Vortex zei:
Ik had ooit is iets gelezen van mensen die zegmaar (om een lang verhaal kort te maken) een electromotor verbonden met een dynamo en een accu en zo stroom op konden wekken...
Geloofde er niks van.. een vriend van mij zegt dat het makkelijk kan ^^
Het schijnt dat er toch nog velen geloven in het perpetuüm mobile (de euwigdurende beweging).
Het volgende voorbeeld maakt de onmogelijkheid denk ik wel duidelijk...:
Stel je voor, een karretje met electrische aandrijving. Laten we zeggen, op de achterwielen.
Nou zetten we op een voorwiel een dynamo. Voor mijn part de meest geavanceerde dynamo die je maar kan vinden.
Sluit de dynamo aan op de electromotor... geef de zaak een zetje, dan gaat er dus een stroompje lopen van de dynamo naar de motor... en het geval moet blijven rijden...
In dit voorbeeld is het denk ik al gauw duidelijk dat je nooit voldoende rendement haalt, ondanks dat je een zeer rechtstreekse koppeling hebt gemaakt.
Het kan nog directer: koppel de as van een electromotor aan de as van een dynamo... sluit de draden van de dynamo aan op die van de electromotor... bingo! Dit moet toch blijven draaien?
Nee dus. Je hebt nooit voldoende rendement. En als het op deze manier niet lukt, dan kan je je misschien wel voorstellen dat je met een propellertje in de vliegwind van je modelvliegtuig nog heel wat meer rendementsverlies hebt tussen input en output...
Het is een natuurkundig axioma dat het perpetuüm mobile niet bestaat. Jammer hè...
Bart