stuk!
Als je met een elastiek gaat werken moet de haak behoorlijk voorin, je wil geen hoogte maar snelheid.
Maar zoals Gerben zegt, je moet een dragende helling hebben en dan over de rand heen duiken vanaf de voorkant van de helling.

GJ

Bedankt voor alle info. Probleem v.w.b. de helling is bij ons dat de westkant van de dijk geen helling heeft; daar staat water :rolleyes:
Zo'n elastiekstart moet met een DS'ingDing I of een Frettchen ook wel lukken. Ga ik dit najaar een keer proberen :D

Ik heb zojuist een bestelling voor een pluto de deur uitgedaan. Wordt mijn verjaardagskadootje van mijn zoon (9 juni). Ik ga proberen hem lekker stevig te maken, voor lichte dagen aan de helling heb ik wel ander spul. Hij moet zoveel mogelijk wind kunnen hebben. Eens kijken of ik een nette oplossing voor ballast kan maken.

Iemand suggesties hoe je een haak voor flitsstarts stevig inbakt in een stuk epp? Ik heb een elastiek liggen waarmee ik een zwever van 1,8 kg goed mee omhoog trek. Moet voldoende zijn om een schuimpje wat vaart mee te geven :D.

De pluto is in huis.
Wat krijg je voor 30 euro (plus nog een euro of 15 voor verzending)? Een stel EPP kernen, een plaatje coroplast (een soor plastic sandwich materiaal) voor het kielvlak en een bouwhandleiding van 2 vel A4.

71334a242f5d3a6d5.jpg

71334a242f5e1c8a2.jpg

Het EPP is niet het mooiste dat ik ooit gezien heb, het is aan de grove kant. Kwaliteit van het snijwerk is oke. Enige nabehandeling is noodzakelijk, maar de profielen lijken er goed uitgekomen. Tevens heb ik glasvezeltape, 3M spuitlijm en finish tape besteld.
Nu nog even wachten tot ik hem officieel van mijn kind gekregen heb voor ik hem kan afbouwen. Morgen ga ik wel alvast de carbon buizen e.d. halen zodat ik al het benodigde materiaal in huis heb.

Ik heb deze en deze servo's (alle met metalen tandwielen) onderweg. Zou 2,2 kg stelkracht genoeg zijn op dit kistje? Of heb ik de 3,6 kg van de zwaardere echt nodig?

Nog iemand een idee hoe een haak voor een flitschenstart stevig te monteren in het epp?

Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond, met betrekking tot het monteren van een Flischenhaak zou ik met PU lijm een multiplex wortelrib tussen de binnenste vleugeldelen plaatsen.
Dat is sterk genoeg om een haak in te zetten.
Het voorkomt tevens dat je deuken in de neus van je kist krijgt na neuslandingen.

Groeten, Maarten

volgens mij moet je idd zorgen dat de haak uiteindelijk ankert aan de iets stevigers.. (koolstof ligger bijv.).. flitsen lijkt me dan nog wel steeds een uitdaging..

De bouw van de pluto beschrijf ik verder hier, dan kan ik dit draadje houden voor mijn eerste DS ervaringen (hopelijk ergens in de herfst).

Deze maand in de Aufwind een leuk artikel over DS. Het wereldrecord is laatst in Californie aangescherpt tot 631 km/h! En dan worden veel van de snelste rondes niet eens goed geklokt omdat de radargun het vliegtuig mist. Er worden mogelijk dus nog hogere snelheden behaald. Er zou al gesproken worden over de grens van 500 mph (>800 km/h). Hiervoor worden vliegtuigen gebruikt die behoorlijk zwaar zijn voor hun grootte (2,5-3 meter, ca 5-10 kg) en die bijna uit massief koolstof bestaan.

Het Europese record staat nu op 444 km/h, een stuk lager dan het wereldrecord. Dat komt niet door een gebrek aan kundige mensen in Europa, maar door een gebrek aan goede stekken. In Californie schijnen veel zeer goede DS plaatsen te zijn door samenkomst van diverse gunstige omstandigheden. Voor het vliegen van een recordpoging moet het vliegtuig eerst minimaal 3 ronden gemaakt hebben, zodat evt extra energie uit een duikvlucht vanaf voor de helling niet meetelt.

In het artikel lees ik ook dat het principe van DS pas redelijk recent is ontdekt door Joe Wurts. Pas in 2000 zijn de eerste records gevlogen. Ik dacht dat het verschijnsel DS al langer bestond.

Het is jaren geleden dat ik er was, maar volgens mij zou de achterkant van de Hondsbosse Zeewering zich prima lenen voor DS. Aan de oostkant loopt een weggetje en daarachter liggen weilanden, de dijk is flink hoog. Heeft niemand het daar geprobeerd?
Voor hellingstijgwind is de dijk niet ideaal, omdat er aan de zeekant op halve hoogte een fietspad loopt, de helling heeft dus een "step". En behalve dat fietspad is er natuurlijk ook geen landingsoptie. Maar de achterkant is andere koek.

Hallo Bart,

ja we hebben het ook op de Hondsbosse geprobeerd.
Het kan wel maar is niet ideaal.
Je kan niet diep en groot genoeg vliegen.
Misschien dat je er met kleine kistjes aan de gang kan maar je zal de 100 km/u moeilijk halen.
Aan de voorkant vliegen gaat best hoor en landen doe je gewoon bovenop.
Achter de helling landen zal lastig gaan als je er geen ervaring mee hebt.

Aangezien het wat slechter weer is en DS toch wel het snelste, moeilijkste dus leukste is wat je kan doen ben ik maar weer begonnen aan een nieuw projectje.
Ik ga rustig bouwen en zal als het af is een verslagje met foto's posten.

Dit is alvast een tipje van de sluier:

dskistje.jpg

GJ

Chips, jammer dat ik nu in de ww zit en dit nu niet kan betalen anders had ik.............

Spanwijdte gok ik op 1,2 meter, romplengte 60 cm, die houten tuintegels zijn normaal 50x50 en die andere grijze tegels 20x20. Is dat de Demon..... of iets afgeleid van de Bratleth.

haha, mooie analyse Theo.
Ik zal je uit de droom helpen, het is afgeleid van de Bathleth.
Het is de Demon.

GJ

Zie ik daar een elektroneus in die mallen??

Mijn pluto is aardig onderweg. Eerst ga ik dat kistje lekker invliegen op Langevelderslag. Zorgen dat hij goed is afgesteld en dat ik hem lekker vlieg (dat laatste doe ik over het algemeen erg snel met nieuwe kisten). En dan hoop ik dat ik een keer met jullie mee kan GJ. Lijkt me nog steeds wel handig het trucje een keer af te kijken en inside tips te horen, is toch anders dan het bekijken van vele filmpjes.
Overigens is 100 km/h voor mij geen doel. Als ik een keer 10 rondjes in 1 vlucht kan maken is dit project al helemaal geslaagd.

Theo,

Onze eerste DS kistjes waren nurflugeltjes. Een soort eigen versie van de Moth.
Zelf gesneden kernen, beetje balsa erop, doosrompje eronder en 2 miniservo'tjes. De servotjes waren vaak net wat we nog hadden liggen, niks speciaals. Dat ging prima, hebben we veel plezier mee beleeft. Zoveel plezier dat mochten we morgen weer gaan, ik er weer 1 mee neem naar het duin.

Groet,
Gerben

Met plakband in de hand trekken we door het land...
Zo bleven de nurflugeltjes vliegen, rollen plakband.

GJ

Gerben, dat is wat ik nu ook al de gehele tijd doe. Daarnaast ben ik bezig om mijn Rapster te verbeteren, de eerste is al klaar, die gaat naar R! hier op het forum, de anderen gaan naar mijzelf en nog 2 clubleden. Dit zijn eenvoudige speed 400 racers maar dan voorzien van brushlessmotoren. Helaas is hier geen helling in de directe buurt voor DS-en anders had ik daar ook wel iets voor gemaakt van schuim, heb wel enkele ideeën om enkele hellingzwevers te maken voor het funvliegen en aerobatics aan de helling. Allemaal van huis tuin en kueken materialen gemaakt.

Maar nu weer terug on topic naar het DS-en.

@GJVO, zat ik toch aardig in de buurt inclusief de maatgeving.

Ja, mijn tegels zijn 30x30, het zijn omgekeerde multiplex zenders.

Er zit ook een zweefneus bij.
Maar ik zit te denken, er zit bij jullie in de buurt toch wel een helling, Braeckman zei toen ik daar was dat hij op 5 minuten rijden kon DS-en.
En Braeckman zit in Aken.

GJ

Ja, mijn tegels zijn 30x30, het zijn omgekeerde multiplex zenders.

Er zit ook een zweefneus bij.
Maar ik zit te denken, er zit bij jullie in de buurt toch wel een helling, Braeckman zei toen ik daar was dat hij op 5 minuten rijden kon DS-en.
En Braeckman zit in Aken.

GJ

Klopt, braekman zit in Aken, maar een helling op die afstand van Aken is mij niet bekend. Ik ga er toch binnenkort heen, zal hem dan eens vragen. Ik weet wel dat men hellingvliegt bij de bruinkoolwinning, maar of men daar ook kan ds-en?

Is dat een demon met en 1,8 meter vleugel???

demon_1K.jpg

Back