Dynamo in je kist=extra vliegtijd?

Een mogelijkheid voor de combinatie "accu-motor-generator" is om een spanning op te wekken, anders dan de accu. Hoewel het tegenwoordig flink voorbijgestreefd is, de statische omvormers hebben een veel beter rendement.

Vortex zei:
Ik had ooit is iets gelezen van mensen die zegmaar (om een lang verhaal kort te maken) een electromotor verbonden met een dynamo en een accu en zo stroom op konden wekken...
Geloofde er niks van.. een vriend van mij zegt dat het makkelijk kan ^^

Het schijnt dat er toch nog velen geloven in het perpetuüm mobile (de euwigdurende beweging).
Het volgende voorbeeld maakt de onmogelijkheid denk ik wel duidelijk...:
Stel je voor, een karretje met electrische aandrijving. Laten we zeggen, op de achterwielen.
Nou zetten we op een voorwiel een dynamo. Voor mijn part de meest geavanceerde dynamo die je maar kan vinden.
Sluit de dynamo aan op de electromotor... geef de zaak een zetje, dan gaat er dus een stroompje lopen van de dynamo naar de motor... en het geval moet blijven rijden...

In dit voorbeeld is het denk ik al gauw duidelijk dat je nooit voldoende rendement haalt, ondanks dat je een zeer rechtstreekse koppeling hebt gemaakt.
Het kan nog directer: koppel de as van een electromotor aan de as van een dynamo... sluit de draden van de dynamo aan op die van de electromotor... bingo! Dit moet toch blijven draaien?

Nee dus. Je hebt nooit voldoende rendement. En als het op deze manier niet lukt, dan kan je je misschien wel voorstellen dat je met een propellertje in de vliegwind van je modelvliegtuig nog heel wat meer rendementsverlies hebt tussen input en output...
Het is een natuurkundig axioma dat het perpetuüm mobile niet bestaat. Jammer hè...

Bart

Heel jammer :P anders had de hele wereld gratis stroom... en geen energie rekeningen dus lipos laden voor life! :P

Even dit oude draadje oprakelen. In een heel ander forum werd ik gewezen op dit Youtube filmpje:
[media=youtube]aJpdWHFqHm0[/media]
Het is géén perpetuüm mobilae, maar het heeft er wat mee te maken...
Wat krijg je te zien? Iemand heeft een kar gemaakt met een flinke propellor erop. Er zit ook een windvaan aan; aan de windvaan kan je zien dat de wind van achteren komt. De kar krijgt een duwtje (eerste duw werkt niet want, zoals de man zegt, de rem staat er op...) en begint dan steeds sneller met de wind mee te rijden, tot je uiteindelijk duidelijk aan de windvaan kan zien dat het ding sneller rijdt dan de wind... (het principe heet: DWFTTW, oftewel DownWind Faster Then The Wind). (Het YouTubefilmpje draagt nog een iets andere afkorting, maar zo werd het genoemd op het forum waar ik de link vandaan heb).
De wielen drijven de propeller aan. Het principe schijnt al vrij oud te zijn, hier is een voorganger: http://www.dcss.org/bauer_cart.jpg
Hier is een discussie over de (on)mogelijkheden: http://www.quicktopic.com/38/H/H5gtdiufQT3nN

Fun stuff...
Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
De propeller werkt vermoedelijk als zeil. Ook moderne zeilboten kunnen sneller varen dan de wind. Toch blijft dat wagentje facinerend.

Volgens mij kunnen zeilboten alleen áán de wind sneller varen dan de wind; niet vóór de wind.
Bart

Het is hoe dan ook geen perpetuuem mobilé, immers er wordt energie verbruikt uit de wind. Nadat de wind dat karretje voortgestuwd heeft, 'waait hij minder hard'.

Dit karretje is een vrij eenvoudig iets, volgens mij. Het idee is er eentje van een perpetuuem mobile, erg vergelijkbaar met het idee van een dynamo op een electromotor. De dynamo zijn dan in dit geval de wielen, de motor de propellor.

Er gaat energie verloren in de overdracht van energie tussen wielen en propellor. Daarom zou dit karretje, zonder wind, binnen no time weer stil staan.

De truuk is echter dat de wind dit verlies van energie compenseert.

Het is een beetje goochelaarij, dit is erg vergelijkbaar met een karretje wat van een helling afrijdt. Op een rechte weg zou het stilvallen, echter door het hoogteverschil kan het energie winnen.

Dat is echter zo evident dat niemand zich daar over verbaast. Daarom maken ze bij dit karretje gebruik van een minder voor de hand liggende en, how convenient, minder zichtbare energiebron, namelijk de wind.

Back